Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maglar
#1441150
Hejsan.
Står och funderar om att köpa en v90-18
Men kollade upp strålkastarna och de är ju grymt dyra om de går sönder.
Går de på någon vagnskada eller drulle försäkring.
Känns väl så där att punga ut 20k om halvljuset slutar funka.
av angarna
#1441153
Kostar nu, runt 5000 på Aliexpress. Lär bli billigare med tiden. Så var inte orolig. Lär finnas i ett Warehouse i Polen eller Tjeckien innan året är slut. Så leveranstid lär vara bättre än Mekonomen :-D
av Malmstroem
#1441171
Du bör inte få några problem i närtid med LED-belysning. L70, dvs hur länge det tar innan LED-lampan gått ner till 70% av originalstyrkan ska vara 50.000 timmar enligt IEC 62717. En Xenonlampa brukar anses ha en livslängd på 2.000 till 3.000 timmar.

Tyvärr finns det inga LED-lampor som blivit så pass gamla att vi vet hur länge de håller. Förhoppningsvis följer de industristandarden för LED-belysning. Om så är fallet bör det inte bli några problem.

Jag är betydligt mer orolig för att inställningarna för det dynamiska ljuset slutar fungera. Det är mer eller mindre samma problem som finns med xenon-lampor också. Där kan justeringen också sluta fungera.
av PelleKalle
#1441188
Lite intressant detta, fick nämligen min vänstra strålkastare utbytt på garantin för ett par veckor sedan. Gäller en xc90 -17 som gått 8k mil. Har Volvo Selekt garanti så det va aldrig någon diskussion. Felet var kurvljuset som slutat fungera, funkade i ca 10 minuter sen stängde dom av. Det konstiga i det hela var att jag aldrig fick någon information av bilen att det stängts av utan jag märkte det själv när jag körde i mörker på grusvägen jag har in till hemmet. Enligt PST som tog hand om bilen så var det någon form av överhettning i ena motorn som styr ljuset. Inget att laga utan dom bytte hela lyktan.

J-vla tur att jag såg det nu och inte när jag var garantilös... :-/

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen