Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1438274
Xanthopteryx skrev:Så då köps bilen av ett företag...?
Ja inte köper man av sig själv :D
Men eventuella reklamationskrav ska då ställas på autoplan. Inte Volvo.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1438280
Jag kan tänka mig på ett företag med ett tjugotal bilar, dess bilansvarig, ens krav skulle ställas till den i första hand och i andrahand leasbolaget.

Var det ditt egna företag som leasade bilen så få du göra upp med dig själv.

Jag sitter själv och väntar på Autoplan auktion för att köpa loss bilen.
av least
#1438284
M3l3nd3r skrev: lör 27 mar 2021, 10:28 På en snart 3 år gammal V90 CC -18 har plötsligt den elektriska dragkroken stannat i utfällt läge och kan inte fällas in då knappen inte är aktiverad (lyser inte). På Volvo säger de att de inte hittar någon felkod och att den fungerar när de kör override med deras system. Domen är att hela kroken behöver bytas ut säger de.

Någon här som haft liknande problem? Känns inte helt positivt att behöva köpa en helt ny krok innan bilen är 3 år pga att en orginalmonterad krok från Volvo slutar fungera av okänd orsak.

Hälsningar
Jag antar att det är dessa knappar som inte längre lyser?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=46605689

Jag skulle börja med att ta loss panelen och sätta tillbaka.
Om den hoppar igång då är allt ok. Sedan skulle jag byta panel.

Först långt senare är det dags att ens börja fundera på att byta delar i den mekaniska konstruktionen.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1438289
HitTheRoadJack skrev:Stämde precis med min bilansvarig som meddelar att bilarna säljs utan garantier.
Detta stämmer säkert.
Men om du som privatperson köper ifrån ett företag har du fortfarande reklamationsrätt.
av Malmstroem
#1438294
Ja, men nu är det rätt ofta inte en försäljning till privatperson vi pratar om när det gäller förmånsbilar. Det är normalt sett företaget som leasat bilen som köper bilen enligt de regler som gäller för leasingkontraktet. Då gäller avtalslagen, inte konsumentköplagen eftersom det är två företag som är avtalsparten. De riktigt förmånliga utköpen där bilen kan köpas för ett lågt restvärde är svåra att göra till en privatperson om alla regler ska följas.

Säljer sedan företaget som köpt bilen vidare bilen till en privatperson så gäller konsumentköplagen. Speciellt när det rör sig om ett enmansbolag så blir det lite meningslöst att hävda reklamationsrätt mot sig själv. Det kan även vara lite känsligt att hävda reklamationsrätt på mindre firmor även om du har juridisk rätt att göra det.

Om bilansvarig på en större firma hävdar att bilarna säljs utan garantier har han rätt. Men det går inte att avtala bort reklamationsrätten. Det är en av orsakerna att många företag som har förmånsbilar inte säljer de till sina anställda numera.

Bilen går då tillbaka till leasingföretaget som sedan agerar som en riktig bilhandlare och säljer bilen till marknadspris till den som haft bilen. Då behöver man inte oroa sig över reklamationsrätt eller att drabbas av förmånsvärdesbeskattning för att bilen sålts under marknadspris -- vilket skattetekniskt inte är tillåtet.
av M3l3nd3r
#1438417
Tack för tipset least. I mitt fall ska dock både styrenheten och strömställaren vara kontrollerad vid felsökningen. De pratade om att de fungerar men att det sannolikt är en komponent i kroken som ska guida systemet om vilket läge kroken är som inte fungerar och det ska inte gå att byta ut.
av refbob
#1438439
Min krok var "död" när jag hämtade bilen första gången. Jordkabeln var inte ordentligt ditsatt. Men jag antar att den inte kan lossna i skuffen...
av least
#1438460
M3l3nd3r skrev: mån 29 mar 2021, 20:46 Tack för tipset least. I mitt fall ska dock både styrenheten och strömställaren vara kontrollerad vid felsökningen. De pratade om att de fungerar men att det sannolikt är en komponent i kroken som ska guida systemet om vilket läge kroken är som inte fungerar och det ska inte gå att byta ut.
Undrar vilken komponent de tänker på då? Det sitter en eller flera elektromagneter i konstruktionen. Men i övrigt rör det sig om en mekanisk konstruktion.
Be dem om en tydligare felbeskrivning innan du tar ett beslut om att börja byta dyra komponenter.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]