Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiggBifuel
#1447555
Har haft lite olika problem med min Volvo Selekt, nu konstaterade jag att det rann vatten från taket/IntellSafe enheten bakom backspegeln i övre delen av vindrutan och vid Volvo On Call knappen. :-( Det kom mer vatten än bilderna visar efter jag körde iväg.

Glasverkstaden konstaterade att den är bytt 1 gång tidigare, så det är inte en fabriksmonterade rutan utan en ruta som Volvo Cars återförsäljare har monterat. Det är fel limmad och därför läcker in vatten på insidan. Det behöver byta ruta för att komma rätt med läckaget.

Det jag slog av att verkstaden nämnde vi samtalet ”det är inte så ovanligt med V90” att det läcker :-o , undrar vilka erfarenheter andra har haft och följdskador av fukten/vattnet som har runnit in. Exempelvis fuktfläckar i taket, vid problem med elektronik?

Såg en tråd för V70/S80, men inge för V90/XC90
viewtopic.php?f=56&t=133390&start=70
Bilagor
Läckage.jpg
Läckage.jpg (152.16 KiB) Visad 1262 gånger
Bil läckage 3_LI.jpg
Bil läckage 3_LI.jpg (557.38 KiB) Visad 1262 gånger
av BiggBifuel
#1450019
Efter ny framruta, glasverkstaden konstaterade läckage från panorama taket, dräneringen. Glasverkstaden bad om ursäkt för missbedömningen, det nämnde också satt internpolitik gjorde att verkstaden inte kunde göra rent dräneringsledningarna innan jag hämtade bilden. Behövde inte betala för nya framruta.

Inte lika allvarligt som följande tråd. viewtopic.php?f=79&t=152407&start=20
av Martek
#1450070
Jag har haft vattendroppar hängande på precis samma ställe som du visar bilderna i min Volvo S90. Jag har också sollucka, i mitt fall bytte de tätningslisten runt solluckan+ att solluckan justerades in. Efter detta är det helt tätt. Jag tror inte vatten kommer in från vindrutan.
av BiggBifuel
#1450302
Intressant, har du kvar specifikationen vad det gjorde, :-) då serviceverkstaden jag pratade bara om blåsa rent dräneringen.

Nedan bild på hur listen sitter lös, det sitter lös på fler ställen runt takluckan. Den behöver också justering :-(
Bilagor
Taklucka glapp 2.jpg
Taklucka glapp 2.jpg (151.92 KiB) Visad 873 gånger

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]