Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1444909
Lockis skrev: sön 09 maj 2021, 21:05 Jag har kört v60/90 sen 2018. Och detta är första gången jag upplevt dessa ljuden på en bil.

Visserligen har jag inte haft 19” tidigare så det kan mycket väl vara däck bredden som spelar in 255/40-19 är ju inga smala däck precis. Det som är märkligt är att ljudet blir mindre påfrestande vid lägre däcktryck.
När jag hämtar min nya V90 T6 Recharge Inscription 2022:a vecka 22 (31 maj-4 juni) skall jag be säljaren följa med på en kort demonstrationstur på 10 minuter där jag ber henne köra på en bra asfaltraka vi har en bit från Volvohandlaren, och be henne köra lite runt 100-120 och kanske lite till får vi se om jag och hon hör nåt sånt ljud ni pratar om. Återkommer.
Skulle kännas lite surt om en sprillans ny bil har ljud för sig som ni beskriver här. Men det kanske är en ”egenskap” att ljudet finns (även på 2022:or). 😀
Skulle vara intressant prova 18 tum hjul på en som har 19 tum och det oönskade ljudet. Kanske är de rackarns 19 tum hjulen och däcken som är boven?
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1444920
Leif1965 skrev: mån 10 maj 2021, 13:12 På ny och fin asfalt är det inga problem med ljudet, det är på grov asfalt det kommer fram så det stör.
Skall reka vilka vägar det finns med grov asfalt här i mina krokar. Ibland lägger de ju strängar med asfalt och sen smågrus i som vi bilister skall köra till sen, kan det vara tillräckligt grov asfalt tro där ljudet uppkommer också?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Leif1965
#1444925
Grov asfalt lär nog fungera som test oberoende av hur den har blivit grov. Här i Finland är asfalten grov på många sträckor pga många års slitage från dubbdäck.

I en del biltester har jag sett påpekanden att däcksljudet i V90 varierar mycket beroende på grov eller fin asfalt och det nog ett sorgligt faktum. Min frus Golf årsmodell 2017 med smala och höga däck (195/65-15) har mera däcksljud på fin asfalt, men ljudet ändras inte så mycket som i Volvon och dessutom är Golfens däcksljud snällare mot mitt öra pga de inte verkar vara resonansljud.
av Lockis
#1444977
Efter att ha kört lite mer på lägre tryck 2.5kg så tycker jag att det är bättre. Kanske är inbillning. Kanske inte. Tror också att värmen nu gör däcken lite mjukare och mer medgörliga. Oavsett ska tillbaka till Åf på måndag för träff med däck killen. Se vad han säger. 18” funkar inte på våra bilar Bem. Finns ingen plats till bromsoket fram då ;-)

Kul med så stora bromsar och ok på en Bil som inte kan framföras snabbare än 180... nåja. Jag får väl slita ut dessa däcken lite snabbare än planerat om det inte blir bättre med mer mil eller om man från Volvos sida anser att däcken ska bytas till något annat.
Användarvisningsbild
av bem
#1445007
Lockis,
Fasiken jag som trodde det skulle gå ha 18 tum vinterhjul på min... bra du nämnde detta. 19 tum vinterhjul alltså på våra V90 (Inscription). Jag har läst att det går att plocka bort 180 km/h fartbegränsningen i Volvobilar... (minns inte just nu vilken trimmningsfirma som kunde göra det).
Kan för övrigt meddela dig (om det inte redan provats med din bil) att en V90 T6 Recharge Inscription (2021:a) ligger som ett strykjärn på vägen i 180 knyck där det tar stopp. Jag säger inte hur hur jag fått reda på det mer än att jag såg det med egna ögon inifrån bilen. Lite synd att det inte gick att elda på lite till.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1445027
Lockis skrev: mån 10 maj 2021, 20:23 Efter att ha kört lite mer på lägre tryck 2.5kg så tycker jag att det är bättre. Kanske är inbillning. Kanske inte. Tror också att värmen nu gör däcken lite mjukare och mer medgörliga. Oavsett ska tillbaka till Åf på måndag för träff med däck killen. Se vad han säger. 18” funkar inte på våra bilar Bem. Finns ingen plats till bromsoket fram då ;-)

Kul med så stora bromsar och ok på en Bil som inte kan framföras snabbare än 180... nåja. Jag får väl slita ut dessa däcken lite snabbare än planerat om det inte blir bättre med mer mil eller om man från Volvos sida anser att däcken ska bytas till något annat.
Har samma fenomen i min XC70 om jag går upp på högre tryck, så den får rulla med lägsta trycket. Sen som du säger, sommardäck lever om mer när det är kallt. Jag kan tycka att det märks ända upp till 10 grader utetemp.

Hoppas du känner det blir bättre så du får njuta fullt ut av bilen :-)
av jpu
#1445217
Hade samma problem på min CC, värst var det med 18" Continental VikingContact, ffa i lägre hastigheter var blåsljudet sjukt högt. Dessa byttes i tur och ordning till Michelin Primacy 3, 19" - samma problem. Sen tror jag verkstan gjorde någon form av åtgärd plus att med 20" Pirelli VOL så minskade blåsljudet i princip helt men andra vägljud tillkom ju istället pga lägre profil och bredare däck ...
Sen att de inte fått till dämpningen av vägljud bättre är ju märkligt, V70 och XC60N t ex var ju rätt okänslig för olika typer av beläggning.
Visst hårdare bussningar och chassi är en förklaring, men det har ju iaf BMW löst så mycket bättre. I min bil i varje fall.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]