Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilp
#1443821
stegev skrev: lör 01 maj 2021, 21:52
Nilp skrev: lör 01 maj 2021, 18:41 Mina barn är 10 och tvillingar som är 7. XC90 är något bredare bak men inget dramatiskt. Benutrymmet är bättre i Etron. Etron har heller ingen tunnel i mitten så är man barn sitter man bra på platsen mitten bak. Oavsett om du väljer XC90 eller Etron kommer du behöva barnstolar av smalare modell för att få plats med en vuxen bak.

Rekommenderar att låna hem bilar och prova. Jag lånade hem Etron innan och provpackade med det vi brukar ha med för en vecka i fjällen (inga skidor) och det gick fint. Krav var också,att vi fick plats med tre barnstolar bak och det fungerar också. Nu sitter vår 10-åring utan kudde och då är det helt lugnt. Men visst XC90 har mer bagage. Vi har vanlig Etron inte sportback men bakluckan lutar mer än den i XC90 och där förlorar man lite utrymme.

De sträckorna du nämner finns det gott om 150kw laddare så kommer vara hur lugnt som helst. Har kört 2500 mil, aldrig haft räckviddsångest.

Personligen är jag skeptisk mot laddhybrider. Komplext med olika drivlinor som ska jobba ihop. Undrar hur det håller i längden.
Elbil är ganska komplex egentligen.

När man kör längre och jag fått önska hade den gärna fått klara några mil till men sen när man väl är på väg märker man att den är så mycket bättre än andra elbilar i samma klass då den laddar snabbare än alla konkurrenter. Stanna 20 min för toa besök och en glass på sommaren och sen kan du köra 30 mil till :-)
Härligt, elbil tilltalar mig mer egentligen samtidigt som laddstationerna blir allt fler. Allt beror ju på totalpriset också. Jag kör egen firma så jag betalar både förmånsvärde + leasingavgift enl finansiell leasing. Blir att räkna lite då. Har du någon erfarenhet här?

Jag är faktiskt ganska förtjust i laddhybrider speciellt när laddstationerna är få. Så jag kör åtminstone på el till förskolan, träningar ochnärman ska handla mat. Längre sträckor så har man ju bensinen redo.

Men elbil är harmoni för mig 🙂

Hur är värdeminskningen på en Etron?
Jag har kört ny Volvon och är väldigt nöjd med värdeminskningen på dessa.
Jag har haft de senaste bilarna som leasing och personalbil dvs upplägg där det är kostnadsneutralit för arbetsgivaren.
Jag jämförde med att ta ut en ny XC90 D5 hösten 2019 mot Etron mycket för att vi gillade Vår XC90 mycket.

Även om Etron var rejält mycket dyrare i inköpspris så kompenserades det med ca halva förmånsvärdet och lägre bränslekostnad. Jämförde aldrig mot T8 då hybrid inte var aktuellt.

Värdeminskning är dock ett frågetecken finns inte så mycket data att gå på än. Men räknar med 50% på 3 år. Blir ju en hel del i kronor men T8 kostar väl också en hel del. Hur håller XC90 T8 andrahandsvärdet?
av Lövet
#1443824
Nilp skrev:Värdeminskning är dock ett frågetecken finns inte så mycket data att gå på än. Men räknar med 50% på 3 år. Blir ju en hel del i kronor men T8 kostar väl också en hel del. Hur håller XC90 T8 andrahandsvärdet?
50% är en gammal sanning som stämmer allt sämre. Tittar man på etron så visst är listpriset nånstans runt 950' men den säljs i praktiken som Proline Edition med 145.000kr i kampanjrabatt. Dra sen av 60 tusen miljöbilspremie så även om det kan se ut som 50% på papperet så blir det inte det i rena pengar. Billigaste etron kostar just nu 589' så nånstans 150-200k har den faktiska värdeminskningen varit. Orkar inte räkna exakt vad den borde kostat ny men siffrorna är inte helt uppåt väggarna.
av linnnet
#1445077
Kör själv XC90 med tre barn - 12, 10 och 7. Fantastiskt bil när man ska på långresor till fjällen, ner i Europa etc. Dock är bilen för stor 99% av resorna tycker jag.

Själv har jag zoomat in på en Mercedes GLB eller den nya eldrivna varianten EQB mer exakt. Designen är fulare - men utrymmesmässigt tror jag det kommer passa oss perfekt med en tredje sätesrad. Den är större invändigt än man tror.
Prismässigt bör den också bli oerhört intressant gissningsvis 550-650k (även om någon site säger 43k euro för instegsversionen, vilket jag tror är alldeles för bra för att vara sant.).

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... 3/pad.html

Inser nu att du skulle släpa på en barnvagn också. Då skulle jag tro att EQB blir i minsta laget.
av stegev
#1448214
Nu har jag beställt en XC90 T8 R-design Pro i thunder Grey. Främst föll det på storleken och tredje raden men även priset då jag jämförde med BMW X5 och E-tron. Leverans efter sommaren samt så tillverkas den i Sverige. Vi kör idag en XC60 T8 och sträckorna vi kör är mestadels under 3 mil med möjlighet till att ladda hemma, tror det kommer passa oss bra något år till.
av refbob
#1448216
Jag tror du gjorde helt rätt!
av jiffi
#1449760
Tror också du gjorde rätt. Tre barnstolar bak i e-tron, tror inte det funkar! Vad som också är bra är att du kan sätta barnen på ytterplatserna samt ett i tredje raden och på så sätt minimera bråk och ändå kunna lasta riktigt bra.
av stegev
#1449794
jiffi skrev: fre 11 jun 2021, 22:01 Tror också du gjorde rätt. Tre barnstolar bak i e-tron, tror inte det funkar! Vad som också är bra är att du kan sätta barnen på ytterplatserna samt ett i tredje raden och på så sätt minimera bråk och ändå kunna lasta riktigt bra.
Ja exakt, en unge/rad så blir det mer ro tänkte jag 😀
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1449924
Grattis till valet... Intressant läsning, då jag står inför samma fundering. Xc90 T8 eller e-tron..

OKQ8 och circle k ska bygga ut med laddstolpar på sina stationer. Har för mig att circle k skulle ha på varje eller varannan station och OKQ8 skulle ha på varannan eller var tredje station, så det kommer fler stolpar.

Kan rekommendera podden Bilar med sladd.
av stegev
#1449961
Ilduce77 skrev: sön 13 jun 2021, 12:13 Grattis till valet... Intressant läsning, då jag står inför samma fundering. Xc90 T8 eller e-tron..

OKQ8 och circle k ska bygga ut med laddstolpar på sina stationer. Har för mig att circle k skulle ha på varje eller varannan station och OKQ8 skulle ha på varannan eller var tredje station, så det kommer fler stolpar.

Kan rekommendera podden Bilar med sladd.
Jo det blir fler stolpar och elbilarna kommer bli fler, i get snack om det. Kanske borde man kört hel el, men kvalitetskänslan i XC90 var otrolig. Det var bättre än XC60n på alla vis som jag för övrigt älskar att köra.
Jag provkörde E-tron och X5:an men valet hamna ändå på Volvo... igen 😃

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]