Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davidrinnan
#1438703
Bilen är snart 3 år och har gått 5500mil. Den har keyless.
Min fru har använt den ena av de två vanliga nycklarna och jag har använt "badnyckeln". Den sistnämnda fick till slut slut på batteri så jag har återgått till att använda den andra vanliga nyckeln, tyvärr.

Vi har båda bytt batteri, efter ca 2 år då mottagningen började bli sämre. Vi bytte alltså batteri för ett år sedan i båda nycklarna.

För några veckor sedan började det strula igen. Främst genom att det inte gick att använda keyless på ett stabilt sätt, det fungerade ibland, inte alltid. Detta problem har under ett par veckor eskalerat på båda nycklarna, kom bara in genom VOC, varför jag nu i helgen bytte batteri i båda nycklarna. Nu går det mkt bra att öpnna mha fjärrkontrollen men det är omöjligt att komma in i bilen med keyless och det är mycket svårt att starta bilen. Endast om jag lägger nyckeln i mugghållaren fungerar det, frugan har noterat att hon kan starta om hon håller upp nyckeln till vänster i framrutan vid förarplatsen.

Det sjuka är att det drabbat båda nycklarna och byte av batteri inte verkar hjälpa.

Finns det något batteri i bilen till keyless som man också ska byta?

Vi kan alltså öppna med fjärrnyckeln men inte med keyless och vi har problem att ens starta bilen då den sällan hittar fjärrnyckeln.
#1438751
Är det samma fel oberoende vilken dörr ni försöker öppna. Är lite osäker på hur många antenner det sitter men man kan lägga nyckeln på ena framdäcket utan att det går att öppna så det är ganska precis. Tänkte om antennen vid förarplatsen har slutat fungera. Åk annars och skaffa en Red Key för 1700 och testa med den.
#1438752
Här sitter antennerna enligt min manual.
Screenshot_20210331-205146.jpg
Screenshot_20210331-205146.jpg (41.56 KiB) Visad 6016 gånger
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av s802,5T
#1439363
Hej

Det finns ett känt problem med vissa nycklar som måste bytas ut. Har du tur så går det på garanti/konsumentköplagen.
På kretskortet (syns när du byter batteri) finns en kombination av siffror. Står det 0242 ska dessa nycklar bytas.
av PB22
#1476738
Har fått samma problem. V90 2019. kan inte använda Keyless. Går inte att öppna genom att ta i handtaget. När jag ska starta bilen måste jag hålla nyckeln vänster om instrumentpanelen vid framrutan eller intill förardörren. BILIA kunde inte hitta problemet men förslog att byta STORA Central elektronikboxen , som styr många saker. Pris 13.000kr plus jobb. Men som sagt dom vet inte vad det var för fel.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]