Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc90ad
#1445786
Hej!

Håller just nu på att titta på en xc90 2018 inscription som jag tänkte låna hem och titta över, den har det mesta utrustningen som fanns då men tänkte kika lite med er vad som kan vara bra att titta på , kända fel?

Vet att jag hört talas om något skramlande ljud i dörrarna när det är bowers ljudsystem är det något som låter väldigt tydligt eller andra som har det problemet?

Tänkte slippa dom första barnsjukdomarna som kom med första modellen med kompressor fel och allt som var.
av Xanthopteryx
#1445820
Är blinkerspaken (man byter hela spakpaketet) bytt, eller är den så sent tillverkad så den har nya?
Den glappar upp sig på en andel bilar med alla möjliga felmeddelanden till följd.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
av morfarginko
#1446373
xc90ad skrev:jasså det problemet är kvar på den modellen också, att dom låtit det hänga kvar så länge
fixade mina i vintras. efter lite tjat tog de det på goodwill
av Hypoxia
#1449411
Problemet med frusna bakdörrar finns i allra högsta grad kvar på MY18, min bil fick senast i våras den senaste generationens låskistor monterade:
  • Bilen levererades med generation 1
  • Jag har fått generation 2 (som förenklat är gen 1 med en kondom) installerad vid två separata tillfällen utan att det löste problemet
  • Nu sitter generation 3 i bilen sedan i våras, men jag kan inte påstå att det faktiskt har testats på riktigt av mig ännu.
    Generation 3 är däremot markant omkonstruerad med mer/bättre tätningar. Denna trodde till och med min PST skulle funka (han var skeptisk till gen 2 redan från början)
Om du får problem med dörrarna så var envis med att verkstaden hanterar det som goodwill

Det har släppts en hel del relevanta mjukvaruuppdateringar sedan -18 levererades, det mesta går däremot att stoppa in i efterskott med rätt utrustning från början (vilket -18 till stor del har).
Be verkstaden att lägga på senaste mjukvaran för *samtliga* system i bilen om det inte redan är gjort. Jag har fått mängder med rättningar och förbättringar under åren.

Se även till att få åtminstone följande uppdateringar installerade för att ha en säkrare bil. Dessa är mer renodlade uppgraderingar snarare än förbättrad mjukvara och det är möjligt att du får betala för att få dem:
  • Run-off road Mitigation + BLIS™ med Steer Assist och Cross Traffic Alert + Oncoming Lane Mitigation
    Art. nr. 32261825
  • Oncoming Mitigation by Braking
    Art. nr. 32261826
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]