Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443557
Jag har funderingar på att införskaffa en V90 Bi-Fuel.
Då vi spelar golf är jag dock orolig för att bagageutrymmet kommer att vara för litet.
Såleds, finns det någon som har erfarenheter över att få in 2 bagar + 2 vagnar utan att fälla ryggstöden.
/Mattias
#1444077
Jag har haft en V90 Bi-fuel och har nu en V60. Lite förenklat skulle jag likställa lastförmågan i V90 med höjt golv med V60:n. Djupet i botten blir i princip samma med barnvagnen som måttband. Högre upp skulle jag säga att V60:n är något bättre med mindre sluttning på bakluckan, kanske inte i mått, men hur jag kan lasta den i alla fall. Tyckte att det försvann mer lastutrymme än jag trodde, saknade de där 10cm i höjd ganska ofta. Sen upplevde jag V90 bredare. Spelar inte golf, men går bag in på V60 bör den gå in i V90 också.
#1444140
Luddekudde skrev: tis 04 maj 2021, 10:26 Jag har haft en V90 Bi-fuel och har nu en V60. Lite förenklat skulle jag likställa lastförmågan i V90 med höjt golv med V60:n. Djupet i botten blir i princip samma med barnvagnen som måttband. Högre upp skulle jag säga att V60:n är något bättre med mindre sluttning på bakluckan, kanske inte i mått, men hur jag kan lasta den i alla fall. Tyckte att det försvann mer lastutrymme än jag trodde, saknade de där 10cm i höjd ganska ofta. Sen upplevde jag V90 bredare. Spelar inte golf, men går bag in på V60 bör den gå in i V90 också.
Du får nog mäta om ;-)

En V90 har ca 12cm djupare bagage. Och jag märkte en enorm skillnad på platsen med barnvagn när jag gick från v60 till v90. Enda nackdelen är att man inte kan lasta lika högt mot bagage luckan. Men det är sällan något problem. Oftast är det ju saker som t.ex mat påsar/kassar eller barnvagn.
#1444154
Lockis skrev:
Luddekudde skrev: tis 04 maj 2021, 10:26 Jag har haft en V90 Bi-fuel och har nu en V60. Lite förenklat skulle jag likställa lastförmågan i V90 med höjt golv med V60:n. Djupet i botten blir i princip samma med barnvagnen som måttband. Högre upp skulle jag säga att V60:n är något bättre med mindre sluttning på bakluckan, kanske inte i mått, men hur jag kan lasta den i alla fall. Tyckte att det försvann mer lastutrymme än jag trodde, saknade de där 10cm i höjd ganska ofta. Sen upplevde jag V90 bredare. Spelar inte golf, men går bag in på V60 bör den gå in i V90 också.
Du får nog mäta om ;-)

En V90 har ca 12cm djupare bagage. Och jag märkte en enorm skillnad på platsen med barnvagn när jag gick från v60 till v90. Enda nackdelen är att man inte kan lasta lika högt mot bagage luckan. Men det är sällan något problem. Oftast är det ju saker som t.ex mat påsar/kassar eller barnvagn.
Du får nog läsa om! ;-)
Gäller bi-fuel som har gastankar i bagaget...
#1444202
EbbevonVolvo skrev: tis 04 maj 2021, 17:47
Lockis skrev:
Luddekudde skrev: tis 04 maj 2021, 10:26 Jag har haft en V90 Bi-fuel och har nu en V60. Lite förenklat skulle jag likställa lastförmågan i V90 med höjt golv med V60:n. Djupet i botten blir i princip samma med barnvagnen som måttband. Högre upp skulle jag säga att V60:n är något bättre med mindre sluttning på bakluckan, kanske inte i mått, men hur jag kan lasta den i alla fall. Tyckte att det försvann mer lastutrymme än jag trodde, saknade de där 10cm i höjd ganska ofta. Sen upplevde jag V90 bredare. Spelar inte golf, men går bag in på V60 bör den gå in i V90 också.
Du får nog mäta om ;-)

En V90 har ca 12cm djupare bagage. Och jag märkte en enorm skillnad på platsen med barnvagn när jag gick från v60 till v90. Enda nackdelen är att man inte kan lasta lika högt mot bagage luckan. Men det är sällan något problem. Oftast är det ju saker som t.ex mat påsar/kassar eller barnvagn.
Du får nog läsa om! ;-)
Gäller bi-fuel som har gastankar i bagaget...
Jag ber om ursäkt!

Men dessa verkar ju ligga ”under” golvet. Så djupet på lastutrymmet bör inte vara minskat med 13cm även om
Det kanske saknas någon cm.

Höjden har garanterat minskats med runt 5cm.
#1444208
80 liter. Med fällt baksäte 130 liter, enligt Volvos specifikationer. Golvet ska tydligen vara 10 centimeter högre. 18 liter gas som räcker cirka 40 mil.
#1444233
Lockis skrev: tis 04 maj 2021, 23:12
EbbevonVolvo skrev: tis 04 maj 2021, 17:47
Lockis skrev:
Du får nog mäta om ;-)

En V90 har ca 12cm djupare bagage. Och jag märkte en enorm skillnad på platsen med barnvagn när jag gick från v60 till v90. Enda nackdelen är att man inte kan lasta lika högt mot bagage luckan. Men det är sällan något problem. Oftast är det ju saker som t.ex mat påsar/kassar eller barnvagn.
Du får nog läsa om! ;-)
Gäller bi-fuel som har gastankar i bagaget...
Jag ber om ursäkt!

Men dessa verkar ju ligga ”under” golvet. Så djupet på lastutrymmet bör inte vara minskat med 13cm även om
Det kanske saknas någon cm.

Höjden har garanterat minskats med runt 5cm.
Jag har som jag skrev inte måttat mer än med vår barnvagn, men finns ju en uppsjö, så det är väl ett dåligt mått :-) . Golvet däremot vet jag var höjt med 10cm. Trodde när jag beställde den bilen att det inte skulle göra så mycket, gick från en V70 då. Men med vinkeln på ryggstödet gjorde det en väldig skillnad, minst 10cm i djup skulle jag säga och höjden på vagnen gjorde att jag var tvungen att ta loss sittdelen för att den skulle gå in på längden eftersom ryggstödet tyvärr fortsätter luta. Det behöver jag inte i V60 nu. Jag lastar ofta högt med allt som ska med till landet och då saknade jag som sagt de där 10cm i höjd i V90:n. Hamnade ofta något i baksätet, det gör det heller inte nu i V60 med samma mängd bagage. Skidluckan fälls ju också numera in i bakluckan, så den går inte heller att använda i en Bi-fuel. Något som blev påtagligt med 60/40 fällning.
#1444949
Tack för alla svar och kommentarer. Det är bara att konstatera att man kommer tappa en del.
Har idag en XC70 där jag får in fyra vagnar och fyra bagar i bagaget.
Får jag inte plats med 2 vagnar och 2 bagar kommer jag tyvärr aldrig få acceptans på denna bilen :-(
Ska man köra flera så är det väl takbox som gäller.
Användarvisningsbild
av bem
#1445001
MattiasGustafsson,
Kan du inte ta med några träklossar ca. 10 cm höga och en skiva att lägga ovanpå bak i en icke gas V90, hos en volvohandlare? Sen kan du lägga in alla prylarna som du behöver få plats med.
Jag flyger radiostyrt konstflyg och har två maskiner hyfsat stora som måste få plats i min bil. Får plats utmärkt i min nuvarande V70 MY14. Så skulle jag byta bil nyligen och kom dragande till min Volvohandlare med mina plan för att kolla om de gick in i en V60 resp. V90. Du skulle sett i hallen... Försäljerskan gjorde allt i hennes makt för att jag skulle kunna baxa in planen i bilarna...
Folk från kontor och verkstad kom ner i bilhallen och titta (på mina flygplan) medan vi stuvade in i bilarna...
En mekaniker sa: jaså leksaker... Ja sa jag, här ser du en som aldrig slutat leka... och så skratta vi. Mecken fråga hur stark motor det var i mina plan. Jag sa ca. 4 hk (3000 watt, det är elmotor i flygplanen) och planet väger ca. 5 kg sa jag. Det betyder att om du skulle ha samma vikt:hk förhållande i V60 (som väger ca 2000 kg, som vi då höll på att provlasta i) så skulle den ha ca. 1600 hk sa jag. Då blev mecken tyst en stund. :-D
Det kom in folk och skulle se på bilar men de blev stående och kika på mina plan... Volvoförsäljerskan hade roligt det såg jag och frågorna haglade om mitt plan och flygandet... Jag hade kul jag med. Flygplanen gick in med nöd och näppe i en V60, i en V90 med råge. Skall ju med lite andra prylar också än bara flygplan när man skall flyga så det fick bli en V90 till slut. En V90 T6 Recharge Inscription 2022:a för att vara exakt som levereras om några veckor.
En del köper bil som skall ha plats för golfbagar, andra för flygplan... :-)
/Bo

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]