Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1438337
OneYet skrev: sön 28 mar 2021, 23:05 ...
Saknar back-kamera/360-graders som jag tror skulle vara väldigt praktiskt.
Efter att bekanta haft en allvarlig incident... åkte back-kamera upp som ett måste och 360 som nice to have.
Tillslut blev det båda och kan inte annat än säga att de är till nytta på olika sätt nästan varje körning. Prio 1. Förstärkt uppsikt bakåt då vi måste backa ut på parkeringen (för att föreningen har en j*vla buske som gör att det inte går att få plats i rutan om man skall lasta i/ur bagagen...) Om så bara för att malla in sig mellan två bilar på en P plats.
#1438338
Back-kamera kan man alltid eftermontera vilket är en bonus.
360 tyvärr inte men på en bil i V90 storlek så är det nästan ett krav kan jag tycka :-D
#1438541
Valde bort 360 kameran så jag kan inte säga hur den är, men skulle jag köpa idag så skulle jag inte lägga till den om jag inte har obegränsat
budget alternativt inte bortse från en bil som inte har det, för mig känns det "nice to have", jag klarat mig riktigt bra med parkerings sensorerna
och backkameran. Visst bilen känns stor i början, men man vänjer sig fort.
#1440847
saabeilin skrev: mån 12 apr 2021, 23:28 Tack så jättemycket för alla era svar och åsikter!
Sedan 12/04 kör jag riktig bra utrustad V90CC D5 PE MY-2019 :-D
P.S. Dags att byta smeknam från "SAABeilin" till... ingen aning, låt det bli :)
Grattis till nya bilen. Återkom gärna när bilen körts ett tag med en minirecension med lite plus och minus.
/Bo
#1440858
@saabeilin Nice! (ville också ha D5 men fick ge mig och tog en D4 och plussade på Polestar :-) )
Längtar till den här COVID-skiten är över så vi kan åka och hälsa på alla vänner igen, så man får rulla lite med bilen... Första bilen jag ser fram emot att få långköra i...
#1441536
Hej passar på att fråga här , men har alla v90 den uppdaterade pilot assist som går upp till 130km/h, även dom första v90? För dom första xc90 2016 gick ju bara upp till 30km/h?

Sen ang köra en sen 2018 med add blue, är det enbart bättre för miljön, den har ju högre skatt ( även efter dom 3 första åren är den dyrare än en utan add Blue)

Är dom mer framtidsäkra, är väl inte så stor risk att regeringen skulle höja skatten / förbjuda bilar utan add Blue?
#1441570
Alla V90s har från början har PA upp till 130. Det svårt sia vad beslutsfattare hittar på, men Ad-Blue är bara en senare variant på Euro6 rening. Så i runda slängar tror jag styrmedel införs till kommande Euro7 och inte baserad på varianter, säger jag som har en miljö diesel innan Ad-Blue :-) Det enda framtidssäkra är en elbil.
#1441597
@kicken, Jag tog en med Ad-Blue men jag håller med @HitTheRoadJack, att framtidssäkring finns bara i BEV el FCBV. Pluggin/Mild är nog bara ett mellan spel, som säkert kommer finnas kvar i många år men dock, ett mellan spel... Det är min killgissning...

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]