Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Profil
#1432358
Hej,

Jag står idag med en 2007 XC70 2.5T automat som jag har tänkt att ersätta med en V90 och vänder mig därför hit i hopp om tips och råd.

Min nuvarande XC70 är ett välskött exemplar som rullat cirka 14000 mil. Denna bil uppfyller egentligen alla mina behov rent maskinellt men jag upplever att utvecklingen av krockskydd och säkerhetssystem har utvecklats en hel del på sistone vilket motiverar bytet av bil.

Min körcykel består huvudsakligen av den dagliga transporten till och från arbete på cirka 10 km samt en eller två längre körningar i månaden, dessa motsvarande 65 mil t.o.r. upp till fjällstugan i Västerbottens inland. Totala körsträckan landar runt 1500 mil per år. Utifrån detta ställer jag en god krocksäkerhet, kombi, fyrhjulsdrift och dragkrok som krav på bilen.

Jag har hittills hunnit provköra en V90 D3 AWD med manuell låda. Effektmässigt kändes bilen OK men jag upplevde att växlarna var något korta vilket resulterade i ett konstant växlande. Detta kan dock vara en vanesak då jag kört automat senaste 10 åren. Det blir även en del släpdragande och där håller jag automat oslagbart.

Det primära för mig är alltså en krock- och driftsäker kombibil med fyrhjulsdrift utan en massa överdriven utrustning. Däremot välkomnar jag VOC-systemet, adaptiv farthållare och nödbroms(?).

Är det någon specifik motor, växellåda eller årsmodell av V90 ni då hade undvikt, eller tvärt om, rent av förespråkar? Eller kanske en helt annan bilmodell? Val av utrustningspaket? Hur resonerar ni gällande mil och årsmodell kontra pris?

Mvh,
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1432361
Till att börja med så tycker jag du svarar själv på frågan angående automat/manuell - du ska fortsätta köra automat. Och tittar man på wayke.se så är 1800 av 1900 V90 MY17-21 automat så det är uppenbarligen det som folk vill ha. I övrigt när det gäller dina funderingar så kan jag inte bidra med erfarenhet - jag är nybliven V90-ägare sen 2 veckor.
/Patric
av Lövet
#1432375
Profil skrev:Jag har hittills hunnit provköra en V90 D3 AWD med manuell låda. Effektmässigt kändes bilen OK men jag upplevde att växlarna var något korta vilket resulterade i ett konstant växlande. Detta kan dock vara en vanesak då jag kört automat senaste 10 åren. Det blir även en del släpdragande och där håller jag automat oslagbart.

Det primära för mig är alltså en krock- och driftsäker kombibil med fyrhjulsdrift utan en massa överdriven utrustning. Däremot välkomnar jag VOC-systemet, adaptiv farthållare och nödbroms(?).
Vilken relativt basutrustad V90 AWD som helst kommer uppfylla dina krav, de har de system du efterfrågar. Välj och vraka.
av Profil
#1432402
poscarjr skrev: fre 26 feb 2021, 11:21 Till att börja med så tycker jag du svarar själv på frågan angående automat/manuell - du ska fortsätta köra automat. Och tittar man på wayke.se så är 1800 av 1900 V90 MY17-21 automat så det är uppenbarligen det som folk vill ha. I övrigt när det gäller dina funderingar så kan jag inte bidra med erfarenhet - jag är nybliven V90-ägare sen 2 veckor.
/Patric
Det stämmer nog. Jag ser även att de automatväxlade V90 D3 jag har kollat på har en 8-växlad låda, något som i teorin borde innebära täta växlar och då även goda möjligheter att optimera varvtalet.

Lövet skrev:Vilken relativt basutrustad V90 AWD som helst kommer uppfylla dina krav, de har de system du efterfrågar. Välj och vraka.
Bra information. Tack för svar.

Xanthopteryx skrev:Dragkrok är enkel eftermontering, original infällbar. Så letar du begagnat så tänk inte så mycket på den.
Mycket bra information, tack för det. Du råkar inte veta vad ett sådant ingrepp kan kosta?

fjohan82 skrev:Det närmaste den du har idag borde vara V90CC T5 AWD.
Vet inte om jag hade valt diesel med den körcykeln, men det får man såklart bestämma själv. :-)
CC-modellen är helt klart ett intressant alternativ. Rent effektmässigt anser jag att min nuvarande bil ligger på den övre delen av skalan av vad jag egentligen behöver och nyttjar. Jag hade gärna gått ner i effekt för en bättre bränsleekonomi, men vridmomentet är fortfarande intressant vid dragande av släp, därav landade jag i dieselträsket. Adrenalinet triggar jag genom andra fordon.

Du är osäker om en dieselmotor är lämplig för min körcykel, är det då uppbyggnaden av sotavlagringar i partikelfiltret du syftar på?
av Malmstroem
#1432405
En dragkrok borde gå få monterad för 10-12 tusen. Det är återförsäljaren som monterar, så det varierar en del.

Vill du göra det själv, så är det relativt enkelt att hitta en dragkrok på skroten, montera själv, och bara låta Volvo ladda mjukvaran. Det borde halvera kostnaden.
#1432492
Definitivt automat. Välj AWD. Sedan är inte motorvalet så viktigt. BSR och andra liknande företag har uppdateringar som ger den motorkraft som önskas. :-)

Personligen föredrar jag diesel då karaktären på motorernas vridmoment passar mig bäst. Jag vill inte varva utan få kraften direkt från start. Förbrukningen är också till dieselns fördel.

För den som fruktar koldioxid finns dessutom helt fossilfri diesel att tillgå. Detta bränsle påverkar inte prestanda på det sätt som till exempel etanol gör på bensinmotorer.

Henry
av refbob
#1432511
En D4 AWD med automat passar väldigt bra i en V90 tycker jag. Lagom stor och drar inte för mycket bränsle. Vi ligger Runt 0.6-0,7 på våran v90 CC D4 automat. Går ju så klart att åka både snålare och mera slösande. Ligger ner mot 0,5 när man rullar runt 80 km/tim. Med husvagn 1700 kg i 90 km/tim ca 1,1 l/mil. Tar man en 2018 så ligger väl skatten rätt så bra och den har tappat en del i värde. Själv uppskattar jag v90 CC för att den är lite högre. V90 har lite lägre takhöjd dessutom än V70 ll. Att gå från en XC70 till en V90 kan kännas lite som att kliver ner i bilen jämfört med xc70 ll. V90 CC är betydligt stabilare att köra jämfört med xc70. Men sväljer inte gupp och ojämnheter lika bra. Men är betydligt trevligare att köra till 95 % av normal körning. Måste finnas en hel del fina bilar att välja på då den var Sveriges mest sålda bil 2017-2018-2019. Lycka till!

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]