- sön 02 maj 2021, 16:01
#1443821
Jag jämförde med att ta ut en ny XC90 D5 hösten 2019 mot Etron mycket för att vi gillade Vår XC90 mycket.
Även om Etron var rejält mycket dyrare i inköpspris så kompenserades det med ca halva förmånsvärdet och lägre bränslekostnad. Jämförde aldrig mot T8 då hybrid inte var aktuellt.
Värdeminskning är dock ett frågetecken finns inte så mycket data att gå på än. Men räknar med 50% på 3 år. Blir ju en hel del i kronor men T8 kostar väl också en hel del. Hur håller XC90 T8 andrahandsvärdet?
stegev skrev: ↑lör 01 maj 2021, 21:52Jag har haft de senaste bilarna som leasing och personalbil dvs upplägg där det är kostnadsneutralit för arbetsgivaren.Nilp skrev: ↑lör 01 maj 2021, 18:41 Mina barn är 10 och tvillingar som är 7. XC90 är något bredare bak men inget dramatiskt. Benutrymmet är bättre i Etron. Etron har heller ingen tunnel i mitten så är man barn sitter man bra på platsen mitten bak. Oavsett om du väljer XC90 eller Etron kommer du behöva barnstolar av smalare modell för att få plats med en vuxen bak.Härligt, elbil tilltalar mig mer egentligen samtidigt som laddstationerna blir allt fler. Allt beror ju på totalpriset också. Jag kör egen firma så jag betalar både förmånsvärde + leasingavgift enl finansiell leasing. Blir att räkna lite då. Har du någon erfarenhet här?
Rekommenderar att låna hem bilar och prova. Jag lånade hem Etron innan och provpackade med det vi brukar ha med för en vecka i fjällen (inga skidor) och det gick fint. Krav var också,att vi fick plats med tre barnstolar bak och det fungerar också. Nu sitter vår 10-åring utan kudde och då är det helt lugnt. Men visst XC90 har mer bagage. Vi har vanlig Etron inte sportback men bakluckan lutar mer än den i XC90 och där förlorar man lite utrymme.
De sträckorna du nämner finns det gott om 150kw laddare så kommer vara hur lugnt som helst. Har kört 2500 mil, aldrig haft räckviddsångest.
Personligen är jag skeptisk mot laddhybrider. Komplext med olika drivlinor som ska jobba ihop. Undrar hur det håller i längden.
Elbil är ganska komplex egentligen.
När man kör längre och jag fått önska hade den gärna fått klara några mil till men sen när man väl är på väg märker man att den är så mycket bättre än andra elbilar i samma klass då den laddar snabbare än alla konkurrenter. Stanna 20 min för toa besök och en glass på sommaren och sen kan du köra 30 mil till
Jag är faktiskt ganska förtjust i laddhybrider speciellt när laddstationerna är få. Så jag kör åtminstone på el till förskolan, träningar ochnärman ska handla mat. Längre sträckor så har man ju bensinen redo.
Men elbil är harmoni för mig
Hur är värdeminskningen på en Etron?
Jag har kört ny Volvon och är väldigt nöjd med värdeminskningen på dessa.
Jag jämförde med att ta ut en ny XC90 D5 hösten 2019 mot Etron mycket för att vi gillade Vår XC90 mycket.
Även om Etron var rejält mycket dyrare i inköpspris så kompenserades det med ca halva förmånsvärdet och lägre bränslekostnad. Jämförde aldrig mot T8 då hybrid inte var aktuellt.
Värdeminskning är dock ett frågetecken finns inte så mycket data att gå på än. Men räknar med 50% på 3 år. Blir ju en hel del i kronor men T8 kostar väl också en hel del. Hur håller XC90 T8 andrahandsvärdet?