Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444631
Hej !
Har börjat kolla på lite olika varianter av XC90 på KVD bilauktioner och på Youtube. Underbar bil verkar det som. Förstår dock inte riktigt hur det funkar med larm på dessa? Har hört att många BMW har problem med att ratt och backspeglar stjäls. Hur är det med Volvo XC90 - Vågar man ha en sådan bil stående på gatan? Vi har normalt inga problem med bilstölder och inbrott i vårt kvarter.
av Lockis
#1444643
Alla Volvo har väl larm som standard.
Men ett larm skyddar ju bara så mycket.
En stulen modern Volvo har oftast blivit stulen då man kapar signalen från nyckeln och på så sätt får tillgång till bilen.

Volvo har annars varit förskonade från att få ratt o dylikt stulet. Förmodligen för att alla nya Volvo bilar har samma ratt i princip.

Har dock sett att någon blivit av med alla 4a hjulen vilket är lite spännande. Man har alltså lyckats lyfta bilen utan att larmet går.
av eqt
#1444649
Har varit med om att bilar med EuDC- och SPA-plattformen blivit utsatta för parkeringsskada i form av allvarligare påbackning och sidoskrapade som skapat sprickor i plast, bucklor i plåt och repor på bägge utan att larm utlösts. Lätt kan man konstatera att larmet i sådana situationer inte är speciellt känsligt. I kupén är det en helt annan femma, nästan lite Kreml-stil där enligt egna erfarenheter.
av stegev
#1444730
eqt skrev: lör 08 maj 2021, 10:30 Har varit med om att bilar med EuDC- och SPA-plattformen blivit utsatta för parkeringsskada i form av allvarligare påbackning och sidoskrapade som skapat sprickor i plast, bucklor i plåt och repor på bägge utan att larm utlösts. Lätt kan man konstatera att larmet i sådana situationer inte är speciellt känsligt. I kupén är det en helt annan femma, nästan lite Kreml-stil där enligt egna erfarenheter.
Mina senaste bilar XC60 2020 och V90CC 2019 har båda fått parkeringsskada, då menar jag ordentliga kyssar där bl.a. frontspoiler blivit skadad utan att larm går. Konstigt tycker jag.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1444751
larmet går på min bil så fort grannen startar sin Audi S5
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1444860
XC90 är säkert volvos mest stöldbegärliga bil men inget jämfört med de tyska märkena. Om larmet går eller ej, tja, vad ska man göra hoppa ut och brottas med två "ryssar"? Rimguard är ju också ett sätt att få de att krossa en ruta eller fler för att leta upp "nyckeln". Grannens bil körde de vinkelslipen genom hela förardörren för att komma in med handen till en knapp för att öppna bagaget till "nyckeln", två gånger på 1.5 år eller så. Låt de ta fälgarna och det blir enklare att bara sätta på vinterdäcken och låta försäkringsbolaget beställa hem nya under tiden.

Bilen har väl VOC och gåt larmet kontaktar de väl ägaren efter en stund?

Blir man rånad på nycklarna så kan de spärra de med

Edit:
Nya bevis ;-) Tyvärr verkar rimguard helt värdelösa, typ. viewtopic.php?f=50&t=171665

Tror mer på att parkera vid vägg eller så, eller ha vakthund för då låter buset andras grejer vara ifred i alla fall
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1444882
Se till att du har de nya nycklarna så minskar risken för att någon reläar signalen nattetid (vanligaste sättet att norpa moderna bilar).
Akustikrutor försvårar inträde.
Lämna inga värdesaker i bilen.
Annars så, alla bilar kan stjälas. Alla märken drabbas. Ha inte bil om du är orolig.

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]