Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1433185
Xanthopteryx skrev: tis 02 mar 2021, 12:17 "bilen är i sämre skick än köparen har haft skäl att anta utifrån bilens ålder, körda kilometer, köpesumman och den information som säljaren har gett."
Gäller inte det som du direkt visuellt kan se är slitet, det finns en plikt att köparen ska göra de kontroller som krävs och är rimliga. ;-)
av Lockis
#1433187
Massa förståsigpåare ibland..
Det här med undersökningsplikt har många missuppfattat. Du som köpare har faktiskt inte per automatik undersökningsplikt innan du köper bilen.
– Det finns ingen undersökningsplikt före köpet om man inte blivit uppmanad till det. Däremot har man en undersökningsplikt efter köpet, när man kommit hem med bilen. Då måste man gå igenom den relativt direkt. Det går alltså inte att ställa bilen i garaget ett år och sen vända sig till säljaren med upptäckta fel, säger Gustav Sandgren på Konsumentverket.
https://www.expressen.se/motor/kopaochs ... eta-innan/

En vecka efter köp måste räknas som rimlig tid..
Reklamera felet. Lyssnar inte ÅF så ta det till ARN. Får du rätt så får du det fixat, även om det tar 9 månader innan beslut.
Får du fel, så har det ändå inte kostat dig något. Ha all kommunkation på skrift.
av least
#1433189
Du har missat varför vi säger att man ska undersöka innan köpet.

Säljaren kommer att vara mer välvilligt inställd och man kan enklare komma överens.

Men visst, man kan självklart gå tillbaka efter att bilen har köpts och reklamera.
Men då kan det bli så att varken säljaren eller tillverkaren anser att de behöver hjälpa dig.

Jag vet ju vilken kundtyp jag skulle vara mest positivt inställd till som säljare.

Detta med ARN är själklart bra, men jag anser att det då ska handla om saker som säljaren farit med osanning om.
Exempelvis att en bils växellåda rasar efter 100 mil och bilen såldes med "rena papper".

Att processa mot säljaren kommer att ta tid och energi, enklare då att undersöka bilen innan köp.
Och att vänta över ett halvår på ARN kanske inte är vidare kul om man stör sig på de trasiga listerna.
Användarvisningsbild
av bem
#1433192
least skrev: tis 02 mar 2021, 13:50 ...
Att processa mot säljaren kommer att ta tid och energi, enklare då att undersöka bilen innan köp.
...
I en ideal värld vill vi alla det skall vara så att vi upptäcker felen innan "papperen skrivs på". Men vad är det första man blir blind på? Kan det vara ögonen?
Om det är hyfsat ny bil (har inte läst hela tråden) så skall man väl inte behöva gå över hela bilen med lupp...?
Vad den ene ser direkt kanske den andra aldrig ser... ja, ja jag hoppas köparen och säljaren kan komma överens till slut med nån lösning, kanske gå lite halva vägen var för att mötas nånstans på halva kostnadssträckan, vem vet, i värsta fall.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Mak
#1433196
least skrev:Ideal värld? Vi får väl hålla oss till ämnet för tråden ändå?

Sprickorna syns med blotta ögat.
Ja, så de borde varit anmärkning på sprickorna i varudeklarationen. TS har all anledning att reklamera detta som en ursprunglig defekt/skada.
Senast redigerad av 1 Mak, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1433197
least skrev: tis 02 mar 2021, 14:04 Ideal värld? Vi får väl hålla oss till ämnet för tråden ändå?

Sprickorna syns med blotta ögat.
Vi skall väl inte trycka ner i halsen på trådskaparen vad vi ser som han borde sett?
Sen tror jag Mak kan ha en poäng i föregående inlägg.
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1433202
least skrev: tis 02 mar 2021, 14:36 @bem, du diskuterar just nu hur vi diskuterar här på forumet.
Detta är inte forumet för metadiskussioner.
Om du säger det så...
Jag sopa bort lite... bra så? Jag är inte sämre än jag kan ändra mig. Och du behöver inte bekymra dig för att jag tar illa upp för det gör jag inte. Jag försöker bara hjälpa till på mitt sätt, sorry om nån inte pallar det.
Bo
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]