Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443650
Hej !

Vi är i färd med att köpa en Xc90 T8 -16 som har rullat runt 15k mil.

Är det något man ska tänka på ? Helservad och inga problem med den. Batteriet håller räckvidden som brukar vara 3mil ungefär.

Vi funderade på bla servicekostnader. När byter man kamrem ?
Ska man byta olja i lådan och AWD också ?
Mjukvaruuppdateringar som måste göras ?

Får hoppas ni har mycket positivt att säga om den då jag krigade med sambon mot en Audi Q7, men jag ville ha Volvon istället :-)
#1443839
jag har en t5 -18 o gjort tre service på den. inga större grejer men de har kostat runt 5k. vet inte hur de skiljer sig mot t8

mjukvaruupdatering görs löpande och ska ingå i priset om man gör det hos bilia el upplands motor, tror jag. fick det iaf senast utan att betala extra.
#1443904
Jag har en XC90 T8 -16 som rullat drygt 13 000 mil. Fantastisk bil som jag haft sen den var ny! Har haft följande problem:
Klonk i stötdämparna fram. Känt problem med luftfjädringen som åtgärdades gratis.
Trasig bränslevärmare. Gick på maskinskada men hade nog varit dyrt annars...
Glapp i kabelstammen till elbakluckan. Kostade ca 5 tkr att byta på ena sidan.
Problem att stänga bakdörrarna vid kallt väder. Åtgärdades gratis.
Fick i förra veckan ett felmeddelande om nedsatt effekt som beror på problem med elmotorn. Ska in på felsökning så snart de har en ledig tid.
Ovanstående kanske låter mycket men med tanke på att det är en av de allra första T8:orna som nu är över fem år gammal tycker jag det är ok.
#1444073
Det kommer att variera en del beroende på var du bor etc.

Gå in på https://www.volvia.se/ med registreringsnumret för två olika bilar så får du se vad som gäller för dig. I alla fall från Volvia, det kan bli både billigare och dyrare med andra försäkringsbolag.

Jag gissar att det skiljer mellan några hundralappar till några tusenlappar per år i försäkringskostnad mellan en T8 och t.ex. D5.
Senast redigerad av 1 Malmstroem, redigerad totalt 0 gånger.
#1444124
Malmstroem skrev:Det kommer att variera en del beroende på var du bor etc.

Gå in på https://www.volvia.se/ med registreringsnumret för två olika bilar så får du se vad som gäller för dig. I alla fall från Volvia, det kan bli både billigare och dyrare med andra försäkringsbolag.

Jag gissar att det säljer mellan några hundralappar till några tusenlappar per år i försäkringskostnad mellan en T8 och t.ex. D5.
Sorry för OT men jag roade mig med att jämföra min egen V90 T8 2018 med en V90 D4 2018 jag hittade på Blocket. Hos Volvia skilde det 1428kr/år (helförsäkring)
#1444137
Måste flika in här också, har en xc90 t8 nu, men vi ska köpa hus snart, så behöver lite cash, tänkte sälja bilen och var inne på en V90, men dom är ju så små i bagaget, så har börjat snegla på xc90 d5 15.000 mil..

Hur är det, kamremsbyte är ju vid 14-15.
Hur är det med luftfjädringen, får man räkna med att det behöver byta grejer mellan 15-20 mil? Säkrast o köpa utan såklart men man gillar det ju :-)

Köpa en 2016 med 225hk vs 235hk är väl bara power puls, och dör brukar väl slangar gå sönder titt som tätt, så är väl bara fördel med en utan?

Känns som det är väl luftfjädring och elfel som kommer bli dom dyra grejerna?

Reparationer på burk ska du hålla […]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]