Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1436564
Malmstroem skrev: tor 18 mar 2021, 11:45 Om ni är flera som kör bilen är el-stolar bra. Är det bara en chaufför så spelar det i princip ingen roll. Jag har haft el-stol på hälften av mina bilar sedan 2000. Varje gång det saknats har jag verkligen saknat det. Men ibland har budgeten tillåtit det.

Jag uppskattar också 360-kameran. Mer än jag trodde jag skulle göra. Panoramatak vill jag inte ha. Det tar bort en del takhöjd som jag gärna har för mitt huvud -- men jag är rätt lång. Det gör interiören ljusare, och det är väldigt personligt om du tycker om det.

Volvo-selekt garanti skadar inte, men jag skulle inte betala alltför mycket extra för den. Det är viktigare att bilen är i bra skick. Nu finns flest "fina" bilar hos Volvohandlarna och får därmed per automatik Selekt-garanti.

Tyvärr tenderat prisnivån att vara relativt hög i dagsläget. Jag skulle personligen överväga att köpa en så pass ny bil från KVD på auktion. Även om jag själv köpte min senaste begagnade bil med Selekt-garanti från en Volvohandlare. Det kanske inte var billigast så, men helt klart enklast sättet att hitta en fin bil på...
Selekt är bra men svårt att säga vad man betalar för den.
Jag fick fronten omlackad då jag i efterhand klagade på många stenskott.
Även stolsunderredet bytades då det knakade och bromsklossarna fram bytades efter 1500 mil då den var på service.
#1436584
Vi gjorde samma resa förra året, då var det minst sagt dåligt med "miljöaleternativ" för CC. Så det blev en V90 D4 CC jag plussade på med Polestar (det blev bra knuff vid omkörningar och den 8vxl lådan möter kick down bra (jmf med 6vxl) . Givet blev det då med Teknikpaket och Loungepaket då vi hade som hög prio på benförlängare, 360 och även krok (används för mest för att hänga på cyklar då någon blivit strandsatt i dålig väder eller Jr vill ha med sin cykel till farmor. Hade mildhybrid funnits till rimligt pris hade jag gärna släpat på de kilona i bilen. HVO är inget alternativ, som jag ser det i dagsläget, då över 90% importeras till Sverige och jag tror inte HVO CO2 budgeten håller jmf med dagens "lokalkokade" diesel med ca 7% RME. CC köpte vi för våra resor till Norge och fjällen där, annars hade det bivit en AWD och då hade det så klart funnits många alternativ. Kört lite XC90 T8 och gillar upplägget. Den nya V60 CC milhyb gillar jag skarpt, skulle nog passat familjen bättre, två vuxna och en 7åring. Ser fram emot en FCBV eller BEV+FC-REX i V90 CC, det skulle passa oss perfekt (tror tyvärr VC stoppat FC som prime mover för tillfället tänkt att få en FC range extender, med V2G så man ha den som strömkälla i fjällen)
#1436630
Kolla i V90 Cross Country Ägarhandböckerna som finns som PDF på Volvos hemsida. Plöj igenom de årgångar (årsmodeller, modellår) du är intresserad av, kanske står i dessa vilka växellådor som sitter i bilarna.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ry/2016w46

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1437157
Gick och funderade ett tag, körde V70 och kände det var dags för en lätt begagnad bil och köpte en V90 CC, den är trevlig, njuter av den. Hade den på felsökning och körde en V70, D2 och insåg att jag var mer än nöjd. Komforten och säkerhetspakten har utvecklats en hel del. Några saker jag kommer på:

Volvo Selekt, alla som säljer bilar idag har någon typ av tilläggspaket ”begagnadbilgaranti” och i mitt fall, nja 2 års nybilsförsäkring som alla kan erbjuda. Och gällande ”certifierad och kontrollerad” så måste jag säga att Volvo återförsäljaren var inte mycket bättre än någon annan, 100-punkter och spolarvätskan var slut innan jag hade åkt 1 000 meter från Volvohandlaren. Det var punkt 1 som inte stämde och resten, kanske inte stämde heller riktigt. Eller som säljaren hos Volvo återförsäljaren sa - Jag sa till killarna kolla bilen, inte mitt ansvar! När bilen gick sönder så ingick det i den 2-åriga selekt försäkringen, men åter försäljaren sa att man får en hyrbil och det skriftligt! Åter fel, det gäller endast första 2 åren när bilen är helt ny. Finns det några trasiga delar redan vid köpet så Du måste reklamera omgående eller inom 14 dagar! Det som stod i specifikationer stämde inte helt och det är en annan historia.

Om bilen går sönder när du åker med den, gäller hyrbilsförsäkringen enligt försäkringsbolaget Volvia och när det gäller nybilsgarantin, blinkar service lampan på din semestern och du lämnar in bilen på Service under semestern! Då får du stå för hyrbilen själv, då du själv bokade en tid och lämnade in den för reparation. Jag har haft den inne 3 gånger ( totalt 5 dagar inkl. en helg) inom 3 veckor från köpet, så det hade kostar mig flera tusen kronor samt hade det hänt ute på semestern :crying: :crying: :crying:

Titta närmare på olika bilförsäkringar och innehållet, hos vissa kan du inte teckna en vagnskada försäkring då bilen har passerat 10k. Om den har gått under 10K så kan man teckna den och gäller kanske till 15k. Har den gått mer än 10k och du köper hos bilförsäljare inkl. försäkringserbjudande så kanske man får en vagnskada försäkring som gäller till 15k. Så var det med min V70 som jag köpte tidigare. Sedan skulle jag kolla upp den magiska punkt på 8k där elektronik och drulleförsäkring upphörde eventuellt gälla.

När det gäller diesel efter mitten av 2018 så kan det sitta Ad-Blue, den kom våren/sommaren 2018 och då kom också Bonus-Malus som någon nämnde tidigare. Skulle läsa lite mer om Ad-Blue oberoende av bil fabrikat, den fryser vid – 11 C och är det norr över så verkar den inte trivas när det börjar närma sig – 20 C. Sen blir frågan oberoende av märke, vad händer om någon del i Ad-Blue systemet går sönder? Går det köra med bilen och vad det kostar att laga, gäller försäkringen? Läs gärna vad ”ViBilägare” skriver om AdBLues problem vid kyla? Om du inte önskar AdBlues så köp en som tillverkade innan hösten 2018, kolla under tanklocket, extra blå lock = AdBlue.

Utrustningsnivåerna är en djungel. Olika nivåer och massa extra tillägg – Momentum/Business, momentum advanced/Business Adv, Inscription/Pro, R-Design. Tilläggsval/utrustningspaket som Special EDITION eller teknik-, klimat-, loungepaket mm. Det innebär att det är svårt att veta vad man får och varje år så ändrar man på innehållet lite.

Jag skulle titta på Momentum advanced, Inscription/PRO, R-Design modellerna. Då Momentum är lite som gamla Kinetic, bas bil utan extra och billigaste tygsätena. Momentum advanced har okej utrustning och delskinn med tygsäten. Ett bra försök förstå det olika paketen och utrustningsnivåerna är att titta på modell, år och prislista.

För 400 000 kr får du en en bra bil och bara välja... är man lite längre så bygger panorama ned, har man svart inredning så är det trevligt med all ljus samt barnen får ett fönster mot himlen. Jag gillar panorama, kör en Inscription utan AdBlue då den ska klara fjällvärldens sträng kyla utan att förstöra semestern :-D
#1437164
Tack så mycket BiggBifuel! Då ska jag såklart läsa om AdBlue, de var ett par dagar i januari när det gick -20 i Sälen (då åkte vi en bensin bil så upptäkte inga problem) och skid/fjällsemester är en av anledningar att ha en bil :) Och det ser ut precis att man måste kontrollera själv om specifikationen matchar bilen, det var redan 3 gånger när vissa komfortgrejer (såsom stolminne, ljud etc) fanns bara på pappret dock man kan se på bilderna att de finns inte i verkligheten), men ännu mer komplicerad det blir när det kommer till funktioner som är tilgängliga bara genom pekskärm :-)

Då fortsätter vi leta efter "perfekt match", har ett par månader på oss iaf :)
#1437239
Jag bor i Västerbotten, inte alls ovanligt med -15 ner till -35 det kallaste dagarna om vintrarna. Jag har inte haft några problem med AdBlue, har fyllt på en gång på 3500 mil. Systemet är konstruerat för att kunna frysa, sen är det värmeledningar som ska tina upp vätskan om det är kallt, såklart kan det bli problem, men å andra sidan så släpper en bil med AdBlue ut betydligt mindre mängd skadliga NOx-partiklar vilket känns bra.

I videon sammanfattas det kort och ärligt vad du får när du köper en V90 CC. För ovanlighetens skull berömmer en journalist bagageutrymmet, och jag håller med. Lastade i helgen in ett stort campingbord med sex stolar och då är det perfekt med stor yta vid golvet, väskorna stuvar man ju hursomhelst bara uppe på. Lastgaller är ett måste och insynsskydd har jag aldrig förstått mig på, varför är man påtvingad det skräpet? På mina kombibilar har dessa insynskydd bara agerat hyllvärmare i källaren :-D

#1437274
beachman skrev: tis 23 mar 2021, 13:58 ... och insynsskydd har jag aldrig förstått mig på, varför är man påtvingad det skräpet? På mina kombibilar har dessa insynskydd bara agerat hyllvärmare i källaren :-D
Samma här., på min nuvarande V70 MY14 har jag använt insynsskyddet...
0 gånger under 7 år... :-)
Kanske om man åkte omkring med mer värdefull last typ väska med nåt värdefullt i att det kan vara bra att dra över så det inte syns nåt men å andra sidan kan tjuvar tänka, aha en som dragit över insynsskyddet, då finns det nog nåt värdefullt därunder...

/Bo
Bilagor
V70_MY14_Insynsskydd.JPG
V70_MY14_Insynsskydd.JPG (674.8 KiB) Visad 727 gånger
#1437300
bem skrev:
beachman skrev: tis 23 mar 2021, 13:58 ... och insynsskydd har jag aldrig förstått mig på, varför är man påtvingad det skräpet? På mina kombibilar har dessa insynskydd bara agerat hyllvärmare i källaren :-D
Samma här., på min nuvarande V70 MY14 har jag använt insynsskyddet...
0 gånger under 7 år... :-)
Kanske om man åkte omkring med mer värdefull last typ väska med nåt värdefullt i att det kan vara bra att dra över så det inte syns nåt men å andra sidan kan tjuvar tänka, aha en som dragit över insynsskyddet, då finns det nog nåt värdefullt därunder...

/Bo
Ha ha, kul att det bokstavligt talat finns fler som jag :-D Jag kan förstå tanken, men jag menar varför? Köpa en kombi och sedan dit med en mojäng som gör att den lastar som en sedan? Stör man sig på ljudnivån - köp en sedan istället. Jag hade gärna sett att man kunde byta insynsskyddet mot ett lastgaller. Det är ju faktiskt livsfarligt att nyttja hela kombiutrymmet utan detta galler.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]