Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457898
AndS skrev: sön 08 aug 2021, 08:03 "Ingen möjlighet att stänga av pilot-assist utan att kladda långt in i undermenyer på en touchskärm."
Är alltid PA inkopplat? Inte som på tidigare aktiveras med rattknapp efter att ACC kopplats in? Eller missförstår jag?

Har röststyrning blivit sämre mot tidigare, använder det dagligen och också smålänning framför allt klimatsystem och mobil.
PA går att stänga av i undermenyer i stora skärmen, men rattknapparna höger-vänster på farthållarkrysset på ratten är helt utan funktion.

Angående röststyrningen har jag inte mycket att jämföra med. Vi har en Ford från -14, men det är ju inte alls integrerat i bilen på samma sätt, den ska bara klara enkla kommandon för att styra radio osv
#1457902
Testa t.ex. "fryser" eller "svettas" om det fungerar. Ska sänka eller öka tempen med en grad. Har någon ändrat temperatur på passagerarsidan kan du säga "synka temp" för att få samma i hela bilen. Finns också en inställning där du kan justera hur "snabbt" du pratar för att röststyrning ska fungera bättre, samt använd normal samtalstakt och inget artikulerande. ;-)
Kan även finnas uppdatering man kan ladda ned till dator-USB-bilen för röststyrning, har gjort det 2-3 ggr. Räknar inte röststyrning till "lull-lull" längre då fysiska knappar saknas.
#1457915
Rathmuth skrev: sön 08 aug 2021, 11:18
PA går att stänga av i undermenyer i stora skärmen, men rattknapparna höger-vänster på farthållarkrysset på ratten är helt utan funktion.
Så Volvo har lämnat två rattknappar utan funktion då.? Nämen det är ju hur ”billigt” som helst, på vilken bil som helst men i synnerhet på en premiumbil som ju Volvo säger deras bilar numera är.
Att inte lämna reglering av Pilot Assist kvar på rattknappar som förr är helt obegripligt för mig.
Jag skulle hemskt gärna vilja se motiveringarna, tanken bakom, allt det Volvo rumsterat om med på 2022:or.
När man inte förstår tanken bakom ändringar blir det bara förvirrat. Jag kommer aldrig våga låna ut min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a med dess Google Android Automotivebaserade system. Alldeles för förvirrat Infotainmentsystem och annat de rumteraterat om med. I alla fall inte förrän Volvo rättat till de grövsta fadäserna. Hela den här historien vore nog nåt för Sveriges bilpress att skriva om, då kanske det blir fart på Volvo, och vi får reda på tänket bakom virrpannelösningarna. Jag har fortfarande tro på att Volvo kommer sätta in resurser som löser problemen rätt snabbt, och skam vore det annars så bra det går för Volvo numera. Det tycks som Volvo kanske borde ge mer resurser åt sin utvecklingsavd. och testerna av sina bilar? Så vi förhoppningsvis inte behöver se detta igen.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1457947
Ta det lite lugnt och prova funktionerna när du får din bil. Behöver inte alls vara samma problem med din bil.
PA-funktionen och ACC måste ju fungera via rattknappar, hur ska du annars kunna koppla in/ur de olika funktionerna.
Ibland är det även missförstånd och handhavandeproblem. ;-)
#1457954
AndS skrev: sön 08 aug 2021, 15:05 Ta det lite lugnt och prova funktionerna när du får din bil. Behöver inte alls vara samma problem med din bil.
PA-funktionen och ACC måste ju fungera via rattknappar, hur ska du annars kunna koppla in/ur de olika funktionerna.
Ibland är det även missförstånd och handhavandeproblem. ;-)
Ibland är det så, men inte denna gången. Som lite teknikintresserad åkeriägare född på 80-talet skulle jag våga påstå att jag har ganska goda förutsättningar att lista ut hur det fungerar =) Har dessutom pratat med min handlare om saken.
#1457956
Jag generaliserade då det förekommer ganska ofta på forum. Sedan finns det också problem och buggar, men det viktiga är att precis som du gjort ta det med handlaren. Kan vara allt ifrån något fel med bilen, fel programvara inladdad, etc. Har inom ett annat område sett hur tokigt det kan bli när felaktigt språk laddas in i ett system där det även finns röststyrning. ;-)
#1458175
Rathmuth skrev: sön 08 aug 2021, 15:46 För att förtydliga: det går alltså att aktivera adaptiv farthållare och PA på ratten, men inte att växla mellan PA och endast farthållare.
Så det går att sätta på den adaptiva farthållaren på rattkrysset och växla därifrån till pilot assist, genom att trycka till höger på rattkrysset, så ratten i displayen blir grön och tillbaka till den adaptiva farthållaren, genom att trycka åt vänster?

Men samma sak funkar inte om du hållit inne mittknappen på rattkrysset några sekunder, så du endast har farthållare utan adaptiv funktion och därefter försöker trycka åt höger och aktivera pilot assist?

Är det inte så att den adaptiva funktionen på farthållaren måste vara aktiverad för att man även ska kunna aktivera pilot assist?

Jag har för mig att jag har testat det och att pilot assist inte funkade när jag körde på vanlig farthållare utan adaptiv funktion... Men jag är inte säker, så jag får testa igen...

Det låter ju logiskt.. Pilot assist använder ju sig av den adaptiva farthållaren och är den funktionen inte igång, så funkar det ju inte.

Pilot assist är ju inte bara att den håller bilen innanför de vita linjerna...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]