Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aamir
#1443899
Köpte en nybegagnat v90 i november.

Auto start/stop funkar inte. Den funkade några gånger i Nov men sedan slutade funka helt. Det är jämnt ett sträck genom start-stop symbol. Jag har kollat mycket redan på nätet, även den omtalade listan över kriterier som ska gälla för start/stop. Tänkte att det enda som skulle kunna vara problem var antingen att det är för kallt eller att batteriet mår dåligt.

Nu är dock varmt ute och verkstad har kollat att batteriet. Den mår bra 8ch ligger på 95%.

Jag började pilla igen på den individuella driver mode. Testade massa olika kombinationer. Sedan helt plötsligt började start-stop funka. Stängde av bilen och körde igen efter några timmar men nu var funktionen trasig igen.

Kan det vara att det helt enkelt saknas senaste mjukvaran ?
Användarvisningsbild
av rylle
#1443948
Vet inte om det är någon tröst, men jag har gett upp att försöka förstå mig på S/S i V90.
- Ibland, ganska kall motor första rödljustet - Stop
-Ibland, varm motor, långt rödljus - Stoppar inte
- Ibland, 1s stop vid väjningsplikt, - Stop
- Stillastående på parkering- Inte stop

Den är som "Herrans vägar"
av aamir
#1443950
rylle skrev: mån 03 maj 2021, 12:09 Vet inte om det är någon tröst, men jag har gett upp att försöka förstå mig på S/S i V90.
- Ibland, ganska kall motor första rödljustet - Stop
-Ibland, varm motor, långt rödljus - Stoppar inte
- Ibland, 1s stop vid väjningsplikt, - Stop
- Stillastående på parkering- Inte stop

Den är som "Herrans vägar"
Då har du haft turen att se den funka ibland iaf :-) Jag har inte ens kommit i närheten av det. Har kanske funkat 4 gånger under ett år.

Brukar symbolen för S/S vara grön för dig dock? eller är det ibland grå med streck genom ?

För mig är det grå med streck genom hela tiden vilket enligt dokumentationen innebär att den inte funkar. Har varit annars grön de fåtal gånger det funkat.
Användarvisningsbild
av rylle
#1443968
Skall vara med obs på detta nästa gång, har som sagt gett upp tanken om S/S... Hade det på V50n och då var det mer "logiskt". Av alla tips här, så verkar SOC på batterierna vara en av huvudfaktorerna för att S/S ens skall vara i närheten av "aktivt" alltså SOC på både huvudbatteriet ("logiken" bakom S/S) och det dedikerade S/S batteriet som verkar vara för startmotorn.
av HHALLDEN
#1444478
Jag hade kortslutning i start/stop batteriet de byte även ut bms’en styrenheten. Sen dess har allt funkat.
Min varnade dock ”start/stop service erfodras, gick givetvis på garantin
#1444482
Huruvida s/s är aktiv är inget du behöver haka upp dig på. Många vill bli av med s/s. Min erfarenhet är att om du kör en runda på 10 mil brukar det göra s/s batteriet, motorn kommer i form för s/s.
av mattsd
#1444871
Samma här, den är sällan aktiv(grå överstruken ikon) på min D4. Hade en 2021 V90 bensin som lånebil och där funkade den alltid.

Var sitter lilla batteriet? Har en batteritestare så kan börja med att kolla det...
#1444883
Som sagt, vid röda laddpluppen.
Skruva loss svarta locket.
Troligen är batteriet frikopplat (brukar fungera så) så du skall inte behöva ta bort en pol för att mäta korrekt.
När jag testade var det ingen skillnad i alla fall. Annars var det också lätt att göra.
Skall du använda belastningstestare så koppla loss. Man vet aldrig med elektroniken ikring.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]