Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444531
Lockis skrev: tor 06 maj 2021, 21:20 Då är vi alltså överens om att AWD inte påverkar bromssträckan något?
Inget, utan endast bilens väghållning. Bromssträckan är först väglag/vägyta, sedan kommer system som med automatik bromsar i vissa situation, ABS-system som hanterar hjullåsning, däckmodell och slitage, även bromskomponenter skivor/klossar som skiljer mellan modeller och kan även göra så mellan tillverkningsår, men även bilens väghållning och inte minst att föraren gör rätt vid max inbromsning., dvs se till helheten vad som påverka.
Så ett hjul/däck kan bli bäst under ett förhållande men sämre under ett annat. ;-) . Och kan påverka positivt eller negativt beroende av situation.
Jag vill vara lite av djävulens advokat i tråden utifrån att många inlägg i forumen gällande hjulstorlek och dess påverkan annat än utseende. Stora hjul med lågprofil är till 99% sämre utifrån användande och kostnad. :-)
#1444534
Ilduce77 skrev:Snyggt!! 😀👍🏻

Jag är väldigt okunnig... Så ni får gärna upplysa mig..

Stämmer hastighetsmätare och allt som handlar om hur långt bilen gått, när man ökar fälgstorleken, utan att minska däckprofilen?
Man brukar säga att diffen mellan vad bilen är reggad med och de nya hjulen ska hålla sig inom 5%.
Det finns räknare online för att räkna på rullomkretsen, där det framkommer vad hastighetsmätaren kommer visa :-)
#1444536
Ilduce77 skrev: fre 07 maj 2021, 07:53 Stämmer hastighetsmätare och allt som handlar om hur långt bilen gått, när man ökar fälgstorleken, utan att minska däckprofilen?
Nej, och du kan även få problem med frigång vid fullt styrutslag/fjädring.
Vid byte ska diameter kontrolleras och även om styrbegränsning måste göras utifrån att man ofta monterar bredare fälg/däck.
#1444559
Dimensionen är standard för XC60 265/35 22 och har Volvos originalmonterade däck Pirelli PZero VOL. Övrig teknisk data finns inklippt nedan. Tror det skiljer ca 2% i rullomkrets. Det jag kan se är att det finns inte längre någon säkerhetsmarginal mot vad hastighetsmätaren visar.

Som någon skrev märks det att hjulen är tyngre och bilen känns inte lika ”agil” som med 21 tummarna jag hade innan. Det är också högre vägljud nu och lite stötigare.

Tyckte bara det var kul att testa😊

Teknisk data
Färg
Fälg:
Skärmbreddare:
968 (Matt Black)
Bilens kulör
Tillbehörets vikt
Hjul:
4 x 33,5 kg
Skärmbreddare:
2,9 kg / sats
Offset:
43 mm
Rekommenderad däckdim.:
265/35 R22 102V XL
Däck:
Pirelli PZERO VOL
Foto:
VCC10864
Energimärkning däck
Bränsleförbrukning (rullmotstånd):
C
Våtgrepp:
A
Ljudnivå:
1 (70 dB)
#1444561
Roligt med återmatning hur det fungerar.
Får jag vara fräck och fråga hur du ser på utseende av stora öppna fälgar kontra storlek skivor/ok som jag har svårt för utseendemässigt?
#1444590
Tanken var nog mera bilden som jag hittade som exempel och hur det ser ut ur ett helhetsperspektiv.
Men visst har jag åkt några sådana lite då och då sedan sent 70-tal, men det är ju som du skriver ett Volvo-forum ;-)
#1444613
Kingboborules skrev:Jo Ferraris bromsuppsättning ser ju onekligen trevligare ut. Hade jag haft råd till en sådan hade jag nog inte behövt kolla Volvos forum :P
Har man börjat blir det svårt att sluta :-)
Här är en amerikan som gjort den resan .
MY18 V90CC Big Brake Kit Installed (Finally)!!
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
IMG_1933.jpg
IMG_1933.jpg (102.63 KiB) Visad 312 gånger
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]