Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1445105
Jag vill ha in en hundbur som rymmer två hundar, och helst ha plats till annat bagage. I en XC90 T8 går den ekvationen ihop. I en X5 45e blir det för trångt. 500 liter är inte ett stort bagage, speciellt inte med den höjning av golvet som X5 45e har. XC90 har ett stort och förhållandevis lättlastat bagageutrymme.

Sedan har X5 andra fördelar. Jag har tittat på den, men efter det så blev det ingen provkörning. Den passar inte mig. Det betyder inte att den är ett dåligt val för andra. :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1445108
Liten fundering bara. Låg och ströläste lite igår i tidningen auto motor sport, nr. 2 mars 2021, och där har de en artikel om "Redaktionen väljer bästa laddhybriden" (i Golfklassen, Mellanklassen, Storbilsklassen, Mellansuv-, Storsuv- och Lyxbilsklassen). I Storsuvklassen ansåg 6 av 8 redaktionsmedlemmar Mercedes "GLE 350 de" som vinnare. Elhybrid med dieselmotor och rekordlång räckvidd på el för en laddhybrid, 98,8 km i ams räckviddstest nr. 01/2021. Kan snabbladda upp till 60 kW. Med SUV-paket får den dra upp till 3500 kg på dragkroken. En testredaktörs omdömen citeras i tidningen "Om vi bortser från det höga priset jämfört med bilar i andra klasser är GLE den överlägset bästa laddhybriden vi kört."
Du kan läsa lite här själv om du vill, där även Volvo XC90 T8 AWD Recharge är med i test mot denna Merca och mot BMW xDRIVE 45e. "de" i Mercedes GLE 350 de syftar nog på "diesel" och "elektrisk".
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-xc90/
Om 3 stolsrader är ett måste går förstås Mercan bort. XC90 kanske är enda storsuven med möjlighet till 3 stolsrader i storsuvklassen?
/Bo
av morfarginko
#1445125
bem skrev:Liten fundering bara. Låg och ströläste lite igår i tidningen auto motor sport, nr. 2 mars 2021, och där har de en artikel om "Redaktionen väljer bästa laddhybriden" (i Golfklassen, Mellanklassen, Storbilsklassen, Mellansuv-, Storsuv- och Lyxbilsklassen). I Storsuvklassen ansåg 6 av 8 redaktionsmedlemmar Mercedes "GLE 350 de" som vinnare. Elhybrid med dieselmotor och rekordlång räckvidd på el för en laddhybrid, 98,8 km i ams räckviddstest nr. 01/2021. Kan snabbladda upp till 60 kW. Med SUV-paket får den dra upp till 3500 kg på dragkroken. En testredaktörs omdömen citeras i tidningen "Om vi bortser från det höga priset jämfört med bilar i andra klasser är GLE den överlägset bästa laddhybriden vi kört."
Du kan läsa lite här själv om du vill, där även Volvo XC90 T8 AWD Recharge är med i test mot denna Merca och mot BMW xDRIVE 45e. "de" i Mercedes GLE 350 de syftar nog på "diesel" och "elektrisk".
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-xc90/
Om 3 stolsrader är ett måste går förstås Mercan bort. XC90 kanske är enda storsuven med möjlighet till 3 stolsrader i storsuvklassen?
/Bo
q7 finns väl som hybrid med sju säten tror jag.
av troubleshooter
#1445132
bem skrev: tis 11 maj 2021, 18:02 Liten fundering bara. Låg och ströläste lite igår i tidningen auto motor sport, nr. 2 mars 2021, och där har de en artikel om "Redaktionen väljer bästa laddhybriden" (i Golfklassen, Mellanklassen, Storbilsklassen, Mellansuv-, Storsuv- och Lyxbilsklassen). I Storsuvklassen ansåg 6 av 8 redaktionsmedlemmar Mercedes "GLE 350 de" som vinnare. Elhybrid med dieselmotor och rekordlång räckvidd på el för en laddhybrid, 98,8 km i ams räckviddstest nr. 01/2021. Kan snabbladda upp till 60 kW. Med SUV-paket får den dra upp till 3500 kg på dragkroken. En testredaktörs omdömen citeras i tidningen "Om vi bortser från det höga priset jämfört med bilar i andra klasser är GLE den överlägset bästa laddhybriden vi kört."
Du kan läsa lite här själv om du vill, där även Volvo XC90 T8 AWD Recharge är med i test mot denna Merca och mot BMW xDRIVE 45e. "de" i Mercedes GLE 350 de syftar nog på "diesel" och "elektrisk".
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-xc90/
Om 3 stolsrader är ett måste går förstås Mercan bort. XC90 kanske är enda storsuven med möjlighet till 3 stolsrader i storsuvklassen?
/Bo
Jag hade tre bilar med på listan när det var dags för provkörning och det var just XC90 T8, X5 45e och GLE hybrid. Innan provkörning trodde jag verkligen på GLE, men efter provkörning så hamnade den på sista plats hos mig, komfort hade den när man låg på motorvägen , och underbar elmotor men så trist diesel när den gick in, och jag kunde aldrig komma överens med styrningen, nu vet jag hur et måste kännas att hantera en oljetanker, men det är ju min åsikt efter en provkörning....

För mig så var XC90 och X5 45e i stort sätt lika bra efter provkörning och okulär besiktning men på olika sätt, jag hade kunnat sett mig själv i vilken av dem som helst, men den totala affären gjorde att det blev en X5 45e. Min Volvo säljare var lite för sen på bollen....
av troubleshooter
#1445135
Malmstroem skrev: tis 11 maj 2021, 17:56 Jag vill ha in en hundbur som rymmer två hundar, och helst ha plats till annat bagage. I en XC90 T8 går den ekvationen ihop. I en X5 45e blir det för trångt. 500 liter är inte ett stort bagage, speciellt inte med den höjning av golvet som X5 45e har. XC90 har ett stort och förhållandevis lättlastat bagageutrymme.

Sedan har X5 andra fördelar. Jag har tittat på den, men efter det så blev det ingen provkörning. Den passar inte mig. Det betyder inte att den är ett dåligt val för andra. :-D
Ska själv in med en helbur i skuffen på X5an för stor hund, men har fördelen att jag kan lasta baksätet med väskor och annat som ska med. Som jag skrivit tidigare, XC90 T8 är en fin bil och om säljaren varit mer på så kanske det hade varit en sån i min signatur.....
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1445169
Zed82 skrev: mån 10 maj 2021, 14:20 XC90 är ju nyss uppdaterad. Skulle inte tro att en ny kommer förrän om några år. Årsmodell 24-25.
Den fick facelift 2019 (my20) och ny modell var planerad att visas 2021 och säljas/levereras hösten 2021, i årsmodell 2022.

Nu är det framflyttat ett år.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1456836
Tror vi verkligen att nästa generations XC90 blir helelektrisk, eller kommer den även finnas som laddhybrid och med förbränningsmotor? Audi, BMW och Mercedes visar inga tendenser att skala av laddhybriden och förbränningsmotor 'helt och hållet' ur sortimentet redan kommande två-tre åren. Hur skulle då Volvo klara av detta under jag.
av stegev
#1456848
Tror inte den kommer heta XC90 utan något annat, tror samtidigt XC90 kommer leva parallellt ett tag då det fortfarande finns intresse för den. Ett större batteri så konkurrerar man helt plötsligt med X5 igen som är nyare på alla sätt och vis.

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]