Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1443879
Tjena Volvofans!

Har nu haft min V90 Recharge lite mer än 1 vecka.
Har tyvärr något missljud jag misstänker är från däcken 19" Michelin Primacy 4 VOL. Helt nya.

Sambon beskriver ljudet som när "någon blåser i en flaska" och jag kan hålla med.
Har provat att sänka däcktrycket. Låg på 3.1 sänkte till 2.8 och det blev lite bättre men det är fortfarande väldigt högt.

Någon annan som har haft problemet och fått det löst? Jag har tid bokad på fredag så min förhoppning är att man byter däcken och att ljudet försvinner.

Har haft Primacy 3 tidigare på V60 och då var det väldigt tyst och fint.

Så, någon annan som har haft bekymmer och löst det? Eller ska jag köra runt med huvudvärk tills däcken ska bytas?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1443886
Det är inte så enkelt att de har monterats fel på fälgen, dvs inside/outside och således rullar baklänges?
av Lockis
#1443889
fjohan82 skrev:Det är inte så enkelt att de har monterats fel på fälgen, dvs inside/outside och således rullar baklänges?
Har faktiskt inte kollat detta, blir dock rädd om så är fallet då det är direkt från fabrik :-D

Får kolla imorgon!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1443890
Lockis skrev: sön 02 maj 2021, 21:57
fjohan82 skrev:Det är inte så enkelt att de har monterats fel på fälgen, dvs inside/outside och således rullar baklänges?
Har faktiskt inte kollat detta, blir dock rädd om så är fallet då det är direkt från fabrik :-D

Får kolla imorgon!
Ja det bör ju vara rätt, men man kan aldrig veta ;-)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1443935
Lockis skrev:Tjena Volvofans!

Har nu haft min V90 Recharge lite mer än 1 vecka.
Har tyvärr något missljud jag misstänker är från däcken 19" Michelin Primacy 4 VOL. Helt nya.

Sambon beskriver ljudet som när "någon blåser i en flaska" och jag kan hålla med.
Har provat att sänka däcktrycket. Låg på 3.1 sänkte till 2.8 och det blev lite bättre men det är fortfarande väldigt högt.

Någon annan som har haft problemet och fått det löst? Jag har tid bokad på fredag så min förhoppning är att man byter däcken och att ljudet försvinner.

Har haft Primacy 3 tidigare på V60 och då var det väldigt tyst och fint.

Så, någon annan som har haft bekymmer och löst det? Eller ska jag köra runt med huvudvärk tills däcken ska bytas?
Börja med att släppa på däckstrycket ner till av Volvo rekommenderade däckstryck, så sjunker nog ljudnivån ytterligare.
av least
#1443940
Blåsande ljud som liknar "blåsa i flaska", låter snarlikt det som masterna i båtmarinan bjuder på vid kraftig vind.

Det är inte så att bilen i fråga saknar någon form av vindavvisare eller lock i fronten?
av Lockis
#1443946
ThomasT skrev: mån 03 maj 2021, 10:05
Lockis skrev:Tjena Volvofans!

Har nu haft min V90 Recharge lite mer än 1 vecka.
Har tyvärr något missljud jag misstänker är från däcken 19" Michelin Primacy 4 VOL. Helt nya.

Sambon beskriver ljudet som när "någon blåser i en flaska" och jag kan hålla med.
Har provat att sänka däcktrycket. Låg på 3.1 sänkte till 2.8 och det blev lite bättre men det är fortfarande väldigt högt.

Någon annan som har haft problemet och fått det löst? Jag har tid bokad på fredag så min förhoppning är att man byter däcken och att ljudet försvinner.

Har haft Primacy 3 tidigare på V60 och då var det väldigt tyst och fint.

Så, någon annan som har haft bekymmer och löst det? Eller ska jag köra runt med huvudvärk tills däcken ska bytas?
Börja med att släppa på däckstrycket ner till av Volvo rekommenderade däckstryck, så sjunker nog ljudnivån ytterligare.
Det är ju det jag gjort om du läser tråden. Från 3.1 till 2.8. Någon mer bra idé utan att läsa?
av Lockis
#1443947
least skrev: mån 03 maj 2021, 10:26 Blåsande ljud som liknar "blåsa i flaska", låter snarlikt det som masterna i båtmarinan bjuder på vid kraftig vind.

Det är inte så att bilen i fråga saknar någon form av vindavvisare eller lock i fronten?
Ganska övertygad om att det är däcken då det blev bättre med lägre däcktryck.

Men om något skulle saknas vet jag inte hur jag verifierar detta. Får väl se vad min PST säger om saken på fredag.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1443955
Lockis skrev:
ThomasT skrev: mån 03 maj 2021, 10:05
Lockis skrev:Tjena Volvofans!

Har nu haft min V90 Recharge lite mer än 1 vecka.
Har tyvärr något missljud jag misstänker är från däcken 19" Michelin Primacy 4 VOL. Helt nya.

Sambon beskriver ljudet som när "någon blåser i en flaska" och jag kan hålla med.
Har provat att sänka däcktrycket. Låg på 3.1 sänkte till 2.8 och det blev lite bättre men det är fortfarande väldigt högt.

Någon annan som har haft problemet och fått det löst? Jag har tid bokad på fredag så min förhoppning är att man byter däcken och att ljudet försvinner.

Har haft Primacy 3 tidigare på V60 och då var det väldigt tyst och fint.

Så, någon annan som har haft bekymmer och löst det? Eller ska jag köra runt med huvudvärk tills däcken ska bytas?
Börja med att släppa på däckstrycket ner till av Volvo rekommenderade däckstryck, så sjunker nog ljudnivån ytterligare.
Det är ju det jag gjort om du läser tråden. Från 3.1 till 2.8. Någon mer bra idé utan att läsa?
Enligt användarmanualen så är rekommenderat tryck 2.4 bar... (alt 2.7 vid fullast eller 3.0/3.2 om man kör omkring i över 160 km/h)...
Men ur felsökningssyfte så kan man väl hålla sig till normalfallet?

Hur ser slitbilden ut på däcken? Den kan ju vara någon hjulvinkel som står fel.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1443962
Jag tror det försvinner när du kört in däcken några hundra mil. Jag har 19-tums Primacy4 på min V60 och upplevde dem som tysta från start. När jag bytte till de dubbfria vinterdäcken 18-tums Hakka R3 så lät de betydligt mer med ett sjungande resonansljud. Men det försvann med ökat antal mil och nu när jag bytte tillbaka till sommardäcken så tyckte jag att de lät mer än vinterdäcken dock utan att vara störande.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]