Sida 1 av 2
Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 07:48
av Graaf91
Hej!
Går i tankarna att köpa en V90 cross country års 2018-2020 med max 5000 mil.
Har en kollega som jobbar med bilar och som säger att jag ska undvika dieseln om jag vill äga bilen länge. Tydligen problem med att EGR-ventilen kontaminerar oljan så att motorlagerna går ner sig och resulterar i missljud i lagerna runt 2800rpm och motorbyte som åtgärd. Problemet finns inte på bensinarna men läser att både T5/T6 är väldigt törstiga.
Är detta något ni upplevt med diesel motorn?
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 09:26
av Robbi
Graaf91 skrev:Hej!
Går i tankarna att köpa en V90 cross country års 2018-2020 med max 5000 mil.
Har en kollega som jobbar med bilar och som säger att jag ska undvika dieseln om jag vill äga bilen länge. Tydligen problem med att EGR-ventilen kontaminerar oljan så att motorlagerna går ner sig och resulterar i missljud i lagerna runt 2800rpm och motorbyte som åtgärd. Problemet finns inte på bensinarna men läser att både T5/T6 är väldigt törstiga.
Är detta något ni upplevt med diesel motorn?
Det rullar många dieslar som är långmilare. Jag har läst om EGR-problem men det gäller väl någon enskild årgång och dessutom åtgärdat?
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 10:27
av valln
Nog går det att köra hyffsat billigt med en V90CC T5, det är när du kommer upp till T5 och XC60 det blir mer problematiskt.
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 10:39
av Truckdoktor
På en diesel känner jag inte till så många problem i sig. Med EGR har alla biltillverkare problem med att det sota ner motorn. Det ena mer, andra mindre. Därför bör man inte slarvar med oljebyte t.ex. och bytesintervaller på 3000mil är nästan för långa, speciellt när man inte kör långa distanser.
I mina ögon ska man bara ha diesel om man kör regelbunden stora distanser och bara lite stadstrafik med stop&go. Motorn mår inte bra annars och många komponenter slits i förtid.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 10:41
av Graaf91
För min del är de väl 70% stadskörning och 30% landsväg/motorväg så då kanske en T5 är bästa valet?
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 10:44
av epostaren
Såklart, tycker jag.
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 10:49
av AndS
Graaf91 skrev: ↑sön 21 mar 2021, 10:41
För min del är de väl 70% stadskörning och 30% landsväg/motorväg så då kanske en T5 är bästa valet?
Och hur många mil?
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 11:08
av Graaf91
AndS skrev: ↑sön 21 mar 2021, 10:49
Graaf91 skrev: ↑sön 21 mar 2021, 10:41
För min del är de väl 70% stadskörning och 30% landsväg/motorväg så då kanske en T5 är bästa valet?
Och hur många mil?
Brukar landa på 1300-1500 mil om året.
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 11:26
av perhall
valln skrev:Nog går det att köra hyffsat billigt med en V90CC T5, det är när du kommer upp till T5 och XC60 det blir mer problematiskt.
Så dramatiskt är väl inte skillnaden men en högre bil är alltid törstigare. Däremot är de väsentligt snålare sen mildhybridteknik infördes.
Re: Frågor gällande V90cc diesel kontra bensin
Postat: sön 21 mar 2021, 11:38
av Truckdoktor
Graaf91 skrev:AndS skrev: ↑sön 21 mar 2021, 10:49
Brukar landa på 1300-1500 mil om året.
Okej, rekommenderar bensinare då. Lite på gränsen att en diesel mår bra i denna körningen.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk