Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448194
Jag kör med 265/30-22 på min V90 D4 AWD BSR icke CC. Det skiljer absolut inget mellan original 245/40-18, varken i ljud, komfort eller förbrukning. Mätt vid pumpen drar den 0.6. Den som skiljer är att den ligger mycket stabilare men förr när man körde 100 så gick det i 94 nu går det i 102. Är bilen reggad med 19” original så kommer det skilja mindre. Folk som har åsikter om lågprofil verkar ju aldrig själva kört med det. Det är med oljud i vinterdäcken. 225/45-17 Hakka 9.
#1448201
Hur kan man trötta på det när det inte är någon skillnad. Kan förstå om man åker mycket grusvägar eller på mjukt underlag. Sen ett tips är att inte gå över 9” är max om man kör 265, däck och fälg är precis lika breda. Sen konstigt ut när däck och fälg inte är samma bredd när man kör lägre profiler.
#1448255
Åker till 95% landsväg 70-100 km/h, många av vägarna med spårig asfalt och där har du inga svårigheter att märka av det negativa med större hjul och bredare/lägre profil på däck.
Sedan så håller jag fullt ut med om att alla inte märker det, t.ex. så döljer PA-systemet det alldeles utmärkt det då systemet gör att bilen småvandrar.
Merparten av de som väljer stora hjul accepterar den förändring som blir utifrån att man prioriterar utseendet (och även att bromsok/skivor inte harmoniserar och ser underdimensionerade ut ;-) )

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]