Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438789
Halloj Volvoboys

Hade bilen på service igår för andra gången sedan ny. 24mån. Bilen har gått 3300mil varav 7-800mil (max) på vinterdäcken och servicesnubben rekommenderade att jag skulle göra hjulinställning. Fick nåt löjligt videoklipp på sms där ha sa att däcken var snedslitna. Jag såg inte något slitage. Och tyckte det var smått otroligt att detta skulle behövas på en bil som gått 3300 mil och körs lugnt. Skulle det vara troligt att behöva göra hjulinställning. Har ej heller kört på trottoarkanter eller liknande.

Brukar Bilia köra bluffgrejer o hitta på saker som måste "fixas"?
#1438800
Jag hade gjort det hos en annan firma så får du kvitto på hur inställningen var före och efter.
Tyvärr så prioriteras ljudnivån ganska högt i dagens bilar,, så med mjuka bussningar och inkörda fjädrar är de inte omöjligt att hjulinställningen ändrat sig.

Med reservation för att vägarna där du kör gör att däcken blir snedslitna tillsammans med felaktigt däcktryck.
#1438835
Hjulinställning är lite som en framruta, visst kan den slitas jämt med tiden. Men det handlar ju också om stenskott (potthål) som man har tur eller otur att åka på. De kan komma direkt, det kan komma efter lång tid. Ju längre tid går, ju högre sannolikhet att råka ut för något, men samtidigt så kan det ju ske direkt när man åker ut från verkstaden.

Där jag bor har någon grävt av vägen och fyllt dåligt, ser varje dag bilar klippa den gropen och vassa kanten med god fart, medan de lite mer försiktiga verkligen kryper över den. Den första kategorin kommer ju behöva hjulinställningar oftare, de som kör så...
#1438855
Vår V90CC har också haft en hjulinställning (tidigare ägare) och det var vid däckskifte, om det var till 2 säsongen vinter eller sommar, kommer jag inte ihåg. Frågan är om det slarvas "vida tolleranser" på fabrik eller att systemet "sätter sig" efter ett år...?
#1438877
I sms:et jag fick var det en rekommendation från servicekillen. Inget "måste". Men jag avböjde.
Kikade på däcken sen efter servicen och kan inte se ett uns av snedslitage. Därav min misstanke att Bilia ska tjäna "extrapengar" med att lura på en massa arbeten. Det var den känslan jag fick iaf.

Däcken är volvo orignal vinterdäck (minns ej fabrikat nu) med dubb jag fick vid köpet. Och dom ser som nya ut enl mig iaf. Bor i Göteborg och det är inte mycket till tjälskott på de vägarna jag kör på. Tyckte bara att det är smått otroligt att behöva göra hjulinställning på en 2 år gammal bil med drygt 3000 mil på mätaren.
#1438879
Som någon annan påpekade har milen inte allt med detta att göra.
Kör man på en trottoarkant. Ner i ett hål eller liknande efter 50 mil behövs en hjulinställning göras. Nu är det ju upp till dig som ägare att bestämma. Du lär ju märka förr eller senare om det är nödvändigt eller ej.

I min värld är det billigare att göra kontrollen än att behöva byta däcken i förtid.
#1438880
Kleppan skrev:I sms:et jag fick var det en rekommendation från servicekillen. Inget "måste". Men jag avböjde.
Kikade på däcken sen efter servicen och kan inte se ett uns av snedslitage. Därav min misstanke att Bilia ska tjäna "extrapengar" med att lura på en massa arbeten. Det var den känslan jag fick iaf.



Däcken är volvo orignal vinterdäck (minns ej fabrikat nu) med dubb jag fick vid köpet. Och dom ser som nya ut enl mig iaf. Bor i Göteborg och det är inte mycket till tjälskott på de vägarna jag kör på. Tyckte bara att det är smått otroligt att behöva göra hjulinställning på en 2 år gammal bil med drygt 3000 mil på mätaren.
https://www.hjulinstallning.se/
Exportgatan Stig Center
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]