Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiggBifuel
#1439657
Bagageluckan gick inte att öppna (troligen elfel), frågan som kom upp är, finns det någon sätt att öppna den manuellt eller kan det stämma att det går inte öppna manuellt? :-(

Allt är elektroniskt (Keyless), Handtaget fungerade inte, nyckel fungerade inte, knappen vid ratten fram fungerade inte, öppna bakluckan med fotviftning fungerade inte, volvo tekniska support kunde inte öppna den via Volvo On Call. Volvo teknikern på närmaste verkstaden stod handfallen. :-/ :-o

Efter 3 timmar samtal hade ingen en lösning, någon på forumet som har lyckats öppna bagage luckan när den har gått i baklås! :mad: Har bokat en tid till verkstaden
Senast redigerad av 3 BiggBifuel, redigerad totalt 0 gång.
av least
#1439710
Bara att klättra in, rycka panelen som döljer varningstriangel, och bekanta sig med mekanismen den vägen.
av BiggBifuel
#1441451
Bilen har varit på felsökning, det kunde inte hitta någon felkod och vet inte vad det kan vara för problem. En kvalificerad gissning :nerd: – nycken är trasig, dåligt batterier i nyckeln, någon antenn kanske inte känner igen nyckeln och indirekt kan du inte öppna bilens bagagelucka. Det enda som återstår är att avvakta tills felet återkommer och då prova med en annan nyckel, för att utesluta fel på nyckel/antenn samt testa att lägga nyckeln i mittkonsolen och byt batteri i nyckeln. Frågade om det är ett mekanisk fel på låset, syns det i felkoderna? Och det ska det göra. Mystiken fortsätter… :-/

Med tanke på att det inte några felkoder, så skulle en verkstad enkelt kunna ta betalt för felsökning och säga att inget är fel... Nu hade jag filmat det, pratat med Volvo On Call och det är garanti kvar så behöver inte betala för felsökningen. Uppskattar min teknikers arbete och vi konstaterar att det påminner om datastrul på jobbet, återställ datorn och kommer felet igen så kan man felsöka. :-)

Bakgrund om någon får samma problem i framtiden:
1. Handtaget fungerade inte, nyckel fungerade inte, knappen vid ratten fram fungerade inte, öppna bakluckan med fotviftning fungerade inte, (filmade allt och visade för teknikern, så hen ser vad som hände).
2. Andra försöket var när jag parkerade vid affären, gick in och handlade dvs låste och startade bilen, men då fungerade inte bagageluckan.
3. Tredje försöket tillsamman med Volvo on Call, då de kan öppna bagageluckan via Volco On Call. Stannade och nyckeln låg i bilen, Volvo On Call skickade signal till bagageluckan = gick inte öppna. Rådet var att åka till verkstaden för kolla… Stannade bilen efter ca 20 min och då fungerade bagageluckan helt plötsligt igen.
4. Bagage luckan gick öppna, men inte med alla funktioner för att sedan fungerade med alla funktioner....
5. Den fick uppdaterad mjukvara 2 - 3 veckor innan... ibland finns det buggar ;-) som en kollega sa som arbetar med styrfrågor, kanske mjukvara är inkompatibel med just den batch av hårdvara som sitter i bilen....
av BiggBifuel
#1441492
:-) Så tänkte jag också. Tekniker sa han att han kan inte byta ut något, orsaken är att det finns inget felkod. Byter han ut en del och skickar tillbaka delen han tror är trasig till Volvo och Volvo ser inget fel, får Volvo verkstad själv stå för kostnaderna och delarna. Han vill inte riskera det.. :-( Det enda han konstaterade att det finns ett fel någonstans, det finns till och med dokumenterad på film, men det går inte hitta ett fel och då kan han inte byta ut delar. Moment 22 för Volvo verkstad :x Insåg att det finns inget att göra....

Hoppas problemet återkommer inom kort, så det går på garantin, är bra less och trött när bilen har varit på verkstad 6 dagar under en 50 dagars period. Och den ska in på måndag för ett nytt garantiärende (tack för hjälpen på denna forum, lättare få igen felet)..... 7 dagar på verkstad under två månader eller 14 % av tiden jag har ägt bilen. Vi får se om felet dyker upp igen :crying:
av Lockis
#1441526
BiggBifuel skrev: fre 16 apr 2021, 18:52 :-) Så tänkte jag också. Tekniker sa han att han kan inte byta ut något, orsaken är att det finns inget felkod. Byter han ut en del och skickar tillbaka delen han tror är trasig till Volvo och Volvo ser inget fel, får Volvo verkstad själv stå för kostnaderna och delarna. Han vill inte riskera det.. :-( Det enda han konstaterade att det finns ett fel någonstans, det finns till och med dokumenterad på film, men det går inte hitta ett fel och då kan han inte byta ut delar. Moment 22 för Volvo verkstad :x Insåg att det finns inget att göra....

Hoppas problemet återkommer inom kort, så det går på garantin, är bra less och trött när bilen har varit på verkstad 6 dagar under en 50 dagars period. Och den ska in på måndag för ett nytt garantiärende (tack för hjälpen på denna forum, lättare få igen felet)..... 7 dagar på verkstad under två månader eller 14 % av tiden jag har ägt bilen. Vi får se om felet dyker upp igen :crying:
Felet kan återkomma om 1 år utan att det är någon fara. Så länge det är anmält är det giltigt. Men det är skitsnack om att man inte kan göra något. Det är deras ansvar och skyldighet att felsöka och byta ut delar tills det är löst. Sen kanske man behöver göra det i samråd med Volvo cars, men att påstå att man inte kan göra något för att det inte finns en felkod är skitsnack.
Sen är det klart svårt att felsöka ett problem som inte finns just nu. Vilket jag tolkar det som att det inte finns.
av BiggBifuel
#1441810
Pratade med vänner som arbetar med styrsystem samt el i bilar, det är inne på kabelbrott, glapp i stift/kontakter, inget mekaniskt då låset fungerar och då bör man byta ut kablaget (elkablarna) i första steg, då det finns ingen möjlighet hitta glapp/kabelbrott enkelt. Och bilen datorn är nog inte så smart att det registrerar som ett fel, speciellt då allt börjar kommunicera på nytt över en vecka innan den kommer till en verkstadstekniker.

Tycker också det är skitsnack och det handlar om att man har ingen täckning för felsökning, samt ett elfel som tar tid att hitta och det tar tid att byta ut kablaget för att utesluta fel. Nu är det nybildgaranti på bilen, men tröttsamt.... men trägen vinner som det säger. Sedan är det konstigt att man inte kan nödöppna bagageluckan med nyckel som gamla V70 hade.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]