Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PB22
#1476973
Har bytt batteri till Varta, köpt på Bilia, problemet kvar. Båda nycklarna samma problem. Så det bör vara i bilen någonstans.
Undrar om det sitter en Sändare i taket. Andra trådar pekar på att man bytt denna sändare och det fungerar sen. Lite jobb att ta bort innertaket bara.
I och med att Bilia inte kunde se något fel på Centralenheten kanske det kan vara sändaren ovanför innertaket. Om det nu sitter en sådan där på V90 (MY19)?
#1476988
Ja, det finns ju fyra antenner. Hur de är kopplade sedan vete fåglarna...
Men, kan du inte hitta en verkstad som anstränger sig lite?
Vet inte var du bor men i Enköping finns en lirare på Volvo som jag tycker verkar vettig (en kollega har honom också och har tyckt han varit väldigt bra).
#1479938
Det jag skulle kontrollera:
  • Kretskortet nyckel (syns när du byter batteri) och om det är seriefelet som nämnd tidigare i tråden. Står det 0242
  • Byta batterierna, det spökar direkt om det börjar bli dåliga, min erfarenhet var att jag fick byta batteriet direkt efter jag köpte min "Volvo Selekt" med två års garanti. Kan tycka att det borde ingå batteribyte innan Volvo handlarna säljer bilarna :oops: Första man gör som ny bilägare blir att ringa säljaren och undra varför nyckel inte fungerade som det ska, synd höra svaret - jo, prova byt batteri innan du reklamerar ett fel :bored:
  • Inga mobiler eller andra sändare bredvid nycken, mobilen slår ut nyckeln signal om det ligger i samma ficka
  • Antenner, har kort räckvidd, exempelvis min antenn nr 4 baktill har kortare än Volvo Car säger den ska klara av. Bilia sa att det är som det är! han nämnde att ett fel som kan ske med antennen bak (nr 4), är att den inte ligger rätt, det har hoppat ur sitt läge. Har att man öppna luckan till reservhjulen mm och råkar komma åt den = hamnar fel = räckvidden blir obefintlig eller kort. Lätt att titta och justera
#1484477
Jag har samma problem med keyless systemet på min V90 R-Design års 2020.(2019.10) Dock endast för upplåsning. Inte för startproblem.
Har haft den hos Bilia typ 3-5 gånger endast för detta problemet.
Byta batteri i nycklarna hjälper inte. Inte för mig iaf. Byter varje år. Kallgrader utomhus kan göra att spänningen i batterierna sjunker och så börjar det strula. Så är det för alla typer av batterier. Därför byter jag alltid på hösten.

Har ÄNTLIGEN fått ÅF att skriva en typ av reklamation till Volvo själva och har fått tillbaka en rad olika åtgärder. Det som skall provas nu är att byta ALLA handtag. Se över alla antenner och kolla över allt kablage. Samt nya nycklar.
Har detta på garanti :)
av least
#1485527
Det bästa sättet att avgöra hur problemet är skaffat, är att låta verkstaden spela in trafiken i bilen mellan de olika antennerna, modulen som sköter om keyelss och nycklarna.
Detta för att se vilka moduler som "ser" nyckeln, respektive de som inte ser den.

Kan det vara så enkelt att det finns någon typ av trådlös telefonladdare i bilen?
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]