kebabpizza skrev: ↑sön 28 mar 2021, 09:35
Xanthopteryx skrev:Konsumentköplagen gäller alltid. Oavsett antal ägare.
Vid köp från företag är det tre år från köpet.
Ja så är det, problemet är bara att efter sex månader från köptillfället är det du som kund som ska bevisa att felet var ursprungligt.
Man kan undra rent praktiskt hur man bevisar en sån här sak. Bara köpa in VIDA och skicka in nån rapport sen. Vad kan man göra? Anlita en mekaniker på Volvoverkstad och felsöka tills det snudd kostar lika mycket som att köpa en bättre beg. samma dragkrok på skroten och låta byta till den?
När bevisbördan på bilar nuförtiden faller över på köparen ligger man nog pyrt till många gånger, med tanke på all elektronik som finns i bilarna numera. Att ha en bil längre än 3 år kanske kan vara oklokt många gånger numera? Kanske inte för inte privatleasing ofta är på 36 månader? Sen börjar kanske felen komma... eller inte. Många fel visar sig ju under bilens första tid, kanske första året. Min erfarenhet är att vid ca. 20 000 mil börjar det regna problem, oftast relaterad till slitage, på en Volvo. Vet inte om de bilar som Volvo tillverkar numera är bättre eller sämre kvalitet än förr, in good old days. Jag hade en V70 2.4 Business 2001:a under 13 år som kändes outslitlig och hade inga andra problem än som hade sin grund i slitage (bromsskivor, belägg, avgassystem, dämpare, fjädring, däck och liknande). Den var bättre än den V70 D3 MY14 jag har nu. Vi får se den V90 T6 Recharge som levereras i slutet maj till mig hur bra den kan vara kvalitetsmässigt och om det blir en massa elektronikfel eller ej. Den har elektrisk ut-/infällbar dragkrok...
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.