- tis 04 maj 2021, 16:12
#1444143
Jag valde att köpa min XC90 D5 utan luftfjädring. Jag är inte säker på att jag valde rätt, men i längden brukar det bli högre underhållskostnader med luftfjädring. Det är ett högst personligt val om du tycker det är värt kostnaden. Om jag skulle köpa begagnat hade jag inte letat efter luftfjädring, men om en bil med luftfjädring dök upp skulle jag mycket väl kunna välja den.
Du har kamremsbytet vid 15.000 mil som på alla VEA-motorer. Jag räknar kallt med att EGR-ventilen för eller senare kommer att börja strula. Sedan kan det nog bli en del elfel, problem med låskistor och annat småplock. Hittills har jag på snart 4 år inte haft några problem med min XC90 D5 och det troligaste alternativet är att jag behåller den några år till. Förhoppningsvis lika problemfritt.
Du har kamremsbytet vid 15.000 mil som på alla VEA-motorer. Jag räknar kallt med att EGR-ventilen för eller senare kommer att börja strula. Sedan kan det nog bli en del elfel, problem med låskistor och annat småplock. Hittills har jag på snart 4 år inte haft några problem med min XC90 D5 och det troligaste alternativet är att jag behåller den några år till. Förhoppningsvis lika problemfritt.