Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438882
least skrev:Ner i ett hål, då får man ha kört relativt fort.
Är inte tanken att hjulupphängningen ska dimensioneras efter bilens vikt, och då även stå emot enstaka pott-hål.
Nej, inget som ändras i chassit mellan 18" och 22" fälgar :P
#1438888
Miltalet på vår bil då de gjorde justering var 700mil
Måste vara sjukt bra rigg de har då de mäter 1/100 grad, i protokollet
Vä Fr Toe -0,08. Rakt fram -0,08 Vä Ba +0,13 (grader)
#1438944
Bilia verkar köra med detta bondfångarknep generellt, fick frågan förra veckan när sommarhjulen sattes på, 100 mil efter senaste service där detta inte påpekades.
De verkar ha kommit på ett knep att få nya maskinen betald.
Mitt svar blev tack men nej tack.
#1439093
Vet inte om hjulinställning ingår vid service men att inte säga någon alls om detta när nyckel lämnas för hjulskifte sedan efter 10 minuter kallas fram för att se en suddig bild på registreringsskylten och i annan som påstås vissa hur himla dålig hjulinställningen på min bil är ju i min värld inte seriöst.
Om det vid bokning hade framgått att vi kommer att slösa 10-15 min av vår tid för att kolla hjulinställningen på din bil och vid ev behov av justering av hjulinställningen så kostar detta xxx kr, då hade jag kunna tänka mig acceptera men nu när de försökte köra med överraskningsmomentet så surnade jag till.
Jag som är någorlunda tekniskt kunde hantera frågan men samtidigt var det en kvinna som lämnade in familjens bil som inte förstod om det var superkritiskt eller inte.
Jag tycker nog att Bilia skall tänka om hur de säljer in erbjudandet om hjulinställning, nu verkar det som att de tar till alla medel för att finansiera en dyr ny maskin och den säljare jag köpt bil lät lika frustrerad han också, de kollar alla bilar och alltid är det något hjul som behöver justeras, även på fabriksnya bilar.
#1439189
paso skrev: fre 02 apr 2021, 17:22 Vet inte om hjulinställning ingår vid service men att inte säga någon alls om detta när nyckel lämnas för hjulskifte sedan efter 10 minuter kallas fram för att se en suddig bild på registreringsskylten och i annan som påstås vissa hur himla dålig hjulinställningen på min bil är ju i min värld inte seriöst.
Om det vid bokning hade framgått att vi kommer att slösa 10-15 min av vår tid för att kolla hjulinställningen på din bil och vid ev behov av justering av hjulinställningen så kostar detta xxx kr, då hade jag kunna tänka mig acceptera men nu när de försökte köra med överraskningsmomentet så surnade jag till.
Jag som är någorlunda tekniskt kunde hantera frågan men samtidigt var det en kvinna som lämnade in familjens bil som inte förstod om det var superkritiskt eller inte.
Jag tycker nog att Bilia skall tänka om hur de säljer in erbjudandet om hjulinställning, nu verkar det som att de tar till alla medel för att finansiera en dyr ny maskin och den säljare jag köpt bil lät lika frustrerad han också, de kollar alla bilar och alltid är det något hjul som behöver justeras, även på fabriksnya bilar.
När min service gjordes fick jag inte intrycket att han kollat hjulvinklarna eller liknande. Utan han utgick ifrån att min däck var snedslitna och hade filmat detta (vilket jag inte kunde skönja i klippet) och orsaken till detta var våra svenska vägar som han sa i videoklippet.
Att han skulle testat i någon sorts hjulvinkelmaskin tror jag inte.

Jag tror att serviceteknikerna ser att, detta är en tjänstebil, företaget betalar. Kunden tar kosten 9/10 gånger eller liknande. Jag kör en fuling. Så inbillar jag mig iaf.
Jag ifrågasatte sen när jag hämtade bilen att det var ju kasst att behöva göra en hjulinställning på en bill som gått 3300mil varav vinterdäcken gått 7-800mil max. Då fick jag till svar ett den var ju trots allt 2 år gammal och det var bara en rekommendation, inget måste.
Sen kollade han inte det jag bad han kolla heller. Några knappar på högersidan på ratten funkar inte, men hoppades på att det skulle funka efter mjukvaruuppdatering. Men det sket han i, och dom funkade ju inte heller sen efter servicen.

O trotts serviceavtal fick jag betala för byta av bromsvätska. Nä, va inte helt nöjd med mitt besök om jag ska va ärlig.
#1439228
KalleJ skrev: Tyvärr så prioriteras ljudnivån ganska högt i dagens bilar,, så med mjuka bussningar och inkörda fjädrar är de inte omöjligt att hjulinställningen ändrat sig.
Det här är ju egentligen värt en helt egen tråd men min uppfattning är precis tvärtom. :-D Nu för tiden prioriteras "sportighet och dynamiskt chassie" så så mycket att alla bussningar är väldigt hårda med bullrigare bilar som följd. Sedan blir ju bullret ännu värre med de allt bredare däcken som också hör till detta.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]