Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simpal
#1439626
Hej,

Köpte i förrgår en begagnad V90 -18 AWD Momentum Advanced. I bilens beskrivning stod det att den var utrustad med "Navigation (GPS)". Jag har tyvärr väldigt dålig koll på volvo och deras system så jag tog för givet i butiken att navigation fanns då det stod i beskrivningen.

När jag sedan var på väg hem försökte jag knappa in min hemadress och allt fungerade fint, förutom att jag inte på något sätt kunde starta navigation till adressen. Kunde bara se rutten på en karta.

Så min fråga är, kan man inte navigera via Internetkartor som verkar vara det bilen är utrustad med?
Jag har ett menyalternativ under Inställningar för Navigation men den är utgråad och jag kan därför inte gå in på den. Likaså på instrumentpanelen när man försöker byta vy är Navigation utgråad och går inte att välja.

Om det nu inte går att navigera via Internetkartor, kan man kräva säljaren på att installera Sensus Navigation?

Sen funderar jag över Apple CarPlay. Jag har försökt ansluta min telefon via USB (bara ett uttag) men jag får inte upp något i sökningen på telefonen under carplay. Har testat stänga av bluetooth i telefon och även hållit in Röststyrningsknappen som telefonen säger att man ska göra. Även USB är utgråad på centerdisplayen. Betyder det att CarPlay inte finns och måste således köpas till även det?

Tacksam för all hjälp
#1439640
Låter som du inte har sensus navigering, och som du säger kan den installeras i efterhand (5500:-), liksom CarPlay (1800). Priserna är jag osäker på. Jag har båda i min V90. Navigering använder jag bara på lång sträckor. Du kan nöja dig med Waze mha CarPlay som fungerar klockrent.
Vad jag minns har du rätt till det som är varudeklarerats. Bilfirmorna brukar kopiera fabriksspecen - oerhört klantigt att de frångått den i varudeklarationen.
Tror ock du har rätt att ångra köpet inom 48h utan krav på ersättning. Du få läsa in dig i köpekontraktet. Prova du med det. Firman kommer säker erbjuda dig en rabatt på några tusen osv - du få förhandla.
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
#1439718
Jag tycker du skall kräva installation av Sensus Navigation, då det verka vara specat. Varudeklaration/beskrivning är felaktig för alla som kan lite om Volvo, internetkarta är inte navigation. Personligen hade jag som plåster på såren för den tid det tar att ladda navi och kartor bett om smartphone integration kostnadsfritt.

/Thomas
#1439776
Är nog svårt att kunna klaga på detta. Står det Navigation är det bara internetkartan som finns och då har inte bilfirman gjort något fel. Står det Sensus Navigation i specen skall du däremot klaga.
Är det Apple Carplay är det två USB-uttag
// Lennart
#1439823
RHB650 skrev: tis 06 apr 2021, 16:29 Är nog svårt att kunna klaga på detta. Står det Navigation är det bara internetkartan som finns och då har inte bilfirman gjort något fel. Står det Sensus Navigation i specen skall du däremot klaga.
Är det Apple Carplay är det två USB-uttag
// Lennart
Nej, navigation är navigation. Internetkartor är inte navigation.
Användarvisningsbild
av perin
#1439849
Finns kanske risk också att det kan stå något finstilt i annonsen i stil med ”Reservation för eventuella felaktigheter i specifikationen”, att det åligger köparen att kontrollera.
#1439854
perin skrev: tis 06 apr 2021, 20:15 Finns kanske risk också att det kan stå något finstilt i annonsen i stil med ”Reservation för eventuella felaktigheter i specifikationen”, att det åligger köparen att kontrollera.
Det går inte att friskriva sig från en varudeklaration. Står det med där ska det finnas på bilen.

Att en bilfirma tror att man kan friskriva sig allt ansvar är löjligt. Är det listat i varudeklaration eller annons ska det vara där. Finns det inte där har man goda chanser att få rätt i rättslig instans.
#1439884
Tack för alla kommentarer. Jag anser dock inte heller att Internetkartor är någon form av navigation. Om man till exempel jämför med Google Maps och söker fram en rutt (vilket är det man kan göra med internetkartor om jag föedtår det rätt), så har man ju inte startat navigationen. Det gör man först när man trycker på knappen "Starta". Vet inte om det kan vara en tolkningsfråga i det här fallet men jag anser dock att navigation innebär något som en guidad vägbeskrivning i realtid, både grafiskt och med ljud. Känns ju inte heller direkt trafiksäkert att försöka navigera sig fram med internetkartor. Har även pratat med Volvos kundtjänst och den jag pratade med ansåg inte heller att Internetkartor klassas som navigation.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1439925
Spela dum och åk till ÅF och be dem visa hur det fungerar för den verkar trasig. Då är det läge att kräva rätt. Fast om du inte har navigation då brukar det komma upp typ ”nav inte aktiverat”.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]