Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447160
Och var är risken störst med fukt/kondens som vi vill undvika? Att ta oljeprov i behållaren är enkelt men är det rättvisande för oljans status i systemet?
#1447171
LJN skrev: tis 25 maj 2021, 10:19 Och var är risken störst med fukt/kondens som vi vill undvika? Att ta oljeprov i behållaren är enkelt men är det rättvisande för oljans status i systemet?
Vid oken sitter en flexibel anslutning mellan bromsrör och bromsok. Denna förbindelse måste vara flexibel samtidigt som "slangen" måste vara tät för att undvika förlust av bromsvätska.

Tänker du dig då att denna slangen genom difussion för in fukt till den hygrofila bromsvätskan genom de värmecykler som inträffar vid varje körning?

En slang i naturgummi kan mycket väl utveckla brister som tillåter vatten i ångform att ta sig in, men gäller detsamma för konstgummi?
#1447175
Jag brukar tappa av bromsvätskan med några års mellanrum, brukar inte vara så noga med varken intervall eller mängd men tillräckligt för att få bort den mängd som är närmast oken. 2 år är kanske onödigt rätt men inte så dumt att nipplarna motioneras ibland.
#1447178
Var 24 mån skriker min bil om bromsvätskebyte. Känns som att det intervallet är satt för att klara extrema temperaturväxlingar, typ Sahara ena månaden och Alperna den andra.
#1447201
Problemet med att tillverkarna kräver byte vart annat år är väl att vi får mer och mer avancerade bromssystem, jag har exempelvis brake-by-wire i min bil. Skulle ett sådant system krångla lär man ligga sämre till att få igenom maskinskada om man inte följt tillverkarens rekommendation på byte...
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]