Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1443575
Familjen står inför tillökning och vi ska bli totalt 5 st.
Idag kör vi XC60 T8 och är hyffsat nöjda med den även om man hade velat ändra smågrejer, men man kan inte få allt har jag märkt 🙂

Har fått offert på en fullutrustad XC90 R-design. Storleken och tredje raden tilltalar mig, men samtidigt tänker jag på hur ofta jag egentligen kommer använda den. Kanske att det kommer tilltala grabbarna att sitta längst bak.

Hursomhelst, barnvagn ska ju få plats samt några väskor.

Kan även tänka mig någon Elbil ex E-tron men räckvidden är katastrof. Kanske att man ska börja titta på en Model X. Frågorna är många.

Jag byter bil rätt ofta då jag har möjlighet, så andrahandsvärdet efter 1-2 år är viktigt.

Ni som har familj och kör XC90. Vad tycker ni?
av SundanceKid
#1443643
Haft precis samma fundering som du?
XC90 är en grym bil men jag tröttnade på dess storlek många ggr.
Det blev aldrig att man använde 3:e raden.
V90 som jag kör nu känns betydligt rymligare för min familj än XC60 så den kanske är alternativ.
av Nilp
#1443645
Vi är 5 i familjen sen 7 år tillbaka. Hade XC90 mellan 2016-2019 och sen oktober 2019 Etron 55.

Plus med XC90:
Den är större. Bagage och du får in 7 personer om du vill. Ja det är allt.

Etron:
Även om du tar ut en ny XC90 nu så är det i pricip samma bil som lanserades 2015 dvs en 6 år gammal bil. Etron känns mycket mer modern.
3 barnstolar av smalare typ får plat i baksätet om det är ett krav.
Första frågan jag alltid får om Etron är just räckvidden och hur långt jag kommer. Mitt svar är alltid ”hur långt du vill”. Ja lite drygt svar men det är också sant. Med 3 barn i bilen (oavsett bil) kör vi aldrig mer än 30-35 mil innan någon måste gå på toa äta eller sträcka på benen. Det som du skulle kunna uppfatta som problem är om du ska köra exakt 40 mil på motorväg. Då kommer du vecka ladda lite på vägen men med en bensinbil kör du säkert hela sträckan. MEN det är inte så att du kommer fram en timme senare. Ladda en kvart någon stans på vägen. Så på en sträcka Göteborg - Malmö har du tappat en kvart jämfört med bensinbilen. Får du väl värdera hur mycket det är värt…

Allt över 60 mil är i princip samma då du ändå behöver stanna och äta osv. Och som dag Etron laddar snabbt!

I vardagen är det ju inga problem då jag gissar att du inte har 15 mil till jobbet och igen möjlighet att ladda på plats?
av stegev
#1443678
SundanceKid skrev: lör 01 maj 2021, 10:37 Haft precis samma fundering som du?
XC90 är en grym bil men jag tröttnade på dess storlek många ggr.
Det blev aldrig att man använde 3:e raden.
V90 som jag kör nu känns betydligt rymligare för min familj än XC60 så den kanske är alternativ.
Alright, tack för inlägg. Faktum är att vi har en V90 CC D4 som andra bil. Den kör vi längre resor och där är den oslagbar. Bra tips.
av stegev
#1443681
Nilp skrev: lör 01 maj 2021, 10:53 Vi är 5 i familjen sen 7 år tillbaka. Hade XC90 mellan 2016-2019 och sen oktober 2019 Etron 55.

Plus med XC90:
Den är större. Bagage och du får in 7 personer om du vill. Ja det är allt.

Etron:
Även om du tar ut en ny XC90 nu så är det i pricip samma bil som lanserades 2015 dvs en 6 år gammal bil. Etron känns mycket mer modern.
3 barnstolar av smalare typ får plat i baksätet om det är ett krav.
Första frågan jag alltid får om Etron är just räckvidden och hur långt jag kommer. Mitt svar är alltid ”hur långt du vill”. Ja lite drygt svar men det är också sant. Med 3 barn i bilen (oavsett bil) kör vi aldrig mer än 30-35 mil innan någon måste gå på toa äta eller sträcka på benen. Det som du skulle kunna uppfatta som problem är om du ska köra exakt 40 mil på motorväg. Då kommer du vecka ladda lite på vägen men med en bensinbil kör du säkert hela sträckan. MEN det är inte så att du kommer fram en timme senare. Ladda en kvart någon stans på vägen. Så på en sträcka Göteborg - Malmö har du tappat en kvart jämfört med bensinbilen. Får du väl värdera hur mycket det är värt…

Allt över 60 mil är i princip samma då du ändå behöver stanna och äta osv. Och som dag Etron laddar snabbt!

I vardagen är det ju inga problem då jag gissar att du inte har 15 mil till jobbet och igen möjlighet att ladda på plats?
Tack för ett bra inlägg.
Mina kids är ju rätt små: 7 år, 5 år och nyfödd unge snart. Så det blir ju två bilbarnstolar bak tänker jag och 7 åringen fram. Så det viktiga är att det inte blir för trångt bak då även frun kommer sitta där snart. Vad tror du om utrymmet i Etron här?

Det enda som intresserar mig med XC90 är storleken och det utrymmet behöver vi ca 4 ggr/år när vi åka Sthlm -Gbg eller när vi ska till Gotland eller annan inrikesresa. Dessa gånger kan jag leva med att stanna till och ladda.

Vi har en extra bil i form av diesel som vi använder längre sträckor, korta sträckor i Stockholm kör vi XC60T8. Dieseln är helt enkelt mer effektiv där.

Tanken av att köra hel el verkar trevligt, samt så har vi förberett med laddstolpe hemma.
Senast redigerad av 1 stegev, redigerad totalt 0 gånger.
av Nilp
#1443721
Mina barn är 10 och tvillingar som är 7. XC90 är något bredare bak men inget dramatiskt. Benutrymmet är bättre i Etron. Etron har heller ingen tunnel i mitten så är man barn sitter man bra på platsen mitten bak. Oavsett om du väljer XC90 eller Etron kommer du behöva barnstolar av smalare modell för att få plats med en vuxen bak.

Rekommenderar att låna hem bilar och prova. Jag lånade hem Etron innan och provpackade med det vi brukar ha med för en vecka i fjällen (inga skidor) och det gick fint. Krav var också,att vi fick plats med tre barnstolar bak och det fungerar också. Nu sitter vår 10-åring utan kudde och då är det helt lugnt. Men visst XC90 har mer bagage. Vi har vanlig Etron inte sportback men bakluckan lutar mer än den i XC90 och där förlorar man lite utrymme.

De sträckorna du nämner finns det gott om 150kw laddare så kommer vara hur lugnt som helst. Har kört 2500 mil, aldrig haft räckviddsångest.

Personligen är jag skeptisk mot laddhybrider. Komplext med olika drivlinor som ska jobba ihop. Undrar hur det håller i längden.
Elbil är ganska komplex egentligen.

När man kör längre och jag fått önska hade den gärna fått klara några mil till men sen när man väl är på väg märker man att den är så mycket bättre än andra elbilar i samma klass då den laddar snabbare än alla konkurrenter. Stanna 20 min för toa besök och en glass på sommaren och sen kan du köra 30 mil till :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1443726
I denna testen är bl.a. E-tron 55 med, en viss skillnad mot E-tron 50.
Det gick bra, resultat vid 44:40...

av Nilp
#1443733
morfarginko skrev: lör 01 maj 2021, 19:25 är det aldrig problem att få plats längs vägarna och ladda? när man är ute på långtur
Jag har aldrig behövt stå i kö. Väljer man Ionity, Eon eller Circle k dvs dom som har snabbladdare på 150kw eller mer så är där också flera laddstolpar. Nu blir det mer vanligt med elbil från bl.a. Polestar 2, Volvo Xc40 eller Volkswagen ID. Så utbyggnaden behöver öka.
Beror också mycket på var man åker. I princip alla större vägar söder om Karlstad är lugnt och även Svealands kusten norr om Stockholm händer det en hel del har jag förstått. Norr om Mora och Norrland är det sämre tror jag. Där har jag inte varit men vad jag läst på andra forum så är det mest Tesla som byggt laddare norrut.
av stegev
#1443734
Nilp skrev: lör 01 maj 2021, 18:41 Mina barn är 10 och tvillingar som är 7. XC90 är något bredare bak men inget dramatiskt. Benutrymmet är bättre i Etron. Etron har heller ingen tunnel i mitten så är man barn sitter man bra på platsen mitten bak. Oavsett om du väljer XC90 eller Etron kommer du behöva barnstolar av smalare modell för att få plats med en vuxen bak.

Rekommenderar att låna hem bilar och prova. Jag lånade hem Etron innan och provpackade med det vi brukar ha med för en vecka i fjällen (inga skidor) och det gick fint. Krav var också,att vi fick plats med tre barnstolar bak och det fungerar också. Nu sitter vår 10-åring utan kudde och då är det helt lugnt. Men visst XC90 har mer bagage. Vi har vanlig Etron inte sportback men bakluckan lutar mer än den i XC90 och där förlorar man lite utrymme.

De sträckorna du nämner finns det gott om 150kw laddare så kommer vara hur lugnt som helst. Har kört 2500 mil, aldrig haft räckviddsångest.

Personligen är jag skeptisk mot laddhybrider. Komplext med olika drivlinor som ska jobba ihop. Undrar hur det håller i längden.
Elbil är ganska komplex egentligen.

När man kör längre och jag fått önska hade den gärna fått klara några mil till men sen när man väl är på väg märker man att den är så mycket bättre än andra elbilar i samma klass då den laddar snabbare än alla konkurrenter. Stanna 20 min för toa besök och en glass på sommaren och sen kan du köra 30 mil till :-)
Härligt, elbil tilltalar mig mer egentligen samtidigt som laddstationerna blir allt fler. Allt beror ju på totalpriset också. Jag kör egen firma så jag betalar både förmånsvärde + leasingavgift enl finansiell leasing. Blir att räkna lite då. Har du någon erfarenhet här?

Jag är faktiskt ganska förtjust i laddhybrider speciellt när laddstationerna är få. Så jag kör åtminstone på el till förskolan, träningar ochnärman ska handla mat. Längre sträckor så har man ju bensinen redo.

Men elbil är harmoni för mig 🙂

Hur är värdeminskningen på en Etron?
Jag har kört ny Volvon och är väldigt nöjd med värdeminskningen på dessa.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]