Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447815
SvenssonV90 skrev:Lämnade in min bättre begagnade V90 på årlig service för första gången för några dagar sedan på Bilia. Då ringde dom senare upp och rekommenderade att jag skulle låta dom byta bromsvätska då Volvo rekommenderar att man gör det vartannat år. 1800 kronor skulle det tydligen kosta.Grundservicen gick ju på drygt 8000:- i sig så det är ingen budget service direkt.
Hur många mil och vad ingick i servicen för 8000,-? Träffade en kollega idag som servad sin Merca för 7000,-. Han trodde att de gjort massor med saker men det var i stort sett bara motorolja och kupéfilter...

Jag är relativt ny som Volvo ägare (tidigare haft Toyota) men blir förvånad och irriterad på detta. Antingen borde det väl ingå i service instruktioner från Volvo eller så behövs det inte? Volvo är ju känt för sitt säkerhetstänk och bromsar är ju uppenbarligen inom det området så hur kan det vara en rekommendation om det behövs?

Eller är det såhär det funkar med Volvo bilar, att man förväntas lägga till och betala för 'rekommenderade' extra saker vid normal service?
Men det verkar liksom inte rimligt i min ödmjuka mening.
#1448009
Jag kan köpa att det inte ingår, men någon menade att garantierna inte gällde om man inte bytte bromsolja, och det menar jag är omöjligt, för då skulle det ingå om man har serviceavtal, serviceavtal har ju många för att bilen ska bli servad på ett fackmannamässigt sätt, som det står att bilen ska vara för att bla maskinskada ska gälla.

Så det faller på sin orimlighet att man skulle teckna ett serviceavtal med Volvo och sedan tappa garantier för att de inte byter bromsolja, det håller lixom inte.

Följande står i servicevatalet:

"Original Service i enlighet med Volvos rekommendationer,
inklusive slitage-, funktionalitet- och säkerhetskontroller samt
milbundna intervalltillägg såsom byten av tändstift, luftfilter och
kamrem. Åtagandet innefattar såväl arbete som material, såsom
oljor, vätskor och reservdelar som ingår i ordinarie service."


Sedan får man tolka det hur man vill, men om vi säger att bromsolja inte ingår men krävs för att garantier ska gälls så måste såklart ÅF åtminstonde säga till när det är dags för byte. och merförsäljning är väl mer el mindre vardag, de säger väl inte nej till att tjäna pengar.
#1448336
Maskinskada och 3år reklamationsrätten syftade jag på. Och det var inte jag som påstod det.

Har du servat din bil på tex bilia gäller såklart alla garantier och försäkringar.





Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1448808
Bokade precis service till min v90 d3 -18, 7000mil, på bra bil.

Olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter, bränslefilter och bromsvätska, 6500kr

Då frågade jag vad bromsvätskebytet kostar. Fick till svar 995kr. Överkomligt tycker jag.

Bilia e dock bra mycket dyrare.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.