Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av D5power
#1440389
Är det någon som har fått tillbaka en års elförbrukning som lovade vid visningen av XC40 av VCC ?
Om någon har fått hur kom det:
En utbetalning till bilägaren.
Eller skall man ansöka om det ?
av Lockis
#1440668
Är man berättigad så ska man se detta i Volvo on Call vad jag har förstått.
av Hemingway
#1440689
Intressant att se vad de ersätter.

Som elköpare betalar man för elnät, elhandel, samt diverse skatter. Misstänker att det endast är elhandeln Volvo ämnar ersätta och det är ju oftast den minsta delen utslaget över lite tid. Elhandel kan vara dyr enstaka timmar men har ju också många billiga timmar per år.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1440701
Fick denna länk av Volvos support för en tid sedan,

https://www.volvocars.com/se/support/to ... ningsbonus

Ganska oklart hur och vad dem kommer ersätta med, tycker det är lite luddigt skrivet och inget konkret:

"Volvo Cars kräver en skälig period efter Bonusperiodens slut för att bearbeta och analysera uppgifterna i förarjournalen innan Laddningsbonusen kan utbetalas. Betalningen av Laddningsbonusen kan omfattas av tredje parts specifika villkor."

Hmm... Bild

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Hemingway
#1440714
Som länken visar så är det väl lite väl att kalla det "ganska tydligt". Jag är långt ifrån att våga mig på att gissa en exakt ersättning för 3000 kWh. Känns som det kanske var marknadsavdelningen om snabbt ville ha ut något och sedan får de lösa det i efterhand. Inte första gången som bilföretag har lite svårt att förstå hur elmarknaden fungerar.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1440719
Nu menade inte jag att det var tydligt med den exakta summan utan att Volvo har varit ganska tydliga med att man kommer ersätta med en viss schablonsumma per kwh upp till 3k kwh, alltså inte ta hänsyn till olika priser på dygnet, överföringsavgifter, skatter osv. Det tycker jag står ganska tydligt i artikeln precis som det gjorde när erbjudandet kom ut för något år sedan.
Senast redigerad av 1 Zanders, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1440728
Jag förstår inte problemet. Det är ju ändå pengar tillbaka för första året. 😂 men jag förstår att man får mer info i appen om man är beviljad gratis laddning under 1 år.
av Hemingway
#1440737
Zanders, att det var en schablon känns ju tämligen givet. Det intressanta är att se vad schablonen blir. Om det blir som det genomsnittliga elpriset på nordpool (11 öre/kWh + moms (25%) ) så blir det ju stabila 412,5 kr och det är ju en piss i mississippi då den som laddat hemma inte kommit nära att betala så lite. Så viss hänsyn till övriga kostnader behövs annars har nog kampanjen inte fyllt sitt syfte.

Elskatten är 34,75kr/kWh och elnätsavgiften varierar men har en överföringsavgift om ca 30 öre/kWh är normal. När Volvo slår på stora marknadsföringstrumman att ersätta ett års elförbrukning så får de ju lite stå sitt kast att förväntan om en skälig ersättning är kring vad el faktiskt kostar slutanvändaren.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1440749
Jag har laddat ihop 1123kr i återbetalning sedan 29/11-2020 sen är det svårt att se exakt hur många kwh det är då jag laddat på olika platser. Har för mig att det beräknade beloppet var 2.1kr/kwh men hittar inte den informationen igen.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]