Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1443980
ThomasT skrev: mån 03 maj 2021, 12:36
Lockis skrev:
ThomasT skrev: mån 03 maj 2021, 10:05

Börja med att släppa på däckstrycket ner till av Volvo rekommenderade däckstryck, så sjunker nog ljudnivån ytterligare.
Det är ju det jag gjort om du läser tråden. Från 3.1 till 2.8. Någon mer bra idé utan att läsa?
Enligt användarmanualen så är rekommenderat tryck 2.4 bar... (alt 2.7 vid fullast eller 3.0/3.2 om man kör omkring i över 160 km/h)...
Men ur felsökningssyfte så kan man väl hålla sig till normalfallet?

Hur ser slitbilden ut på däcken? Den kan ju vara någon hjulvinkel som står fel.
Eco är 2.7 jag tömde ur till 2.8 med varma däck. Däcktrycket är därför vad det ska vara.

Bilen har rullat 100 mil med dessa däcken. Finns inga indikationer på att det sliter fel. Bilen drar inte åt något håll.
av Lockis
#1444135
fkullberg skrev: mån 03 maj 2021, 21:43 I vilka hastigheter upplevs det som värst? 🤔
Hörs redan vid låga hastigheter. Och blir sen progressivt värre. Som värst är därför i motorvägsfart ;-)
av Lockis
#1444642
Kort uppdatering.
På verkstaden konstaterade man att hjulen lät. Försökte få det till produktegenskap. Och det kan det ju vara på däcken absolut. Men efter många om och men så fick jag lämna mina uppgifter till däck ansvarig hos ÅF så ny tid ska bokas in där.

Det blir ju svårt för mig att reklamera däcken till Michelin när bilen levererades. Så nu ska vi ut vid annat tillfälle och provåka för att se om ljudet är OK eller ej.

Jag sänkte dock trycket ytterligare till 2.6 på varma däck. Och upplevde ytterligare förbättring. Så i värsta fall får jag sänka ytterligare och köra slut på däcken snabbt så jag kan få något annat. Väldigt nyfiken på om fler upplevt detta ljudet med Primacy 4 däck på Volvo.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1444652
Lockis skrev:Kort uppdatering.
På verkstaden konstaterade man att hjulen lät. Försökte få det till produktegenskap. Och det kan det ju vara på däcken absolut.
"Michelin Primacy-familjen har
alltid varit komfortabla däck
och den senaste fjärde generationen,
Primacy 4, stakar
ut ny väg för konkurrenterna
att följa. Det franska däcket
är mest komfortabelt av alla genom att både
erbjuda bäst stötdämpning och mest ljuddämpande
egenskaper. En eftersträvansvärd
kombination som Michelin lyckas bättre
med än någon annan av testets tillverkare." // Teknikens Värld
Användarvisningsbild
av Perra83
#1444801
Vojje skrev: lör 08 maj 2021, 10:43
Lockis skrev:Kort uppdatering.
På verkstaden konstaterade man att hjulen lät. Försökte få det till produktegenskap. Och det kan det ju vara på däcken absolut.
"Michelin Primacy-familjen har
alltid varit komfortabla däck
och den senaste fjärde generationen,
Primacy 4, stakar
ut ny väg för konkurrenterna
att följa. Det franska däcket
är mest komfortabelt av alla genom att både
erbjuda bäst stötdämpning och mest ljuddämpande
egenskaper. En eftersträvansvärd
kombination som Michelin lyckas bättre
med än någon annan av testets tillverkare." // Teknikens Värld
Får hoppas att det bara va några däck som för oväsen. Jag beställde 4 nya häromdagen av Primacy 4 Acoustic VOL 235/40 19 just av den anledningen att dom ska va bra.
av Leif1965
#1444853
Blåsa-i-flaskan-ljudet försvinner inte med byte av däck. Min V90 2018 (och merparten av SPA-bilarna) dras med den egenskapen oberoende av däck. Jag har testat Continental sommar- och vinterdäck (dubbfria vinterdäck) och Michelin sommar- och vinterdäck, vinterdäcken också friktion. Alla däck har en otrevlig resonans, litet skiljer det mellan däckstyperna. Continental sommardäck var absolut värst, dessutom vibrerade de mest av de jag har testat. Har Michelin Crossclimate sommardäck under nu, de är inte bra, men bäst hittills. Däcksljudet är verkligen synd på en annars mycket trevlig bil.
av Lockis
#1444864
Jag har kört v60/90 sen 2018. Och detta är första gången jag upplevt dessa ljuden på en bil.

Visserligen har jag inte haft 19” tidigare så det kan mycket väl vara däck bredden som spelar in 255/40-19 är ju inga smala däck precis. Det som är märkligt är att ljudet blir mindre påfrestande vid lägre däcktryck.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]