Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444396
AndS skrev: tor 06 maj 2021, 08:54
eqt skrev: tor 06 maj 2021, 00:16 Ser ut att vara 35-profil, precis som på 20” för S/V90 eller som på 19” för förra generationens S/V60. Inte direkt en chockerande låg däcksida.
Är ju inte bara däcksprofilen som avgör hur bilen blir om du jämförmed andra modeller, sättning av chassiet/fjädring men även ökad hjulvikt påverkar hur den är blir i komfort med större hjul och lägre profil. V90CC har ju fått ganska mycket skriverier om att vara hårdare och känsligare för dålig vägbeläggning, något att tänka på när man gör förändringar - tänk helhet. Men som sagt det är vad man prioriterar som avgör.
Vanliga, hårdare och lägre, V90:n går ju att få med 21” på 245/35-däck och det är ju inte en fotbollsplan ifrån 22” på 255-275/35-däck. XC60-fälgarna på 22” väger mer per fälg jämfört med V90:s original på 21” så du har helt rätt i att man får en ökad vikt. Du skriver dock att V90CC benämnts som ”hårdare och känsligare på dålig vägbeläggning” - men jämfört med vad? Jämfört med direkta motsvarigheter som A4 Allroad och E400 All-Terrain?

V90CC har en mjukare inställd fjädring, en högre markfrigång samt smalare fälgar och däck jämfört med just V90 vilket är ett av skälen till att flera gett V90CC bra betyg på tuffare väg men beskrivit den som orolig i kurvor under högre fart. Fjädringen kan ju absolut beskrivas som ”europeisk” men hade man slappat till fjädringen mer än vad man gjort hade upplevelsen i högre hastigheter varit än mer orolig (såvida man inte hade blandat in adaptiv luftfjädring bak och fram). Så att tänka helhet är just vad Volvo gjort med V90CC, resultatet blir lite ”all-season tire” i balansen mellan komfort och dynamiska köregenskaper.

22” är gissningsvis inte heller något man pendlar genom skogen med, så att skogskörning prioriteras kan vi nog bortse från. För körning på normalt underhållen väg så lär hjulen endast förbättra köregenskaperna i situationerna av dynamisk sort. Det gäller inte minst stoppsträckan som med originalmonterade 19x7,5” på 235/50-däck inte var jätteimponerande i sitt segment. Vad som lär dyka upp på den negativa sidan är högre förbrukning, men å andra sidan konstaterade vi att det handlade om prioriteringar.

22” är något jag personligen aldrig hade valt på den bilen men ”vad lite gummi”-diskussionen blir lite svår att svälja när XC60 m.fl. kan levereras med vad som borde uppfattas som lika lite gummi. Jag uppskattar istället att experimentet delades här, även om jag hade likväl hade uppskattat mer information om däckdimensionerna.
#1444409
Nu börjar dialogen bli intressant med olika vinklingar. Bromssträckan vill jag sedan påstå påverkas mera av val av däck än hjulstorlek/profil. ;-) Sedan har ju alla V90CC fyrhjulsdrift.
#1444423
AndS skrev:Nu börjar dialogen bli intressant med olika vinklingar. Bromssträckan vill jag sedan påstå påverkas mera av val av däck än hjulstorlek/profil. ;-) Sedan har ju alla V90CC fyrhjulsdrift.
Fast nu utgick jag ifrån att vi talade om OEM-däck och inte något ”taget ur luften”-däck. Fanns inget skäl att anta något annat än Volvos originalmonterade däck, exempelvis Pirelli PZero för V90 och V90CC som också medverkade i bromstesten. Samma däck men med olika dimensioner gör såklart att däckdimensioner blir mer intressant. Mer kan ses inom spoiler-taggarna.

Tappade bort mig kring det sista du skrev om fyrhjulsdrift, vad syftar du på? Tänkte du tyngdmässigt så var V90:n i testet också en AWD. Det gör alltså inte många 10-tals kilo i skillnad mellan V90 och V90CC.

Spoiler »
#1444430
Tror nog man måste se till helheten igen och att vi kör på olika däcksfabrikat och modeller, vilket ger olika resultat. Jag har t.ex. Michelin som standard. Är inte så mycket för att läsa tester ;-)
#1444440
AndS skrev: tor 06 maj 2021, 16:20 Tror nog man måste se till helheten igen och att vi kör på olika däcksfabrikat och modeller, vilket ger olika resultat. Jag har t.ex. Michelin som standard. Är inte så mycket för att läsa tester ;-)
Inte minst att vi alla även använder bilar våra bilar på olika sätt, har olika förväntningar på dem och därmed prioriterar olika, som vi redan gått igenom. Då förstår jag. ;-)
#1444445
Precis, brukar normalt inte kommentera i hjultrådarna om man inte specifikt frågar efter egenskap jag vet lite om men ville utmana lite nu utifrån att det var en "crosscountry" med hjulval som kanske inte harmoniserar med idé för biltypen.
Har testat vår på avlyst väg för att se hur den uppträder med fyrhjulsdrift och lite påslag.
Dagens stora hjultyper är bara utseende, inget som egentligen behövs på våra standardbilar. :-)
#1444494
AndS skrev: tor 06 maj 2021, 16:14
Lockis skrev: tor 06 maj 2021, 15:35 Hur påverkar awd bromssträckan menar du?
Väghållning.
Då är vi alltså överens om att AWD inte påverkar bromssträckan något?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]