Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436299
Hejsan allihopa!

Sergei heter jag och jag brukade köra olika gamla Saabs (99, 900) förut, innan vi har flyttat till Sverige :)
Medan jag jar närmar sig 45 år, V90 cross-country ser ut som en perfekt bil för mig och familj.
Vi kollar erbjudande på begagnadmarkaden och där finns både välutrtustade bilar samt tom som en trumma, både nästan ny och med 15000+ mil.

1. Volvo Selekt certifierade bilar? Är det värt det?
2. icke-Selekt bilar brukar ha över 10k mil, vilka risker och andra nackdelar har de?
3. D4, D5, T5? Vilken motorn ska man välja? Vi använder inte bilen i stan, så det blir motorväg + grusvägar såklart :)
4. Finns det ngt vi måste absolut ha (BLIS och rattvärme vill jag såklart ha) eller måste undvika till varje pris (luftfjädring? panoramaglastak?)

Tack på förhand!
#1436330
Hej!

kikar också lite mot v90cc, viktigast är väl er budget? utifrån det får man se vart man hamnar.

1. vet ej riktigt vad som innefattas men extra garantier är väl alltid schysst
2. jag tror det är som med alla bilar. välservad så har man bättre odds, men de kan alltid pajja.
3. det beror väl lite på hur många mil/år ni åker + om du gillar att köra eller åka bil? de som gillar att köra har jag fått för mig gillar bensin bäst. de drar väl mer bränsle än diesel.
4. blis är fantastiskt, även Pilot Assist (osäker om det är standard på alla?), det finns en backvarnare som också är mkt bra, om ngt kommer från sidan varnar den. säkerhetsfunktionerna är största orsaken till att jag kör volvo.
#1436372
Tack @morfarginko,

budgeten ligger runt 400±50 beroende på vad som banker erbjuder.

2. hade bilar mellan 25k-100k mil och servade dem själva (jo det var bilar från 70-80 talen), så har ingen aning faktiskt vad 15k mil innebär idag :) Men fins det ngn gräns? t.ex. "aldrig köpa en bil där kamrem behöver bytas" (hade bara kamkedjan förr! :)
3. vi jobbar hemifrån och iaf kontoret ligger i cykelavstånd så det är ski/cykel/etc aventyr över helgerna och bilsemester. 1000mil/år skulle jag förvänta när jag kollar statistik hur använder vi hyrbilar/carsharing. I dagsläget med barnfamilj och ålder och etcetera - "åka" skulle jag säga, har kört D3/D4/D5/T5 (XC40/V60/V90) och det är bara D3 som jag skulle klaga på. D4 känns lagom tryggt att slutföra omkörning på 2+1 väg. Så finns det inga stora nackdelar med dieselmotorer skulle jag foredra D4/D5?
4. alla säkerhetsfunktioner hos nya Volvobilar är fantastiska tycker jag, särskild när barn sitter bakom och distraherar :)
#1436375
Hej,
Om du vill slippa Malus straffskatt så kanske klokt hålla dig till V90 Cross Country tagna i trafik före 1 jul 2018.
Leta efter en låg-milare, kanske runt 4000 mil, då har du mycket kvar att "åka upp".
Motor vet jag inte men D4 borde ju räcka och bli över om du vill åka med dieselmotor, du kan ju alltid tanka HV100 dieselbränsle om du vill åka ännu renare.
Selektgaranti är nog bra men det är du själv som betalar så... personligen skulle jag kanske inte bry mig om selekt, skulle lika väl ta en fin bil utan selekt.
Kolla vad skatten ligger på per år. Min granne köpte nyligen en V90 Cross Country 2018 D4 med ca. 4000 mil på mätaren och den har 2500 kr i årsskatt.
Vet inte om det finns manuell växellåda till V90 Cross Country, gissar de flesta har automat. Själv har jag sen jag tog körkort 1979 och då köpte min första Volvo (orange 143:a) alltid kört manuell växellåda inkl. den Volvo V70 D3 MY14 jag har idag. Men jag har en ny V90 T6 Recharge 2021 på gång som levereras vecka 21 från fabrik till mig och den har automatlåda, det blir ovanligt att lägga undan vänsterfoten...
En Volvo kan hålla hyfsat med normalt underhåll, jag hade en V70 2001:a jag arbetspendlade med i 40 000 mil innan jag pensionerade den och sålde den (fick i alla fall 25 papp för den så lite värde hade den kvar). Min nuvarande V70 MY14 har gått runt 15000 mil men på den brann kopplingen för nån månad sen (kostar 18 laxar att laga) så man vet aldrig vad man råkar ut för. Med lite tur håller bilen bra och du behöver bara byta slitagedelar och göra regelbunden service, kamremsbyte om du har bilen så länge blir förstås rätt dyrt.
Lycka till med val av bil!
Bo
#1436397
Malus skatten på en V90CC innan januari 2020 är ju en skit sak om man ser till det stora hela.
Jag kan hålla med om att 8-10k i skatt är ganska surt. Men om bilen kostar 400.000 och skatten är på 5.000/år under bilens första 3 år är det ju en skit sak i det stora hela. Har man inte råd med den skatten ska man inte köpa en bil för 400.000 iheller..
#1436404
Håller med föregående talare, ville bara tillägga att den dyrare skatten betalar du ju bara i 3 år vid sprojlans ny bil. Köper du t.ex en MY19 är det ju bara ett ynka år med den dyrare skatten som ligger på 6097:- för en v90cc d4

Nej andra parametrar får styra ditt val av beggad bil.

Jag personligen valde aktivt bort luftfjädring och panorama, pga att jag planerat att behålla bilen lääänge och ser de två tillbehören som störst risk vid långvarigt ägande. Sen vet man ju aldrig vad som händer :-D

Alla säkerhetshöjande tillbehör reckommenderas, reservjul är också trevligt för oss som kör i obygden, men det kan ju kompletteras i efterhand.

Många har klagat på de billigaste tygsätena pga en puckel i ryggen, undvik dom och köp gärna en bil med dynförlängning
#1436423
Om ni är flera som kör bilen är el-stolar bra. Är det bara en chaufför så spelar det i princip ingen roll. Jag har haft el-stol på hälften av mina bilar sedan 2000. Varje gång det saknats har jag verkligen saknat det. Men ibland har budgeten tillåtit det.

Jag uppskattar också 360-kameran. Mer än jag trodde jag skulle göra. Panoramatak vill jag inte ha. Det tar bort en del takhöjd som jag gärna har för mitt huvud -- men jag är rätt lång. Det gör interiören ljusare, och det är väldigt personligt om du tycker om det.

Volvo-selekt garanti skadar inte, men jag skulle inte betala alltför mycket extra för den. Det är viktigare att bilen är i bra skick. Nu finns flest "fina" bilar hos Volvohandlarna och får därmed per automatik Selekt-garanti.

Tyvärr tenderat prisnivån att vara relativt hög i dagsläget. Jag skulle personligen överväga att köpa en så pass ny bil från KVD på auktion. Även om jag själv köpte min senaste begagnade bil med Selekt-garanti från en Volvohandlare. Det kanske inte var billigast så, men helt klart enklast sättet att hitta en fin bil på...
#1436426
Jo, skinnstolar vill vi gärna ha, de är (tror jag) mycket lättare att hålla ren efter en sätter sig i bilen efter skogen/cykel/skidtur mm :) Särskild med barn :)))
Elstolar med minne är vad vi vill gärna ha, vi brukar ta turer vid ratten med min fru några gånger under dagen när vi ska länge bort.

Gällande panoramatak och luftfjädring, här är jag med - dyra och jag är inte säkert de är mest problemfri i långperspektiv :)
Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till m[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]