Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1444862
stegev skrev:Han nämnde även att 854 tkr skulle jag aldrig få hos dem, de skulle inte ens gå ner 1 kr. Det där med mer rabatt kunde man tokglömma. Nya tider nu.
Spelar ju ingen roll vad de sätter upp för princip för prissättning, i slutändan kommer deras pris alltid jämföras mot något annat...
av troubleshooter
#1444875
Om jag inte missminner mig så är Pro edition ganska subventionerade från början, men det är väl från Volvo. Jag hoppade pro edition för det fanns vissa saker som inte gick att få som tillval om man valde Pro edition som jag hade på min "måste ha" lista så mina diskussioner kring pris och prutning gällde inte en Pro edition modell. Men som ThomasT skrev, det finns fler försäljare av Volvo och om du går bet så finns det säkert andra märken som vill ha dina pengar, lycka till med jakten. ;-)
av Malmstroem
#1444886
Tidigare var planerna att visa nästa generation XC90 i år, och börja leverera under 2022. Det är fullt möjligt, till och med troligt, att den tidslinjen blivit försenat i och med Covid-19.

Så frågan är om du behöver en bil nu, eller om 1-2 år? Om du vill ha en ren el-bil så bör du vänta, för det torde du kunna få när nya XC90 kommer.

Första årsmodellen av en ny plattform har ofta en del problem, sista årsmodellen mindre sådana. Det kan också påverka hur du gör. Jag kör en XC90 D5 och har tittat på en XC90 T8 Pro. Jag tycker inte det är värt priset för att byta, och väljer därmed att ha kvar min bil ett tag till. Min bil har gått 6.500 mil, så den är inte direkt utsliten.

Jag gissar att nästa generations hybrider kommer att ha längre räckvidd, vilket också bidrar till att jag väntar. Räckvidden på nuvarande XC90 T8 är lite kort. Om jag behövt en ny bil och haft råd så är en XC90 Pro ett bra val. Personligen tycker jag att Volvo har lyckats bättre än t.ex. BMW, där batteriet tar plats i bagaget som jag velat ha till annat.
av Zed82
#1444926
XC90 är ju nyss uppdaterad. Skulle inte tro att en ny kommer förrän om några år. Årsmodell 24-25.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1444930
SundanceKid skrev:Nya infotainment är inget att skryta om ännu. Känns ofärdigt och kasst rent ut sagt. Kommer säkert bli bättre men det tar flera år.
Vad menar du? Har du redan provat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1444943
Fjonsson skrev: mån 10 maj 2021, 15:06
SundanceKid skrev:Nya infotainment är inget att skryta om ännu. Känns ofärdigt och kasst rent ut sagt. Kommer säkert bli bättre men det tar flera år.
Vad menar du? Har du redan provat?
Det är väl samma som i XC40 P8..?
Om ja, nytt i dessa modeller, men ingen ren nylansering för Volvo.
av stegev
#1444985
Pratade med min ÅF och nya elektriska XC90 (om den nu kommer heta så) kommer ut tidigast om ett år och man kan då räkna med ett startpris på 1,5 milj. Det är ointressant för mig då.

Jag behöver ingen ny bil men har möjligheten att byta ofta och då gör jag gärna det.
Användarvisningsbild
av bem
#1445005
Rena elbilar måste nog ner i pris förr eller senare, annars kommer inte folk ha råd att köpa dem. Gissningsvis gäller det väl även flaggskeppen. Även de med ekonomi att köpa flaggskeppsbilar måste ju se ner i sina plånböcker. Alla Volvos bilar skall vara elektriska senast 2030 har jag läst i ett pressmeddelande från Volvo:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... enast-2030

Nog bäst de får ner priset lite till dess om de vill ha några bilar sålda. :-)
/Bo
av Hemingway
#1445037
Priserna går ju ner på rena elbilar. Men samtidigt så släpps trevligare bilar som folk vill ha och är beredda att betala extra för. Volvos framgång de senaste åren har ju varit i just den kategorin.
av troubleshooter
#1445094
Malmstroem skrev: mån 10 maj 2021, 07:58 Tidigare var planerna att visa nästa generation XC90 i år, och börja leverera under 2022. Det är fullt möjligt, till och med troligt, att den tidslinjen blivit försenat i och med Covid-19.

Så frågan är om du behöver en bil nu, eller om 1-2 år? Om du vill ha en ren el-bil så bör du vänta, för det torde du kunna få när nya XC90 kommer.

Första årsmodellen av en ny plattform har ofta en del problem, sista årsmodellen mindre sådana. Det kan också påverka hur du gör. Jag kör en XC90 D5 och har tittat på en XC90 T8 Pro. Jag tycker inte det är värt priset för att byta, och väljer därmed att ha kvar min bil ett tag till. Min bil har gått 6.500 mil, så den är inte direkt utsliten.

Jag gissar att nästa generations hybrider kommer att ha längre räckvidd, vilket också bidrar till att jag väntar. Räckvidden på nuvarande XC90 T8 är lite kort. Om jag behövt en ny bil och haft råd så är en XC90 Pro ett bra val. Personligen tycker jag att Volvo har lyckats bättre än t.ex. BMW, där batteriet tar plats i bagaget som jag velat ha till annat.
Tänker du då på utrymmet under luckan i bagaget eller att du tappar 7 sits möjligheten? Det är det utrymme jag känner att jag har tappat jämfört med en "Vanlig" BMW X5, visst förutom att du tappar ca 1,5 cm på höjden i bakluckan, men det kunde åtminstone jag leva med.

Ingen tvekan om att XC90 är den "större" bilen i sammanhanget och prioriterar man bagageutrymme maximalt så är XC90 T8 ett perfekt val , för min egen del skulle jag gärna sett att man kunna välja mellan 7 sittplatser och ett större batteri......Då hade valet blivit ännu svårar för mig.....

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...