Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1440090
valln skrev:Går det att dra den här slutsatsen av bilens laddningsstatus?

Så länge start/stopp fungerar behöver jag inte ladda batteriet med batteriladdare??
Det är en rimlig slutsats!
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1440126
Smällarna du hör kan vara powerpuls-systemet som släpper ut övertrycket. Så har jag fått det förklarat för mig.

Jag tycker också start stopp är bra. Tyst och skönt vid trafikljus.

Jag blir nyfiken. Varför gillar du inte start stopp?
Om man vill att bilen ska starta, för att man vill snabbt iväg från en rondell eller ett trafikljus, så är det ju bara att lätta lite på bromsen. Så lite att bilen inte ens börjar rulla. Sen kan man trycka ner bromsen igen, så håller sig bilen igång.

Jag tror att start stopp-funktionen har ett eget batteri. Även detta måste vara laddat.

Vibrationerna i 120-130 km/h är en klassiker på framförallt v90. Vi har flera bilar på jobbet med det problemet. Uppkommer även vid svag acceleration upp till 1700-2000 varv... För att där försvinna..

Som någon mer skrev.. Lås profilen, så kan det lösa problemet med att den inte ställer in sig med din nyckel.

Antar att du kopplat nyckeln efter alla konstens regler... 😃
av perhall
#1440147
Jag förstår inte heller problemet med s/s utom i tidiga dieslar. Redan min V70 T4 MY12 fungerade det utmärkt i. Ju mer hybridiserat det blir, desto mer mossigt kommer det att framstå att stå på tomgång med motorn igång sommartid...
av Pabloescobar
#1440209
AndreasThn skrev: tis 06 apr 2021, 09:06 4. Gjort rent kontakten i telefonen? Har hjälpt för mig när det inte funkat.
Tjena!

Det har jag gjort vid andra tillfällen, detta problem är jag övertygad om sitter i bilen.
Funkar fint om man drar ut USB kontakten och sen in igen. Vet ej om det är fel på programvaran i bilen eller glapp i kontakten.
av Pabloescobar
#1440210
HitTheRoadJack skrev: tis 06 apr 2021, 22:27 3 vibrationer - det finns en lång diskussion tråd, över 1000 inlägg. Volvo har felsökningsschema på kaross vibrationer. Steg ett är att kolla om hjulen behöver balanseras.
Jämför med vinter o sommar däcken. Jämför med vägunderlaget. Hitta en ny asfalterad vägsträcka och testkör på den.
Jag skulle egentligen behöva ha en utomstående som provkör bilen. Jag har läst den tråden och tror att jag är skadad av den.
Tror jag letar och "känner" vibrationer i minsta lilla. Vet liksom inte gränsen för normal/onormalt. Låter konstigt, jag vet...
av Pabloescobar
#1440211
morfarginko skrev: tis 06 apr 2021, 23:43 Bra inlägg!

Generell komfort? Jämfört med annat du åkt?
Komforten är asbra! Bilen är stor, bra stor! Men den äter ojämnheter utan konstigheter och tar sig fram på guppiga vägar bra!
Jag tycker att trots att bilen är en stor familjebil, i mitt fall en D4 så känns det sportigare än jag förväntat mig. Den känner av vägen bra på gott och ont och är relativt lätt manövrerad.

Haft en V70 tidigare, den känns som en stor och klumpig båt i jämförelse.
av Pabloescobar
#1440212
Ilduce77 skrev: tor 08 apr 2021, 08:45 Smällarna du hör kan vara powerpuls-systemet som släpper ut övertrycket. Så har jag fått det förklarat för mig.

Jag tycker också start stopp är bra. Tyst och skönt vid trafikljus.

Jag blir nyfiken. Varför gillar du inte start stopp?
Om man vill att bilen ska starta, för att man vill snabbt iväg från en rondell eller ett trafikljus, så är det ju bara att lätta lite på bromsen. Så lite att bilen inte ens börjar rulla. Sen kan man trycka ner bromsen igen, så håller sig bilen igång.

Jag tror att start stopp-funktionen har ett eget batteri. Även detta måste vara laddat.

Vibrationerna i 120-130 km/h är en klassiker på framförallt v90. Vi har flera bilar på jobbet med det problemet. Uppkommer även vid svag acceleration upp till 1700-2000 varv... För att där försvinna..

Som någon mer skrev.. Lås profilen, så kan det lösa problemet med att den inte ställer in sig med din nyckel.

Antar att du kopplat nyckeln efter alla konstens regler... 😃

Jasså, vad har du/ni gjort åt vibrationerna. Vad finns det för lösningar.
Det låter nämligen precis som du beskriver, i lägre varvtal utan driv.
av Pabloescobar
#1440213
Ang. S/S, jag har läst att en hel del verkar gilla den funktionen och jag förstår definitivt grejen men den.

I mitt fall rör det sig snarare om att såfort bilen stannar och stängs av så tänker jag tillbaka, långt tillbaka när jag övningskörde med farsan och fick motorstopp. Ser han titta på mig och säga - föööörsiktigt! Släpp kopplingen försiktigt haha.. Så när bilen stängs av kopplar min skadade hjärna att nu gjorde jag fel
av Pabloescobar
#1440216
Alla mina upplevelser är personliga såklart. Är ingen bilexpert eller försöker vara.

Så har ni några frågor ni vill ställa en "vanlig" familjefarsa kör på. Kanske kan mina svar få er att ta klivet in eller ut ur det fantastiska V90 CC träsket.
Ångrar dock inte mitt köp en sekund!!
av Pabloescobar
#1440218
valln skrev: ons 07 apr 2021, 16:46 Går det att dra den här slutsatsen av bilens laddningsstatus?

Så länge start/stopp fungerar behöver jag inte ladda batteriet med batteriladdare??
Även jag vågar påstå detta! Min bil har i två månader bråkat om fjärstart och parkeringsvärme. Detta fungerar nu varje gång sedan S/S kom igång.

Tror båda har med batteriet att göra.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]