Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442145
Intressant. Jag trodde det skulle vara värt att vänta på v90 med aktiv chassi dvs att det skulle göra stor skillnad på körkänsla men jag kanske var naive.

Det känns att aktiv chassi tillvalet är mer värt pengarna på suvarna om man går efter hur mycket skillnad man känner på vägen.

Hur är det med v90 CC?
#1442152
aamir skrev: ons 21 apr 2021, 08:43 Intressant. Jag trodde det skulle vara värt att vänta på v90 med aktiv chassi dvs att det skulle göra stor skillnad på körkänsla men jag kanske var naive.

Det känns att aktiv chassi tillvalet är mer värt pengarna på suvarna om man går efter hur mycket skillnad man känner på vägen.

Hur är det med v90 CC?
Vad ska du använda bilen, ska du ofta dra släpvagn, var kör du, hur många mil/år.
Vad har du för syfte med att önska aktivt chassi?
Valet mellan V90 och XC90 är mycket mera än aktivt chassi. Kör V90CC ibland med tyngre släpa och har inget behov av aktivt chassi, bilen är redan i grundutförande fast i fjädringen.
#1442153
Kör du ofta med tungt släp och/eller tung last så skulle jag överväga luftfjädringen. Skaffar du luftfjädring så är du väl numera tvungen att också ta aktivt chassi.

Jag har det inte på min XC90. Ibland saknar jag det. Det är ett hyfsat personligt val om du tycker att det är värt pengarna. Nackdelen är i princip bara kostnad. Dels i inköp, men även risken för högre underhållskostnad.
#1443887
AndS skrev: ons 21 apr 2021, 09:30
aamir skrev: ons 21 apr 2021, 08:43 Intressant. Jag trodde det skulle vara värt att vänta på v90 med aktiv chassi dvs att det skulle göra stor skillnad på körkänsla men jag kanske var naive.

Det känns att aktiv chassi tillvalet är mer värt pengarna på suvarna om man går efter hur mycket skillnad man känner på vägen.

Hur är det med v90 CC?
Vad ska du använda bilen, ska du ofta dra släpvagn, var kör du, hur många mil/år.
Vad har du för syfte med att önska aktivt chassi?
Valet mellan V90 och XC90 är mycket mera än aktivt chassi. Kör V90CC ibland med tyngre släpa och har inget behov av aktivt chassi, bilen är redan i grundutförande fast i fjädringen.
Bilen är till för stads- och landsvägskörning för det mesta med några långa resor inom landet några gånger per år. Ca 1200 mil/år. Kör väldig lite med tung last eller släp.

Hade Toyota Avensis innan som min första.bil Denna v90 skulle vara första påkostat bil för mig. Och jag var ute efter var så mycket komfort körning som möjligt. Är inte så förtjust i "sport" körning där man gärna vill känna av vägen. Så när det blev dags att välja bilen så fick jag för mig luftfjädring skulle göra stor skillnad. Hade dock ingen faktisk erfarenhet av köra med luftfjädring innan jag fick mig Volvo.
#1443893
Malmstroem skrev: ons 21 apr 2021, 09:46 Kör du ofta med tungt släp och/eller tung last så skulle jag överväga luftfjädringen. Skaffar du luftfjädring så är du väl numera tvungen att också ta aktivt chassi.

Jag har det inte på min XC90. Ibland saknar jag det. Det är ett hyfsat personligt val om du tycker att det är värt pengarna. Nackdelen är i princip bara kostnad. Dels i inköp, men även risken för högre underhållskostnad.
Förstår hur du menar. Innan jag köpte v90 så hade jag bara testat släktens nya xc60. Den hade allt inom komfort förutom luftfjädring. På den kände man ojämnheter på vägen väldigt mycket speciellt på landsvägar. Och då tänkte jag att när jag köper v90 så kommer jag leta efter en med luftfjädring. Dock tror jag nu att Luftfjädring gör nog större skillnad på en SUV än på en kombi men har säkert fel.
#1443896
RobbanH skrev: ons 21 apr 2021, 17:14 Skillnaden mellan de olika lägena comfort och dynamic blir mindre ju högre hastigheten är. Prova med att köra över ett farthinder i låg hastighet i max 30 så märker du skillnad.
Det är just låga hastigheter och farthinder jag testat. Kör man lite fortare än vanligt mot ett farthinder så kan jag fortfarande känna av det ordentligt både i kroppen och med ljudet från däcken. Men måste erkänna att jag har inte jämfört med samma modell utan luftfjädring så svårt att säga hur mycket bättre det är.

Den enda referens jag hade av aktivt chassi med luftfjädring var nog vad hade sett om Audi A8. Jag vet, går inte jämföra med v90, så hade säkert lite för höga förväntningar.

Det konstiga dock som jag märkt nu är att jag känner av mer komfort körkänsla efter jag bytt till sommar däck som är 19" jämfört med vinterdäck som var 18". Trodde större däck skulle leda till mindre komfort känsla.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]