- tor 06 maj 2021, 13:03
#1444396
V90CC har en mjukare inställd fjädring, en högre markfrigång samt smalare fälgar och däck jämfört med just V90 vilket är ett av skälen till att flera gett V90CC bra betyg på tuffare väg men beskrivit den som orolig i kurvor under högre fart. Fjädringen kan ju absolut beskrivas som ”europeisk” men hade man slappat till fjädringen mer än vad man gjort hade upplevelsen i högre hastigheter varit än mer orolig (såvida man inte hade blandat in adaptiv luftfjädring bak och fram). Så att tänka helhet är just vad Volvo gjort med V90CC, resultatet blir lite ”all-season tire” i balansen mellan komfort och dynamiska köregenskaper.
22” är gissningsvis inte heller något man pendlar genom skogen med, så att skogskörning prioriteras kan vi nog bortse från. För körning på normalt underhållen väg så lär hjulen endast förbättra köregenskaperna i situationerna av dynamisk sort. Det gäller inte minst stoppsträckan som med originalmonterade 19x7,5” på 235/50-däck inte var jätteimponerande i sitt segment. Vad som lär dyka upp på den negativa sidan är högre förbrukning, men å andra sidan konstaterade vi att det handlade om prioriteringar.
22” är något jag personligen aldrig hade valt på den bilen men ”vad lite gummi”-diskussionen blir lite svår att svälja när XC60 m.fl. kan levereras med vad som borde uppfattas som lika lite gummi. Jag uppskattar istället att experimentet delades här, även om jag hade likväl hade uppskattat mer information om däckdimensionerna.
AndS skrev: ↑tor 06 maj 2021, 08:54Vanliga, hårdare och lägre, V90:n går ju att få med 21” på 245/35-däck och det är ju inte en fotbollsplan ifrån 22” på 255-275/35-däck. XC60-fälgarna på 22” väger mer per fälg jämfört med V90:s original på 21” så du har helt rätt i att man får en ökad vikt. Du skriver dock att V90CC benämnts som ”hårdare och känsligare på dålig vägbeläggning” - men jämfört med vad? Jämfört med direkta motsvarigheter som A4 Allroad och E400 All-Terrain?eqt skrev: ↑tor 06 maj 2021, 00:16 Ser ut att vara 35-profil, precis som på 20” för S/V90 eller som på 19” för förra generationens S/V60. Inte direkt en chockerande låg däcksida.Är ju inte bara däcksprofilen som avgör hur bilen blir om du jämförmed andra modeller, sättning av chassiet/fjädring men även ökad hjulvikt påverkar hur den är blir i komfort med större hjul och lägre profil. V90CC har ju fått ganska mycket skriverier om att vara hårdare och känsligare för dålig vägbeläggning, något att tänka på när man gör förändringar - tänk helhet. Men som sagt det är vad man prioriterar som avgör.
V90CC har en mjukare inställd fjädring, en högre markfrigång samt smalare fälgar och däck jämfört med just V90 vilket är ett av skälen till att flera gett V90CC bra betyg på tuffare väg men beskrivit den som orolig i kurvor under högre fart. Fjädringen kan ju absolut beskrivas som ”europeisk” men hade man slappat till fjädringen mer än vad man gjort hade upplevelsen i högre hastigheter varit än mer orolig (såvida man inte hade blandat in adaptiv luftfjädring bak och fram). Så att tänka helhet är just vad Volvo gjort med V90CC, resultatet blir lite ”all-season tire” i balansen mellan komfort och dynamiska köregenskaper.
22” är gissningsvis inte heller något man pendlar genom skogen med, så att skogskörning prioriteras kan vi nog bortse från. För körning på normalt underhållen väg så lär hjulen endast förbättra köregenskaperna i situationerna av dynamisk sort. Det gäller inte minst stoppsträckan som med originalmonterade 19x7,5” på 235/50-däck inte var jätteimponerande i sitt segment. Vad som lär dyka upp på den negativa sidan är högre förbrukning, men å andra sidan konstaterade vi att det handlade om prioriteringar.
22” är något jag personligen aldrig hade valt på den bilen men ”vad lite gummi”-diskussionen blir lite svår att svälja när XC60 m.fl. kan levereras med vad som borde uppfattas som lika lite gummi. Jag uppskattar istället att experimentet delades här, även om jag hade likväl hade uppskattat mer information om däckdimensionerna.