Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1444651
Hej,
Har funderat på ny XC90 T8 men har då läst att det kommer ut ny version snart, eller rättare sagt kanske ersätts med hel el? Fick en fullutrustad för 850 tkr utan prut med ca 3-4 mån leveranstid.

Tänker att man inte vill beställa ny bil som genast blir "gammal" när man tar ut den. Osäker hur det påverkar andrahandsvärdet oxå. Tänker även att den inte kommer ha Google infotainment systemet som är stort minus.

Hur tänker ni här? Nya modellen lär ju inte bli billigare heller.
Användarvisningsbild
av bem
#1444752
Lite konstigt att XC90 inte får det nya Google infotainmentsystemet när t.ex. V90 får det på 2022:or. Behöver du en ny bil snart blir det ju svårt att vänta in nästa generation XC90? Kanske en beg. XC90 kan funka tills den nya XC90 med ren eldrift kommer? Så slipper du den värsta värdeminskningen som är de första åren.
Om du skall ha en ren elbil (nästa generation XC90) får du väl kolla upp dina körvanor lite mer kanske. Vet man nåt om räckvidden på nästa generation XC90 ren elbil? Kanske du måste beställa nya generationen XC90 ”online”? Läste för ett tag sen att Volvo på sikt kommer sälja sina rena elbilar endast online. Du får kolla upp om det är viktigt för dig att veta.
Jag har själv en ny Volvo på gång (bara några veckor kvar till leverans), en V90 T6 Recharge 2022, och där finns nya infotaimentsystemet, uppdaterat Advance Driver Assistance Systems (ADAS, med radarenheter, kameror och ultraljudsensorer) m.m. Som sagt konstigt att XC90 inte uppdateras med detta.
Lycka till med ev. ny bil. Glöm inte att det finns andra fabrikat som kan ha liknande bilar som uppfyller dina krav. Men du kanske är som mig, svag för Volvo...?
/Bo
av troubleshooter
#1444773
Beställde ny bil i December, fick då ett offert på 930K för en fullt utrustad XC90 T8, samtidigt så tittade jag på BMW X5 45e med lite mindre utrustning, bonus malus systemet gjorde att priset blev likvärdigt, BMWn med lite mindre utrustning. Precis som du tänkte jag att nuvarande XC90 har snart nått slutet på sin livscykel, hade Volvo återförsäljaren varit lite snabbare kanske det hade blivit en T8 men nu slutade det med en X5 45e denna gång och en 27 årig era med Volvo är slut. Har bara haft BMWn en kort tid men än så länge lever den upp till mina förväntningar..

Det priset du har fått för en fullmatad XC90 T8 låter dock riktigt bra, så det kan nog täcka upp skillnaden mellan gamla och nya modellen ;-)
av SundanceKid
#1444774
Nya infotainment är inget att skryta om ännu. Känns ofärdigt och kasst rent ut sagt. Kommer säkert bli bättre men det tar flera år.
av stegev
#1444779
troubleshooter skrev: sön 09 maj 2021, 09:11 Beställde ny bil i December, fick då ett offert på 930K för en fullt utrustad XC90 T8, samtidigt så tittade jag på BMW X5 45e med lite mindre utrustning, bonus malus systemet gjorde att priset blev likvärdigt, BMWn med lite mindre utrustning. Precis som du tänkte jag att nuvarande XC90 har snart nått slutet på sin livscykel, hade Volvo återförsäljaren varit lite snabbare kanske det hade blivit en T8 men nu slutade det med en X5 45e denna gång och en 27 årig era med Volvo är slut. Har bara haft BMWn en kort tid men än så länge lever den upp till mina förväntningar..

Det priset du har fått för en fullmatad XC90 T8 låter dock riktigt bra, så det kan nog täcka upp skillnaden mellan gamla och nya modellen ;-)
Intressant, var och tittade på X5 45e i förrgår och hamnade på 1,15 milj (7% rabatt). Det som lockade var större batteriet. Men xc90 är bättre utrustat och 200 tkr billigare. Grattis till en fin X5.
av stegev
#1444782
bem skrev: lör 08 maj 2021, 23:00 Lite konstigt att XC90 inte får det nya Google infotainmentsystemet när t.ex. V90 får det på 2022:or. Behöver du en ny bil snart blir det ju svårt att vänta in nästa generation XC90? Kanske en beg. XC90 kan funka tills den nya XC90 med ren eldrift kommer? Så slipper du den värsta värdeminskningen som är de första åren.
Om du skall ha en ren elbil (nästa generation XC90) får du väl kolla upp dina körvanor lite mer kanske. Vet man nåt om räckvidden på nästa generation XC90 ren elbil? Kanske du måste beställa nya generationen XC90 ”online”? Läste för ett tag sen att Volvo på sikt kommer sälja sina rena elbilar endast online. Du får kolla upp om det är viktigt för dig att veta.
Jag har själv en ny Volvo på gång (bara några veckor kvar till leverans), en V90 T6 Recharge 2022, och där finns nya infotaimentsystemet, uppdaterat Advance Driver Assistance Systems (ADAS, med radarenheter, kameror och ultraljudsensorer) m.m. Som sagt konstigt att XC90 inte uppdateras med detta.
Lycka till med ev. ny bil. Glöm inte att det finns andra fabrikat som kan ha liknande bilar som uppfyller dina krav. Men du kanske är som mig, svag för Volvo...?
/Bo
Verkligen underligt att XC90 inte får dessa uppdateringar, kanske har det med att ny version ligger runt hörnet och att det inte är värt att uppdatera då.

Håller helt med när det gäller andra fabrikat, lovade mig själv att vara öppen i sinnet denna gång . Men XC90 är unik SUV med 7 sits och hybrid. Det tilltalar mig.
av stegev
#1444788
troubleshooter skrev: sön 09 maj 2021, 09:11 Beställde ny bil i December, fick då ett offert på 930K för en fullt utrustad XC90 T8, samtidigt så tittade jag på BMW X5 45e med lite mindre utrustning, bonus malus systemet gjorde att priset blev likvärdigt, BMWn med lite mindre utrustning. Precis som du tänkte jag att nuvarande XC90 har snart nått slutet på sin livscykel, hade Volvo återförsäljaren varit lite snabbare kanske det hade blivit en T8 men nu slutade det med en X5 45e denna gång och en 27 årig era med Volvo är slut. Har bara haft BMWn en kort tid men än så länge lever den upp till mina förväntningar..

Det priset du har fått för en fullmatad XC90 T8 låter dock riktigt bra, så det kan nog täcka upp skillnaden mellan gamla och nya modellen ;-)
Kollade rabatten och det var standard 10% jag fick. Har tidigare fått 12-14% så är nog inte klar där med förhandlandet.
Har även kollat förmånsvärdet på SKV och X5 vs XC90 är densamma.
av troubleshooter
#1444794
Hmm, 10% och hamnade på 850K, låter inte som fullt utrustad eller menar du på BMWn? När det gäller XC90 hamnade jag på på runt 1020k i list, och den var i
stort sett fullutrustad. Om du fått 10% på Volvon och landar på 850K så skulle den landa på ett listpris runt 940K? Men vi kanske har olika syn på fullutrustad :-D

Men du har helt rätt du får 7 sittplatser, och mer utrustning för pengarna med Volvo, själv hade jag ingen nytta av 7 sittplatser , och prioriterade hur långt
jag kunde köra på el, sen måste jag säga att jag gillar raka 6an i BMWn bättre än 4an i Volvon även om 4an räcker till, men smaken är som baken. XC90 T8
är ingen dålig bil, och för mig hade det kunnat sluta med vilken som......

Att lasta på paket på BMWn blir snabbt dyrt :-(

Nackdelen med att vänta på ny XC90 är att man egentligen inte vet vad man väntar på, för mig skulle det kännas frustrerande......
av stegev
#1444831
troubleshooter skrev: sön 09 maj 2021, 10:57 Hmm, 10% och hamnade på 850K, låter inte som fullt utrustad eller menar du på BMWn? När det gäller XC90 hamnade jag på på runt 1020k i list, och den var i
stort sett fullutrustad. Om du fått 10% på Volvon och landar på 850K så skulle den landa på ett listpris runt 940K? Men vi kanske har olika syn på fullutrustad :-D

Men du har helt rätt du får 7 sittplatser, och mer utrustning för pengarna med Volvo, själv hade jag ingen nytta av 7 sittplatser , och prioriterade hur långt
jag kunde köra på el, sen måste jag säga att jag gillar raka 6an i BMWn bättre än 4an i Volvon även om 4an räcker till, men smaken är som baken. XC90 T8
är ingen dålig bil, och för mig hade det kunnat sluta med vilken som......

Att lasta på paket på BMWn blir snabbt dyrt :-(

Nackdelen med att vänta på ny XC90 är att man egentligen inte vet vad man väntar på, för mig skulle det kännas frustrerande......
Var nu förbi Upplands motor för att kolla vad som exakt saknas från min spec. De sa att tanken med Pro Edition är att de kommer fullutrustade, för 854 tkr så ingår även 20" vinterdäck.

Sittplatserna bak passade min 7 åring perfekt vilket var en av mina stora funderingar.

Kollade även kring infotainment och det är det gamla tyvärr, men allt annat skall vara uppdaterat dvs radar och allt.

Frågade även om nya XC90 och det var knäpptyst där. Ingen som vet något alls.

Han nämnde även att 854 tkr skulle jag aldrig få hos dem, de skulle inte ens gå ner 1 kr. Det där med mer rabatt kunde man tokglömma. Nya tider nu.

Säljaren verkade mest besvärad av alla mina frågor så det blir ingen bil därifrån 😀

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]