Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444143
Jag valde att köpa min XC90 D5 utan luftfjädring. Jag är inte säker på att jag valde rätt, men i längden brukar det bli högre underhållskostnader med luftfjädring. Det är ett högst personligt val om du tycker det är värt kostnaden. Om jag skulle köpa begagnat hade jag inte letat efter luftfjädring, men om en bil med luftfjädring dök upp skulle jag mycket väl kunna välja den.

Du har kamremsbytet vid 15.000 mil som på alla VEA-motorer. Jag räknar kallt med att EGR-ventilen för eller senare kommer att börja strula. Sedan kan det nog bli en del elfel, problem med låskistor och annat småplock. Hittills har jag på snart 4 år inte haft några problem med min XC90 D5 och det troligaste alternativet är att jag behåller den några år till. Förhoppningsvis lika problemfritt.
#1444457
Det stämmer nog att 15.000 mil gäller dieselmotorerna. Jag har diesel, så det är den jag har koll på.

Fjädringskomforten är OK även utan luftfjädring. Den är bättre med luftfjädring. Skillnaden var för mig inte tillräckligt stor.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]