Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448307
Hej !

Har precis fått äran att äga en -16 T8 med det mesta lull lull som gick att klicka i. Har haft den en helg nu och en grej som vi stör oss på är att när man kör eldrift så tappar den kraft vid korsningar och rondeller bla. Tex när du ska iväg så accelererar den för att efter nån meter nästan stanna och komma igång igen. Detta händer även om man rullar in i en rondell med lite fart (15-20km/h)
Har aldrig varit med om att det händer i höga hastigheter 40 och uppåt. Har bockat av alla hjälpmedel i displayen i hopp om att nån sån strula, men icke.
Är det någon som varit med om detta ? Är det ett mjukvarufel kanske ?
Senast redigerad av 1 gillekille, redigerad totalt 0 gånger.
av gillekille
#1448486
66 000 medlemmar på Facebook Volvosofsweden men ingen som kan godkänna en på 48timmar haha.

Vart helt stillastående i en brant backe idag då han inte fattade att bensinmotorn behövdes. Tog typ 10sek innan den började dra igen med bensinmotorn. Denna backe på vintern lär blir stort problem om den ska stanna rätt upp å ner i den innan den kickar i bensinen. Är dom såhär eller är det något fel ?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1448490
Nu har jag visserligen en V60 men framförallt kanske att den är lite nyare (MY20) men har aldrig upplevt något liknande av det du skriver. Har möjligen tyckt att den startat bensinmotorn lite väl lätt i uppförsbackar som är branta och man kör långsamt i (20-30 km/h). Aldrig upplevt att den skulle tappa kraft temporärt heller.
av gillekille
#1448495
Nä innan vi köpte denna så provade vi en ny XC60 T8a och det hände aldrig iofs det lilla vi körde. Men den liksom dör av. Jag körde med släpvagn igår och skulle in i en rondell från stillastående. Jag såg till att smyga iväg för att inte starta bensinen men precis när bilen kommit in i rondellen dog den av i några sekunder för att sedan ela på igen ?!
Ha skickat en fråga till Volvo om uppdateringar på den bla. Får se om det kanske inte gjorts några uppdateringar på motorstyrningen.
av kenjoh4
#1448809
Har en S90 T8 som gått ca 7000mil. Aldrig upplevt det som du beskriver. Tycker att det alltid har växlat mellan el och bensin på ett mjukt sätt, knappt märkt det. Eldriften har aldrig hackar på något sätt. Lämna in för åtgärd
av Ronna
#1450307
Samma fel i min XC90 T8 -17. Ibland tappar den kraften, 1-2 sekunder, vid gaspådrag i mycket låg fart. Uppdaterad programvara 31 maj. Inget i felloggen, fick rådet att notera tidpunkter då felet inträffar för att kunna se i loggen om det finns annat loggat vid dessa tidpunkter.
av gillekille
#1450986
Varit in och kollat mjukvara. Den har all den senaste mjukvaran i alla fall. Hittar skrämmande mycket om detta på andra forum dock inte i sverige.
https://www.swedespeed.com/threads/t8-m ... ay.586257/

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=310055


Precis så uppför den sig. Sjukt skrämmande när man ska iväg i en korsning och den rullar precis ut i korsningen/rondellen för att sedan dö några sekunder. Man blir oftast helt stillastående innan den elar iväg igen.
Är det lite uppför så kan det hända flera ggr på rad och till slut får man trycka ner gasen hela vägen för att motorn ska starta. Det blir dock massa lagg så det tar säkert 5-10 sek innan den fattar att bilen inte rör på sig och ICE måste in och hjälpa till.
av gillekille
#1488946
Hej !
Tänkte jag kunde uppdatera denna tråd lite.
Vi hade den inne på felsökning och dom uppdaterade mjukvaran för elmotor och kalibrera om den. Då fungerade den i ca 1 mil och sedan började den dumma sig igen. Så in på felsökning igen och nu står den på verkstaden för växellådsbyte på elmotorn. Känns toppen att precis slantat 14000mila service för 11k och nu en ny växellåda för 30k på en bil man ägt 9månader. Fick även byta element i förar stolen för stolsvärmen.
Förutom allt detta skit så är vi nöjd med den om man tänker på den praktiska delen och även körglädjen.
av Lockis
#1488948
gillekille skrev:Hej !
Tänkte jag kunde uppdatera denna tråd lite.
Vi hade den inne på felsökning och dom uppdaterade mjukvaran för elmotor och kalibrera om den. Då fungerade den i ca 1 mil och sedan började den dumma sig igen. Så in på felsökning igen och nu står den på verkstaden för växellådsbyte på elmotorn. Känns toppen att precis slantat 14000mila service för 11k och nu en ny växellåda för 30k på en bil man ägt 9månader. Fick även byta element i förar stolen för stolsvärmen.
Förutom allt detta skit så är vi nöjd med den om man tänker på den praktiska delen och även körglädjen.
Växellådan för elmotorn bör väl gå på försäkring?
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]