Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M3l3nd3r
#1437948
På en snart 3 år gammal V90 CC -18 har plötsligt den elektriska dragkroken stannat i utfällt läge och kan inte fällas in då knappen inte är aktiverad (lyser inte). På Volvo säger de att de inte hittar någon felkod och att den fungerar när de kör override med deras system. Domen är att hela kroken behöver bytas ut säger de.

Någon här som haft liknande problem? Känns inte helt positivt att behöva köpa en helt ny krok innan bilen är 3 år pga att en orginalmonterad krok från Volvo slutar fungera av okänd orsak.

Hälsningar
av RocDoc
#1437951
Jag hade problem med kroken som levde eget liv,den fälldes ut utan orsak+den ramlade ner från utfällt läge.
I mitt fall berodde det på "sparksensorn" till bakluckan var helt inbäddad i fuktig lera/grus,efter rengöring av alla kontakter så funkade det igen.
Men enl.servicemannen så kan det inte vara så! :bored: Men det funkar fortfarande 1½ år senare. :-o
av least
#1437982
Byta kroken för att den mekaniska delen inte släpper? Det låter underligt.

Och om det fungerar med "override", så betyder det att kroken faktiskt fungerar.
Overrride är inget annat än att man via diagnostiksystemet skickar samma begäran som knappen.

Och då låter mer som att styrniingen/knappen inte pratar med bilens nätverk längre.
Felsök/byt den panelen före något annat.
av M3l3nd3r
#1437991
Jag tycker själv det låter märkligt men de säger att någon komponent inne i kroken måste ha gett upp vilket gör att systemet inte känner av var kroken är och då inaktiveras, av säkerhetsskäl, möjligheten att använda knappen för att releasea kroken. 1000 spänn i felsökningsavgift fick jag betala för den diagnosen.

Det som stör mig nästan mest är att varken Volvoverkstaden eller Volvos customer relations tycker att det är något konstigt med att kroken ger upp på en två år gammal bil och förstår inte varför det känns mindre kul att betala en helt ny krok.
av M3l3nd3r
#1438016
Det är två års nybilsgaranti och 3 års vagnskada. Detta faller inte under garantin mao... Förstår era rekommendationer en känns ju bakvänt att behöva vända sig utanför märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1438025
M3l3nd3r skrev: lör 27 mar 2021, 18:11 Det är två års nybilsgaranti och 3 års vagnskada. Detta faller inte under garantin mao... Förstår era rekommendationer en känns ju bakvänt att behöva vända sig utanför märkesverkstaden.
Nu vet jag inte var du bor, men på vissa håll är det inte så långt till en annan märkesverkstad.
Det kan ibland vara värt att "offra" en dag för att försöka få en annan bedömning av bilen...
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]