Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pabloescobar
#1439648
Tjena!

Tänkte skriva en kort recension ifall någon som funderar på en V90 CC har några frågor. Finns säkert fler sådana trådar men tanken är att intresserade personer ska ha fler källor till sina funderingar.

Bakgrund: Köpte en V90 CC i Januari. Tillverkad 2019 men årsmodell 2020. Betalade 500.000 kr hos en återförsäljare. Bilen har i princip allt man kan tänka sig utrustningsväg. Köpte den då den hade allt jag letade efter, dvs rätt färg, utrusning som panorama tak, sportstolar i skinn, HUD, Bower & Wilkins mm. Bilen hade rullat 1350mil.

Har ägt bilen i två månader och kör den dagligen fram & tillbaka till jobbet, handlar med familj mm.

Positiva saker: Tycker bilen är sjukt snygg, den är bekväm att åka i till vardags och man känner sig säker. Älskar att den känns så stor. Bra och smarta funktioner gör att allt lite lättare. Detta är min dock min första "nyare" bil så allt känns high-tec. Detta känns verkligen som en bil jag lätt kan känna mig säker i att både åka till fjällen men även öknen och den kommer alltid ta sig fram (känns det som iaf).

Nackdelar: Som tyvärr oftast tar över och blir ett störningsmoment.

1.Fick byta skivor då bilen vibrerade sjukt mycket vid inbromsningar i högre hastigheter. Gick på garantin och har nu efter 6 veckor inga sådana problem kvar.

2.Ibland, svårt att förklara, höga smällar/ljud från höger framsida. Känns metalliska. Ett orosmoment som jag måste ta tag i. Vet inte vad det kan vara och då de kommer helt slumpmässigt är det svårt att förklara för en verkstad.

3. Känns(oklart) som att bilen (kanske) vibrerar smått eller kanske ibland pulserar i högre hastigheter, runt 130km/h. Vet dock ej om detta stämmer eller en inbillning. Trodde kanske att en ny bil för 500k kanske skulle åka mjukare. Kanske ska vara så? Vet ej. Kanske hade hoppats på Rolls Royce komfort. Bilen har dock 20" 245/45/55. Aldrig åkt med så stora fälgar så det kanske är normalt?

4. Apple Carplay Slutar fungera till som tätt. Bytt 4 sladdar, problemet kvarstår.

5. S/S varit avstängd sen jag köpte bilen, aldrig varit på. Igår helt plötsligt bestämde den sig för att automatiskt sättas på. Nu måste jag manuellt stänga av den varje gång jag sätter mig i bilen. Märkligt att efter 2 månader sätts den igång. Gillar ej S/S.

6. Jag har min profil kopplad till min nyckel. Aldrig använt någon annan nyckel sen köp. Ändå känns det som inställningarna trots att jag har för vana att sparade 2-3 gånger efter varje justering inte sparas.

Hoppas ovanstående hjälper någon eller bekräftar andra tveksamheter.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1439807
5. Start-stoppfunktionen har en massa kriterier som skall vara uppfyllda för att den skall fungera, låg utetemperatur är ett exempel när den inte fungerar. Det har ju trots allt varit vinter.
Jag har för mig att det gick att välja bort start-stopp i det individuella körläget.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1439879
3 vibrationer - det finns en lång diskussion tråd, över 1000 inlägg. Volvo har felsökningsschema på kaross vibrationer. Steg ett är att kolla om hjulen behöver balanseras.
Jämför med vinter o sommar däcken. Jämför med vägunderlaget. Hitta en ny asfalterad vägsträcka och testkör på den.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1439906
5/ S/S
Bilen måste vara nära på fulladdad.
Bilen måste ha kommit upp i arbetsteperatur.
Väderleken utomhus kan påverka.
Start & Stop är alltid på som standard, det var det från början när du startade bilen, bara att alla kriterier inte var uppfyllda.

Det har med bilens miljöklassning och göra, så vill du inte ha det så måste du klicka ur det varje gång.
Jag gillar det, så för min del är det inget problem ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1439912
3. Jag har ägt en V90 CC årsmodell i 4 år och kör numera V60 CC. Enligt min åsikt har de satt chassit för hårt på V90. Det är positivt i svängar och högs hastigheter och att bilen ät såpass tung och stor. När jag klev i V60 så tänkte jag med en gång, det var så här det var tänkt men blev för hårt i V90.

Det gör att man känner allting som händer, varje liten vibration fortplantar sig och letar sig upp. Den är lite studsig och kan kännas som man kör lite på en tvättbräda. Det positiva är att man vänjer sig och tycker helt plötsligt att man får kontroll över bilen med den vägkänsligheten.

Sedan är det så att V90 har haft vibrationsproblem som beror på olika saker men oftast däcken. Det finns en jättetråd om detta om du letar. I mitt fall var det de dubbfria vinterdäcken och det försvann med däckbyte. Då kommer det oftast i ratten vid 70 och 120 km/h. Nu låter det inte riktigt så på din beskrivning då din tvekan om det avslöjar att det. Det känns rejält i denna bil.

Jag upplevde också något som ”klonkade till” då och då. Fick aldrig någon förklaring men tror att det har med autobromsen att göra. Den släpper.

I alla fall, får du inte vibrationer så ratten vibrerar djupt, är det nog bara att vänja sig och köra på. Lycka till med bilen.
av valln
#1440014
Går det att dra den här slutsatsen av bilens laddningsstatus?

Så länge start/stopp fungerar behöver jag inte ladda batteriet med batteriladdare??

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]