Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
#1446372
ska bli intressant o se vad du tycker när du får den! hade lika bil som du men bytte till xc90 t5 -18, tycker jag åkte bättre i audin. därför börjat snegla mot v90cc men gillar säkerheten i xc90. skillnaden i säkerhet kanske är marginell xc90 vs v90cc?
Användarvisningsbild
av bem
#1446417
morfarginko skrev: ons 19 maj 2021, 19:37 ska bli intressant o se vad du tycker när du får den! hade lika bil som du men bytte till xc90 t5 -18, tycker jag åkte bättre i audin. därför börjat snegla mot v90cc men gillar säkerheten i xc90. skillnaden i säkerhet kanske är marginell xc90 vs v90cc?
Det skulle väl vara att man nog sitter aningens högre i en XC90 jämfört med en V90 Cross Country, som skulle ge den förra en viss fördel vid en krock. Utan att ha kollat kan jag inte tänka mig att bägge inte har högsta betyg i Euro NCAP krocktest. Behöver du möjlighet till 3 stolsrader är ju XC90 given, annars är det väl den man tycker är snyggast kanske som fäller avgörandet, eller prislappen. Markfrigången är riktigt bra på V90 Cross Country, så är det viktigt jämför de två vem som ger mest frigång, kanske det är V90 CC.
Om det är årsmodell 2022 du funderar på får V90 en del nyheter som XC90 inte får som t.ex. Google infotainmentsystemet (dvs. inte gamla Sensus).
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1446647
Cokeisit skrev: fre 21 maj 2021, 16:38 Uppdatering angående din leveranstid...

Det är tydligen BLIS som man får välja bort för att få sin bil snabbare enligt https://www.mestmotor.se/automotorsport ... akerheten/
Frågan är om alla som beställt en Volvo 2022:a måste välja mellan snabbare leverans eller vänta och få BLIS osv som chipbristen berör.
Enligt Vi bilägare är det vissa som beställt ny Volvo som måste göra det valet. Hur man nu skall tolka "vissa".
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... hipbristen

T.ex. jag har inte behövt göra nåt val (än) och min V90 T6 Recharge Inscription borde levereras inom snar framtid (beställd 24 feb.). Säljaren har i alla fall inte kontaktat mig om att jag måste välja bort nåt.
Har Park Assist Camera bak på min (via Inscription utsrustningsnivån), BLIS med Cross traffic alert samt Bakre kollisionsvarning skall min V90 också utrustas med, sånt som chipbristen påverkar tydligen.
Kan kanske vara så att Volvo har lite i lager av de komponenter som chipbristen f.n. berör?
Kanske är så att de som beställer ny Volvo idag eller har gjort det ganska nyligen måste göra sånt val medan de som beställt för länge sen och skall få en 2022:a ganska snart slipper det valet. Vi får väl se.
/Bo
av s6025t
#1446666
90 serien ska inte vara berörd av detta iaf i ett första skede de få delar som är på gång ska vara prioriterade till 90 serien Driver Awareness finns kvar i bygg din bil till V90 medan det är borttaget på 60 serien
Användarvisningsbild
av bem
#1446670
s6025t skrev: fre 21 maj 2021, 18:46 90 serien ska inte vara berörd av detta iaf i ett första skede de få delar som är på gång ska vara prioriterade till 90 serien Driver Awareness finns kvar i bygg din bil till V90 medan det är borttaget på 60 serien
Bra information, hoppas för egen del det stämmer då min V90 2022:a levereras snart.
/Bo
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1446673
bem skrev:
morfarginko skrev: ons 19 maj 2021, 19:37 ska bli intressant o se vad du tycker när du får den! hade lika bil som du men bytte till xc90 t5 -18, tycker jag åkte bättre i audin. därför börjat snegla mot v90cc men gillar säkerheten i xc90. skillnaden i säkerhet kanske är marginell xc90 vs v90cc?
En fördel med V90 CC är att man får hyfsat lång fjädringsväg i kombination med låg tyngdpunkt i relation till XC90. Ger möjlighet till mjukare fjädring och högre komfort. Skulle säga att V90 CC är Volvos bekvämaste bil för tillfället.
Det skulle väl vara att man nog sitter aningens högre i en XC90 jämfört med en V90 Cross Country, som skulle ge den förra en viss fördel vid en krock. Utan att ha kollat kan jag inte tänka mig att bägge inte har högsta betyg i Euro NCAP krocktest. Behöver du möjlighet till 3 stolsrader är ju XC90 given, annars är det väl den man tycker är snyggast kanske som fäller avgörandet, eller prislappen. Markfrigången är riktigt bra på V90 Cross Country, så är det viktigt jämför de två vem som ger mest frigång, kanske det är V90 CC.
Om det är årsmodell 2022 du funderar på får V90 en del nyheter som XC90 inte får som t.ex. Google infotainmentsystemet (dvs. inte gamla Sensus).
/Bo
av SlangNicke
#1451339
Hej på er alla!
Tack för alla svar. Det har varit en intensiv period med sjukdomar och mycket arbete vilket inneburit att fokus inte legat här på forumet senaste månaden...

Tänkte ge er en uppdatering om hur det går med bilen..
Fick igår, ÅTTA(!) veckor efter beställning, reda på att beräknat leveransdatum blir den 20/11.. :-o
Detta gör att det totalt blir 7 månaders leveranstid och det är, enligt mig, alldeles för länge.
Tog ett snack med vår ekonomichef som också tyckte att det var i längsta laget och fick godkänt av honom att försöka leta upp en eventuell lagerbil med så likvärdig spec som möjligt.

Hittade en MY21 D4 AWD Advanced Edition i rätt färg, för omgående leverans, hos en ÅF ca. 15 mil bort. Utrustad med skinn, metallic, teknik- och ljuspaket.
Den blev ca. 10 tkr dyrare men hamnade ändå inom de 9,5 pbb som vi får handla för så det blev affär på den istället.
Lyckades få med bagagerumsmatta och det snygga kromade ilastningskyddet i affären också.
Får bilen levererad nästa onsdag, vilket även innebär att jag slipper höjningen av förmånsvärdet som slår igenom den 1/7.

Det jag får försaka gentemot MY22:n jag beställde, är dynförlängningen och det ljusa lädret samt Google-operativsystemet och den något "mjukare" drivlinan i B4:an. Harman Kardon ljudet särskilt, och de aktiva LED-strålkastarna väger dock upp en del av det jag inte får.

Glad Midsommar till er alla!!

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]