Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1445256
bem skrev: mån 10 maj 2021, 23:52 Lockis,
Fasiken jag som trodde det skulle gå ha 18 tum vinterhjul på min... bra du nämnde detta. 19 tum vinterhjul alltså på våra V90 (Inscription). Jag har läst att det går att plocka bort 180 km/h fartbegränsningen i Volvobilar... (minns inte just nu vilken trimmningsfirma som kunde göra det).
Kan för övrigt meddela dig (om det inte redan provats med din bil) att en V90 T6 Recharge Inscription (2021:a) ligger som ett strykjärn på vägen i 180 knyck där det tar stopp. Jag säger inte hur hur jag fått reda på det mer än att jag såg det med egna ögon inifrån bilen. Lite synd att det inte gick att elda på lite till.
/Bo

Ja, och du har ju fått reda på att 18” ska passa vill jag minnas. Tror dock detta kommer bli svårt med tanke på hur det ser ut på min bil. Samtidigt så ska du ha en my22 så din kanske är ändrad och då kanske 18” passar. Oavsett så blir det ett problem för din ÅF att lösa 😁

Kan meddela att 185km/h är max på de bilar som levereras med 180 begränsningen. I tyskland är det fritt fram att ta bort spärren har jag hört. Men det är inget som är gratis.
Användarvisningsbild
av falcon
#1450174
Jag satte på Primacy 4 vol (235/50-19)och är grymt besviken, precis som andra nämner så tror man att hjullager håller på att ge sig tills man kommer på ny asfalt då blir det tystare.
Mina Michelin vinterdäck är tystare, åkte med en granne som har samma däck på sin passat och den lät mkt mindre. Känns lite surt då jag trodde att Volvo var en premium bil.
av least
#1450176
Underligt det där hur känsligt det verkar vara med däcken på vissa bilar.
Mina Pirelli 245/45R20 103W låter absolut inte ens i närheten så mycket att man skulle missta det för ett dåligt hjullager.

Tycker heller inte att de låter olika mycket på olika underlag heller.
av Lockis
#1450362
Mina bekymmer är ”lösta” genom att sänka däcktrycket fram. Bak funkar bra på 2,7 men fram är det 2,4 som gäller. Slittåliga däck dock! 800 mil och ser nästan nya ut. Hade hoppats på att köra slut denna säsongen så det blir nya till nästa. Men det verkar dåligt just nu 😂
Användarvisningsbild
av bem
#1450403
Lockis skrev: ons 16 jun 2021, 20:41 Mina bekymmer är ”lösta” genom att sänka däcktrycket fram. Bak funkar bra på 2,7 men fram är det 2,4 som gäller. Slittåliga däck dock! 800 mil och ser nästan nya ut. Hade hoppats på att köra slut denna säsongen så det blir nya till nästa. Men det verkar dåligt just nu 😂
Vad är det för däck som sitter på din bil? Dina lufttryckväden kan nog lösa många huvudbryn om konstiga ljud på V90, tror du inte det?

/Bo
av Lockis
#1450418
bem skrev:
Lockis skrev: ons 16 jun 2021, 20:41 Mina bekymmer är ”lösta” genom att sänka däcktrycket fram. Bak funkar bra på 2,7 men fram är det 2,4 som gäller. Slittåliga däck dock! 800 mil och ser nästan nya ut. Hade hoppats på att köra slut denna säsongen så det blir nya till nästa. Men det verkar dåligt just nu 😂
Vad är det för däck som sitter på din bil? Dina lufttryckväden kan nog lösa många huvudbryn om konstiga ljud på V90, tror du inte det?

/Bo
Primacy 4 19" 255/40/19
Det är inte 100% men det är åtminstone inte hemskt längre.
Användarvisningsbild
av falcon
#1450420
Jag måste prova sänka trycket och höra om det blir ngn skillnad. 2,4 låter som väldigt lite. Vad är det med bilen som gör att det låter så mkt, menar jag har åkt i andra bilar med samma däck och låter inte nämvärt i närheten som min.
av Lockis
#1450428
falcon skrev:Jag måste prova sänka trycket och höra om det blir ngn skillnad. 2,4 låter som väldigt lite. Vad är det med bilen som gör att det låter så mkt, menar jag har åkt i andra bilar med samma däck och låter inte nämvärt i närheten som min.
Vet ej, men 2.4 är det lägsta enligt volvo. Har provat andra recharge med likadana däck som låter likadant. Jag gissar på att det är Michelin som suger... Fler måste dock anmäla det till sin ÅF så volvo gör något åt det.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]