Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450815
Hej!

Är det någon som har en bakåtvänd bilbarnstol bakom förarstolen i V90? Jag är 180 cm lång och skulle gärna ha båda barnen i baksätet, en på varje sida. Kommer byta bil och undrar då om V90 kan vara en kandidat. :-)

Mvh
Peter
#1450842
Är 182 och det är rätt trångt på passagerarsidan med en barnstol bakom.

Det funkar nog men är lite besvärligt att ta sig in/ut och säkert jobbigt under längre åkturer.


Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk

#1450971
Vi har en sådan svängbar stol. Den är bakom passageraren. Jag sitter bra framför men den går då inte att svänga. Jag är 185 med ganska långa ben.
Min åsikt är att det funkar men då ska det vara en icke svängbar då svängen tar mycket plats.
#1450979
Lockis skrev: mån 21 jun 2021, 09:24 Vi har en sådan svängbar stol. Den är bakom passageraren. Jag sitter bra framför men den går då inte att svänga. Jag är 185 med ganska långa ben.
Min åsikt är att det funkar men då ska det vara en icke svängbar då svängen tar mycket plats.
Kanon! Tror du den skulle funka för dig även om den satt bakom förarplatsen eller blir det för trångt med ratten då?

Ska åka och provmontera så småningom men tänkte först kolla om någon här redan kör monterat på detta vis. :-)
#1452460
Vi har en XC90, MY2018, jag är 187cm lång och vi kör BeSafe vridbar stol med isofix bakom förarplatsen, inga problem alls. Men andra stolar kan vara problem, testade Volvos vridbara stol, men det gick inte.

Hade också en V90 som lånebil precis, och även i den gick vår vridbara stol in bakom förare, men V90 är en märkbart mindre bil, bredden på baksätet samt bagaget är svinlitet jämfört med XC90. :-o
#1452490
Vi har en Britax SwingFix i V90. Nu har vi den bakom passagerarsätet och har babyskydd bakom förarstol men i båda sitter man bra och kan fortfarande snurra barnstolen. Det är varken den största eller minsta stolen. Hade nya V60 innan det det var klart sämre att sitta fram med barnstol bakom förarstolen. Hade valt en ny V60 om det inte hade varit för den extra decimetern eller vad det kan vara som man får i baksätet i V90.

Värt att notera: Med vår stol blir utrymmet optimerat om framstolen (elstyrd) är i lägsta läget. Det skiljer säkert från stol till stol men vår ger mest benutrymme så.
#1452494
Kan bara inflika att förra ägaren på bilen haft bakvänd stol bakom föraren och den suttit dikt an mot sparkskyddet på förarstolen och gnagt lite. (plastdetalj som verkar vara enkelt att byta) Hade V50 med bakvänd stol och isofix utan problem, det var lite pyssel att få den att sitta optimalt, men efter det så funkade det bra... (är 188) Upplever V90 baksätet som större i "benplats" än i V50n
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!