Sida 1 av 2

Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 19:15
av jfors
Har en V90 D3 FWD med den lilla skärmen vilket innebär att jag inte har någon varvtalsräknare. Bilen indikerar istället vilken växel den tycker man skall ha.

Jag är medveten om att den kommer be dig byta rätt tidigt för att köra så snålt som möjligt. Den vill tex att man skall byta till femman vid 70km/h.

Jag har dock ett beteende som jag upplever som märkligt. Om jag ligger i tex 80km/h och då har femmans växel och trycker gasen i botten för tex en omkörning så börjar hela bilen vibrera som om den är alldeles för svag och som om man har helt fel växel. Växlar jag istället ner till fyran går det bra.

Jag vet att det är en tung bil för bara 150 hästar men skall den verkligen bete sig så när man faktiskt har den växeln som bilen själv tycker man skall ligga på? Man får samma problem ifall man kör på farthållaren och bilen själv vill gå från tex 80-90 på femman.

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 19:22
av Malmstroem
Växlingsindikatorn är optimerad för att minimera förbrukningen. Den brukar fungera hyfsat om du kör där det är plant och inte vill öka hastigheten. Då brukar den rekommendera en växel som går att köra på och ger låg förbrukning.

Om du vill accelerera eller om det blir en större uppförsbacke så bör du växla ner. Växlingsindikatorn har ingen aning om det, och rekommenderar en för hög växel för det du vill att bilen ska göra. Det handlar om en indikator, inte en absolut sanning.

Min V40 D3 med växlingsindikator beter sig på samma sätt. Den har också en 150-hästars VEA-motor. Jag brukar välja den växel jag själv tycker passar bäst. :-D

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 19:45
av jfors
Bra att veta att din bil beter sig likadant och att det är lite som jag antog att den indikerar byte väldigt tidigt och inget "fel". Någon som vet hur lågt varv den faktiskt indikerar byte på?

Skall försöka ignorera indikatorn men saknar varvtalsräknare konstigt nog...

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 20:16
av Xanthopteryx
Skaffa obdläsare och koppla upp dig så har du varvtal.

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 20:35
av pergrein
Men du lär ju känna bilen och vet vilka växlar du ska köra på i olika hastigheter m.m. Men har denna motor ett smalt register så är dom jätte jobbiga att köra med manuell låda. Körde nån lånebil med d3 eller var d2 för några år sedan och man fick växla hela tiden. En sån motor kräver automat.

Mvh
Per

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: fre 12 mar 2021, 20:42
av jfors
Växelindikatorn vill att du växlar med typ 20km/h intervall, 4:an vid 50, 5:an vid 70, 6:an vid 90 så nog är det tätt ifall man följer den...

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: lör 13 mar 2021, 07:40
av Malmstroem
D3 VEA har i mitt tycke ett helt OK register där den fungerar bra. Du måste inte växla i tid och otid. Motorn är på 2 liter och Max vrid är 320 Nm.

Jag misstänker att du körde en äldre 1,6-liters D2. De är inte så roliga. Det var därför det blev en -17 D3 för mig.

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: lör 13 mar 2021, 08:25
av Lockis
Fanns det 1.6 D2 till V90?

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: lör 13 mar 2021, 10:01
av Malmstroem
Nej, det har aldrig funnits 1,6 D2 till V90. Det har aldrig sålts D2 V90 överhuvudtaget i Sverige.

Min kommentar var riktad till "Pergrein" inlägg något tidigare i tråden:
Körde nån lånebil med d3 eller var d2 för några år sedan och man fick växla hela tiden. En sån motor kräver automat.
Jag missade att det var ett inlägg emellan, vilket gör det hela svårläst.

VEA, både D2 och D3 har betydligt bättre körbarhet än den äldre 1,6 litersdiesel som fanns som "drive" och "D2" i diverse olika Volvomodeller.

Re: Vibration vid full gas trots "rätt" växel

Postat: lör 13 mar 2021, 10:22
av beachman
Malmstroem skrev: lör 13 mar 2021, 10:01 VEA, både D2 och D3 har betydligt bättre körbarhet än den äldre 1,6 litersdiesel som fanns som "drive" och "D2" i diverse olika Volvomodeller.
Jag hade 1,6 liters dieseln (PSA) i min förra Ford Focus. Minns att jag ofta fick motorstopp med den i början. Men man lär sig hela drivlinan after nåt års körande. Tittade aldrig på växelindekator eller varvräknare efter några års körning, det satt i ryggmärgen. Jag saknar faktiskt ibland manuell låda, man var mer "ett" med bilen :-) Den gick dessutom otroligt snålt, ofta kring 0,45 vid pump.

Annat är det med min nuvarande v90cc d4 aut, där får jag anstränga mig för att komma under 0,65 vid pump. Men det är väl tyngden och fyrhjulsdriften som är den stora boven...