Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M3l3nd3r
#1438036
Tack för tipsen! Hade lite otur då leasing på företaget avslutades och jag köpte ut den privat vilket räknas som ägarbyte :-(

En uppdate: besiktade bilen med kroken i utfällt läge. De köpte det upp och ned och godkände bilen. De sa att det var okej då elektroniken var ”död” och därmed ok säkerhetsmässigt.
av Malmstroem
#1438090
Om TS köpt ut bilen från sitt eget företag så blir det ingen större vinst att klaga hos sig själv...

(Nu är det väl i teorin möjligt att bilen gått tillbaka till bilhandlaren, och TS köpt den därifrån som privatperson. Men jag misstänker starkt att TS företag köpte ut bilen som sedan "sålde" den som privatbil till TS.)

Problemet med nyare bilar är att det sällan finns kompetens utanför de stora handlarna att fixa problem. De stora handlarna byter de komponenter som finns tillgängliga, i detta fallet hela dragkroken. Och då blir det dyrt. Om några år torde tillräckligt många SPA-bilar gått ner i pris så pass mycket att det finns en marknad för mer kostnadseffektiva reparationer. Det hjälper knappast TS -- om denne inte vill riva ner elektroniken själv och se vad som går att åtgärda. Jag hade i alla fall inte börjat med det själv.
av kebabpizza
#1438092
Xanthopteryx skrev:Konsumentköplagen gäller alltid. Oavsett antal ägare.
Vid köp från företag är det tre år från köpet.
Ja så är det, problemet är bara att efter sex månader från köptillfället är det du som kund som ska bevisa att felet var ursprungligt.
av M3l3nd3r
#1438101
I detta fall har jag inget att hämta rent legalt då det stämmer att utköpet gör att motparten inte är handlaren. Även verkstaden själv använder det uttrycket; hade du varit kund hos oss (dvs köpt och ägt bilen privat sedan den var ny) hade vi ordnat detta på good will. Att jag plockat ut nya bilar och servat dem hos dem spelar ingen roll då det är ägarförhållandet till just denna bilen vid denna tidpunkten. Jag är fortfarande mest förvånad över att inte Volvo varken lokalt eller via customer relations tycker att det är något konstigt att behöva byta ut en krok innan bilen är 3 år.
Användarvisningsbild
av bem
#1438102
kebabpizza skrev: sön 28 mar 2021, 09:35
Xanthopteryx skrev:Konsumentköplagen gäller alltid. Oavsett antal ägare.
Vid köp från företag är det tre år från köpet.
Ja så är det, problemet är bara att efter sex månader från köptillfället är det du som kund som ska bevisa att felet var ursprungligt.
Man kan undra rent praktiskt hur man bevisar en sån här sak. Bara köpa in VIDA och skicka in nån rapport sen. Vad kan man göra? Anlita en mekaniker på Volvoverkstad och felsöka tills det snudd kostar lika mycket som att köpa en bättre beg. samma dragkrok på skroten och låta byta till den?
När bevisbördan på bilar nuförtiden faller över på köparen ligger man nog pyrt till många gånger, med tanke på all elektronik som finns i bilarna numera. Att ha en bil längre än 3 år kanske kan vara oklokt många gånger numera? Kanske inte för inte privatleasing ofta är på 36 månader? Sen börjar kanske felen komma... eller inte. Många fel visar sig ju under bilens första tid, kanske första året. Min erfarenhet är att vid ca. 20 000 mil börjar det regna problem, oftast relaterad till slitage, på en Volvo. Vet inte om de bilar som Volvo tillverkar numera är bättre eller sämre kvalitet än förr, in good old days. Jag hade en V70 2.4 Business 2001:a under 13 år som kändes outslitlig och hade inga andra problem än som hade sin grund i slitage (bromsskivor, belägg, avgassystem, dämpare, fjädring, däck och liknande). Den var bättre än den V70 D3 MY14 jag har nu. Vi får se den V90 T6 Recharge som levereras i slutet maj till mig hur bra den kan vara kvalitetsmässigt och om det blir en massa elektronikfel eller ej. Den har elektrisk ut-/infällbar dragkrok...
/Bo
av KnotVillage
#1438232
Man kan få helt olika svar beroende på var man åker. Titta bara på mina lås. Bilia/Upplands gav helt olika svar. Ligger i samma stad med någon kilometer i mellan.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]