Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1440339
Jag måste vara blind, men vad lyfter han i först för att få upp bilen om han sätter pallbocken på lyftpunkten?
av Lövet
#1440340
least skrev:Ja, jag undrar varför de är så dyra? Det är ingen direkt komplex konstruktion.
Precis. Måste ju gå att svetsa ihop dylikt för 200 spänn, det är ju bara fyrkantsrör.
av least
#1440342
Lövet skrev: fre 09 apr 2021, 14:49 Jag måste vara blind, men vad lyfter han i först för att få upp bilen om han sätter pallbocken på lyftpunkten?
Han lyfter på en pinchweld som den bilen har.
Våra bilar lär dock ha en förstärkt yta som man kan lyfta på.
Då det är en unibody-konstruktion, så måste det finnas många starka delar förutom de avsedda lyftpunkterna.
Kort sagt bör de delar som bilens vikt vilar på vara lämplig att lyfta i/på.

Men använd aldrig delar av golvet etc för att lyfta i, då blir det dyrt.
av Lövet
#1440347
least skrev:Då det är en unibody-konstruktion, så måste det finnas många starka delar förutom de avsedda lyftpunkterna.
Jo det är väl de bara som är lite svåra att hitta idag. Dels pga många plastcovers (sorry för svengelsk) men också för att det är svårt att se skillnad bara med ögonen på vad som håller och inte.

Att lyfta en bil rakt på pinchweld går inte. Jag böjde trösklarna på min A1a och då hade jag ändå en stor och mjuk jackpad.
Användarvisningsbild
av sewen
#1519805
Bild 2022-11-17 kl. 19.38.jpeg
Bild 2022-11-17 kl. 19.38.jpeg (47.9 KiB) Visad 223 gånger
Vet inte om nån kommit fram till nåt bra sätt att palla upp bilen. I denna video ser det ut som han har domkraften längre in och längre fram jämfört med lyftpunkterna som pallbocken är satt på. Kanske kan va en lösning. Hittar ingen bättre bild tyvärr.
https://youtu.be/42KxKGv61X4?t=297

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]