Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441965
Köpte v90 Nov 2020 nybegagnat. Det är en 2019 modell och gått 5000 mil. Det har aktiv chassi paket vilket var en av anledningar jag köpte den. Jag trodde dock att man ska märka tydlig skillnad med luftfjädring.

Jag kör främst i stan. Det finns en del förhinder och provat köra på några ojämna och gropiga vägar men har svårt att säga om jag märker skillnad. Har provat alla olika lägen.

Hör om dagen när jag parkerade och låste bilen så såg jag att bilens höjd sänktes på baksida men framsidan var oförändrad.

Har sett demo video på Youtube med xc90 med active chassis där bilen höjs både fram och bak när de ändrar förarprofil men ser ingen sådan skillnad på min v90.

Någon här som har en förklaring ?
#1442042
Malmstroem skrev:Volvo ät inte ensam med denna kombination. T.ex. BMW 5-serie kombi har också i många fall bara luftfjädring bak.
Alla fall till och med ;-)

(Alla E och F-serie i alla fall. Inte koll på G-serien)
#1442052
Malmstroem skrev:Du torde ha rätt. Jag vet att BMW haft luftfjädring på alla sina 5-serie kombi under de senaste åren. Däremot är jag inte helt säker på att det inte funnits någon variant som också haft luftfjädring fram, så jag valde att inte vara helt kategorisk. :-D
Det har du säkert helt rätt i, därav min brasklapp inom parentes ;-)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]